Kvalmestillende medisin ammer

A009

Flørter med forumet
Februarhjertene 2025
Har noen erfaring med kvalmestillende medisin mens man ammer? Fastlegen min sa at de fleste medisiner ikke er forenelig med amming? Har noen noen tips? Jeg er hjemme i permisjon med en liten på 11. måneder og er slått ut av kvalme:yuck:

Ganske sikker på at du kan bruke prostafen trygt. Det er veldig små mengder som skilles ut i melken, men vil man være på den sikreste siden så kan man ta tabelettene etter ammingen. Men diskuter dette med lege eller jordmor❤️

Medisinene som er trygge å bruke i svangerskapet må vel være trygge under amming også? Fosteret blir jo mye mer eksponert enn babyen/barnet som ammes? Jeg vet ikke altså, men det høres bare så ulogisk ut.

Medisinene som er trygge å bruke i svangerskapet må vel være trygge under amming også? Fosteret blir jo mye mer eksponert enn babyen/barnet som ammes? Jeg vet ikke altså, men det høres bare så ulogisk ut.
Ja, det tenkte jeg også! Tenkte til og med at det var verre for fosteret enn for barnet jeg ammer. Fastlegen ville ikke gi meg blant annet xonvea fordi det kunne gi smerter og mageproblemer osv. gjennom morsmelken. Siden jeg fremdeles er i permisjon er det ikke så lett å holde ut denne kvalmen når jeg har en liten som trenger meg døgnet rundt.

Spør om phenergan? Jeg ammet en 17 mnd og fikk lov å ta phenergan, men ikke stemetil ved amming.

Min er jo eldre enn din og ammer sikkert mye mindre, så det har vel noe med det å gjøre og?

Sender deg masse styrke!

Sniker, jeg ammet masse og tok full dose xenovea. Han ble litt trøtt bare. Ingen problem der!

Det er forskjell på om ting går over i morsmelk eller krysser over til foster. Her kommer litt info om de medisinene dere har nevnt fra felleskatalogen som er et oppslagsverk alle leger bruker.

Xonvea:
Amming: Opphisselse, irritasjon og sedasjon er rapportert hos diende barn som trolig har vært eksponert for doksylaminsuksinat via morsmelk. Spedbarn med apné/andre respirasjonssyndromer kan være særlig sårbare for de sederende effektene av preparatet, som kan føre til forverring av apné/respirasjonsproblemene.

Stemetil skal ikke brukes i amming.
Ang bruk i graviditet står det følgende: Utilstrekkelige data. Kvinner bør anbefales å kontakte lege dersom de skulle bli eller planlegger å bli gravide. Anbefales ikke brukt hos gravide med unntak av tilfeller der lege vurderer at bruk er nødvendig og at potensielle fordeler oppveier potensiell risiko.

For phenergan står det følgende ang graviditet: Risiko vurderes som liten, men bør ikke brukes hvis ikke fordelen oppveier risiko. Bør ikke brukes i 3. trimester.
Ang amming: Overgang i morsmelk er ukjent. Ikke klarlagt om barn som ammes påvirkes.

Postafen:
Graviditet: Epidemiologiske studier indikerer ingen økt risiko for misdannelser ved bruk under graviditet. Skal kun brukes under graviditet hvis det er strengt nødvendig. Behandlingen bør da vare kortest mulig, med maks. daglig dose 50 mg.
Amming: Går sannsynligvis over i morsmelk. Bør derfor ikke brukes under amming.

Har du eller lege sjekket med tryggmammamedisin..? :)

Kan være flere medisiner som kan brukes selv om Felleskatalogen oppgir noe annet.

Den siden hadde ikke jeg hørt om. Takk for informasjon/tips :)
Denner utrolig bra! Du kan sende inn eget spørsmål og få helt konkret svar som er utsrbeidet til deg og tar hensyn til alder på barnet, hvor mye du ammer osv. De har mye mer nyansert info enn pakningsvedleggene. Godt tips!

Back
Topp