Kvalme

Havstjerne

Elsker forumet
Julistrålene 2025 ♡
Sensommerskattene 2023
Jeg har vært kvalm av og på siden uke 7 (6+0), men nå ved overgangen til uke 11 (10+0) har jeg plutselig begynt å kaste opp. Ikke mye, men ganske plutselig. De fleste sier at det skal bli bedre på denne tiden, men ei venninne hadde hørt motsatt, at kvalmen gjerne tok seg opp uke 9-11. Noen som har noen erfaringer med hvordan det utvikler seg? Er det vanlig å bli dårligere rundt denne tida? Når ble det bedre for deg?

Jeg husker ikke om det ble verre da, men jeg tror det er veldig vanlig at det blir bedre mellom 12+0 og 14+0 en gang. Det har iallfall skjedd meg to ganger før, og det jeg klynger meg til selv om det er forferdelig lenge til. :depressed:
Når jeg tenker meg om kan det godt hende det blir verre rundt tidspunktet du nevner, for jeg husker jeg ble temmelig desperat etterhvert.

Last edited:
Jeg fikk frokosten i retur i dag for første gang.. 6+1. Ikke vært kvalm de andre gangene hvor det har gått galt så tar det imot med åpne armer.

Jeg har vært kvalm av og på siden uke 7 (6+0), men nå ved overgangen til uke 11 (10+0) har jeg plutselig begynt å kaste opp. Ikke mye, men ganske plutselig. De fleste sier at det skal bli bedre på denne tiden, men ei venninne hadde hørt motsatt, at kvalmen gjerne tok seg opp uke 9-11. Noen som har noen erfaringer med hvordan det utvikler seg? Er det vanlig å bli dårligere rundt denne tida? Når ble det bedre for deg?
Har og hørt motsatt siden hcg er på sitt høyeste nivå rundt uke 8-11 før det gradvis synker og så holder seg stabilt frem mot fødsel. Jeg var ikke veldig kvalm sist, men brakk meg og kastet opp av lukter. Det var verst mellom uke 9-11 før det ble bedre rundt uke 14.

Hos meg har det stemt at det har blitt verre da. Kvalmen begynner uke 6, blir litt verre uke 8. Så holder det seg jevnt slik til uke 10, da går det opp en hakk til og blir enda verre. Så har det holdt seg slik (altså ganske ille) fram til sånn uke 13-ish da det har begynt å roe seg

Tusen takk skal dere ha for svar! Da krysser jeg fingrene for at det roer seg i løpet av de fire neste ukene..! Helst før, huff.

Helt likt som meg. Begynte å kaste opp 9+3.

Begynte å kaste opp 5+4, er 6+0 i dag. Kastet opp hver dag siden. I dag var jeg kvalm frem til 14.30, så kan vel ikke bare kalles for morgenkvalme

Kjenner jeg er håpløst kvalm, men ikke noe mer enn dwt. Letter litt på seg når jeg spiser, men utover så er formen uggen. Drikker Farris 50/50 med eplenektar og syns det faktisk var godt - kan anbefales for kvalme :)

Jeg har først nå, de siste 2-3 dagene begynt å bli kvalm :( håper så sykt at det ikke fortsetter.

I dag ringte legen slik at jeg fikk resept på kvalmestillende, håper det har god effekt! I går kastet jeg opp siste gang 16.30, så mannen mener jeg har misforstått begrepet morgenkvalme :playful:

Blir så kvalmen når jeg åpner kjøleskapet, akkuratt som om det har fått en annen lukt enn før. Kan ikke tenke meg det er noe som faktisk lukter ille, da vi ikke har så mye i det og vet hva som er der. Må alltid ligge meg på sofaen i 10 min etter jeg har prøvd å lage meg frokost før jeg faktisk kan spise frokosten:fart005

I dag ringte legen slik at jeg fikk resept på kvalmestillende, håper det har god effekt! I går kastet jeg opp siste gang 16.30, så mannen mener jeg har misforstått begrepet morgenkvalme :playful:
Hvilken kvalmestillende fikk du?

Jeg fikk postafen, tenker jeg prøver første tablett i morgen tidlig før jeg står opp. I dag har jeg klart å holde kvalmen i sjakk etter 1 runde med litt oppkast i morges. Har spist små måltid hver 2.time for å holde kvalmen i sjakk :playful:
Håper det virker for deg! Det er grusomt å ha det slik. Og hvis den ikke fungerer, ikke vær redd for å spørre om å få prøve noe annet, de har litt forskjellige å velge i!

Håper det virker for deg! Det er grusomt å ha det slik. Og hvis den ikke fungerer, ikke vær redd for å spørre om å få prøve noe annet, de har litt forskjellige å velge i!
Jaa satser på at det funker! Denne uka har det forsåvidt gått greit siden jeg er hjemme frem til arbeidshelg. Men gruer meg litt til jobbhelg og full studieuke neste uke om kvalmen ikke roer seg litt

Jeg har prøvd å spise hver eneste time gjennom dagen i dag (knekkebrød med kremost). Det har hjulpet litt: litt mindre kvalm og har bare kasta opp én gang nå i kveld etter litt sterkere pålegg. Så det er jo noe. Men gruer meg som en hund til å skulle ut i verden i morgen og sitte på kollektivtransport i en time hver vei til legen (sannsynligvis for glatt til å kjøre) :(

Tja, kastet opp i 8 mnd med førstemannfra uke 4 frem til fødsel. Så var jeg litt bedre med nr to fra ca 4 mnd kasta jeg ikke opp så mye lenger. Denne gangen har kvalmen kommet snikende på fra uke 6 og ble værre i uke8, konstant kvalm, kaster ikke opp, mest brekninger, hjelper å spise og drikke så har jo rast opp i vekt. Er i uke 13+5 og håper desperat på at kvalmen skal roe seg.

Back
Topp