Kvalme..

Hei!

Jeg er 9+4 i dag, og har nesten ikke fått i meg mat på 3 uker (siden kvalmen kom 6+1). Har gått ned 4kg (har en del ekstra fra før, så ingen grunn til bekymring), og sliter med å få i meg mat. Det er absolutt INGENTING som frister. Jeg klarer ikke noe søtt, da blir jeg bare mer kvalm.

Jeg er helt tom for ideer om hva jeg kan spise som ikke smaker for mye og ikke er for søtt.

Prøvde salt chips en uke, men nå blir jeg kvalm av det og :dead:

Så jeg er desperat etter forslag på hva som kanskje går lett ned:happy:

Takk på forhånd :angelic:


Huff... føler med deg! ❤️ Har selv vært sykemeldt i over 3 uker nå pga hyperemesis. Det å finne ting som magen min får lyst på er virkelig vanskelig. Jeg klarer ikke å lage mat selv, og orker ikke lukten av at noen lager mat heller. Så hos oss er det forbudt mot oljesteking og sterk lukt. Må si at utvalget ikke er veldig stort lenger.

Så jeg spiser for det meste rå grønnsaker: gulrot, tomat, agurk, paprika... Vi har også et bredt utvalg av frukt og varierer litt mellom søte og syrlige (er ikke veldig glad i for søte ting heller, for da blir jeg mer kvalm): gule epler, grønne druer, nektariner, appelsin. Brød spiser jeg veldig lite av da jeg ikke orker å bare kunne bruke smørost på skiven. Blir veldig lei. Spiser litt yogurt her og der.

energinivået mitt generelt har blitt veldig lavt siden jeg klarer såvidt å spise en frukt så er jeg mett for 4-5 timer. (Egentlig ikke mett, men hos meg varer kvalmen nesten hele døgnet så blir bare dårlig av å spise og drikke). Håper du har fått gde tips her og at det ordner seg.
 
Og deer starta spyingen :hungover: har klart meg med ''kun'' kvalme siden 6+1(holdt jo i 3 uker og 4 dager), men det var over nå tydeligvis..
Måtte selvfølgelig skje rett etter jeg spiste, så nå klarer jeg vertfall ikke tanken på noe mat :wtf:

Spyskrekk er noe å bare legge fra seg med en gang skjønner jeg:sorry:


Forresten takk for alle gode forslag :smiley-angelic003:Heartred
 
Hadde hypermesis forige svangerskap (ikke fullført) og var livredd for det igjenn, har vært mye kvalm med oppkast men ikke like ille. Jordmor anbefalte postafen, det er redeptfritt og regnet som trygt for gravide, det har virkelig vært en livredder for meg!
 
Hadde hypermesis forige svangerskap (ikke fullført) og var livredd for det igjenn, har vært mye kvalm med oppkast men ikke like ille. Jordmor anbefalte postafen, det er redeptfritt og regnet som trygt for gravide, det har virkelig vært en livredder for meg!

Leste på pakningsvedlegget på postafen, og der stod det at gravide ikke bør ta postafen. Legen min sa at jeg kunne ta det, men jeg ble så redd når jeg leste det at jeg turte ikke....
 
Leste på pakningsvedlegget på postafen, og der stod det at gravide ikke bør ta postafen. Legen min sa at jeg kunne ta det, men jeg ble så redd når jeg leste det at jeg turte ikke....

Jordmor anbefalte det og jeg har lest myyye om det. Tror nokk grunnen til at det står «ikke anbefalt for gravide» er fordi selskapet selv ikke har forsket på det, og/eller ansvarsfraskrivelse.

Man skal så klart vært forsiktig og ikke knaske i seg alt mulig, for meg har det vertfall gjort at jeg har sluppet sykemelding og fungert i hverdagen, noe jeg ikke gjorde uten.

Lege/jordmor anbefaler ikke ting som er bevist skadelig for fosteret.
 

Vedlegg

  • 73B56A4B-514A-472A-815F-4D6CBBC4675F.jpeg
    73B56A4B-514A-472A-815F-4D6CBBC4675F.jpeg
    42,7 KB · Visninger: 3
Back
Topp