Kvalme

Tulleklompen

Glad i forumet
Er 10+2 i dag. Har vært kvalm og hatt utrolig lite matlyst siden uke 6. Men de siste dagene har det blitt mye værre. Har i flere uker vært i veldig lite aktivitet. Ligger store deler av dagen fordi kvalmen hemmer meg sånn.
Men har ikke kastet så mye opp.

De siste dagene har jeg kastet opp en gang hver dag, men får i meg mat og vann. Har gått ned 2 kg siden jeg ble gravid. Er ikke bekymret for det, men vil helst ikke gå ned mer.

Vurderer nå å kontakte legen i morgen, men vet ikke om de gir medisiner når jeg fåt i meg mat og ikke kaster opp mer.
Jeg føler bare jeg er i ferd med å bli gal. Har fått problemer med nakken også, fordi jeg må ligge så mye. Klarer ikke gå med bukser/skjørt fordi det klemmer på magen.

Noen med erfaringer? Er det vits å snakke med legen? Jeg er bare så lei av å ligge på sofaen og i senga[emoji26]

Jeg var hos legen i dag. Fikk kvalmestillende tabletter og to ukers sykemelding. Jeg har ikke gått ned i vekt

Jeg ligger også på sofaen [emoji856] det er ikke mye gøy! Har ikke kastet opp ennå, men kaster ikke opp så lett. Men den her trøttheten er uutholdelig [emoji855]

Jeg ligger også på sofaen [emoji856] det er ikke mye gøy! Har ikke kastet opp ennå, men kaster ikke opp så lett. Men den her trøttheten er uutholdelig [emoji855]
Jeg har som sagt ikke kastet opp så mye selv. Var derfor jeg var usikker om legen vil høre på meg. Så det var godt å høre at du har fått noe for kvalmen.

Føler meg som den pingla, siden jeg ikke bare tar meg sammen. Er helt matt over hvor dårlig jeg takler det. [emoji26]

Jeg har i tillegg lite energi... Og har bare mindre og mindre tiltakslyst.

Samtidig er jeg jo så utrolig glad for det lille mirakelet jeg passer på. [emoji173]️

Jeg er bare helt utslitt nå[emoji27]

Har du forsøkt akupunktur og ingefærtabletter? Hvis ikke, ville jeg forsøkt det først. Du blir bare enda trøttere av medisiner..

Jeg har det på samme måte. Er 9+5 i dag og mener jeg har blitt verre over de siste dagene. Jeg ble sykemeldt på grunn av kvalmen for ti dager siden. Jeg hadde forventa det skulle være bedre til nå som sykemeldingen er over, men heller er det motsatt og jeg har i tillegg begynt med nattekvalme som gjør at det blir dårlig med søvn. Legen min er veldig gnien på sykemeldingene sine og mener at her kan det heller tilrettelegges. Jeg er ansatt som sykepleier i omsorgsbolig.. Han anbefaler akupunktur mot svangerskapskvalme, men jeg har heller ikke mulighet til å bruke så mye penger på det nå.
Kvalmestillende tabletter, ingefær og mat, føler ikke at noe hjelper og bare håååper at dette går over snart. Dette er ikke mye ålreit.

Sjekket akupunktur nå. Men syns det er veldig dyrt. Vet ikke om jeg har penger til det.[emoji26]
Nei, skjønner det. Jeg betaler 480kr pr gang, og hvis jeg går ukentlig er det jo ca 2000; i mnd. Jeg bruker også nåler for smerte i skulder og rygg. Det hjelper godt og synes det er verdt det. Jeg kjøper lite annet og går sjelden ut på ting som koster så jeg unner meg dette nå. Er såååå drittlei kvalme [emoji32][emoji30]

Mot denne kvalmen var kiropraktor den store redningen for min del [emoji3]
Kiropraktor faktisk.. det har jeg aldri hørt at skal hjelpe mot kvalme. :) Hva gjør en kiropraktor som kan hjelpe mot dette problemet?

Huff! Ikkje kjekt :(
Jeg også har det litt slik nå, er kvalm men spyr ikke. Spesielt om morgenene hvis jeg må opp tidlig å få barna på skole/barnehage. Sitter nesten og gulper i bilen.
Hadde hypermesis med første, og det var helt forferdelig!! Fikk ikke noe mot kvalmen da, måtte bare holde ut rett og slett. Men jeg håper du får noe for kvalmen hvis du trenger det!

"Godt" å se at jeg ikke er alene, selv om man selvfølgelig ikke ønsker noen å føle det sånn. :confused:

Var på UL i går, og han anbefalte faktisk Gatorade osv ved morgenkvalme :wideyed: Hvor bra det egentlig er i lengden, og hvor billig det blir aner jeg ikke .. haha

Jeg er 10+6 og har vært sykemeldt siden midten av mai. Er det ut juni, så har jeg fire uker ferie, så krysser fingrene for at jeg er bra igjen til august. Jeg var så sinnsyk dårlig at jeg måtte ta med meg treårigen og flytte til mamma. Kastet opp av alle luktene i huset. Satt på jobb og brakk meg når jeg tenkte på å gå inn på kjøkkenet hjemme. Det hjalp å flytte ut, men fortsatt hinsides kvalm. Og hvis jeg tenker på å dra hjem spyr jeg. Spyr også når jeg pusser tenner. Brekker meg hvis jeg åpner en app som jeg sist åpnet da jeg var hjemme, eller her i går kastet jeg opp ved synet av en kjole som jeg kjøpte da jeg var veldig kvalm.

Har prøvd to forskjellige kvalmestillende, men jeg spyr av dem ‍♀️ Seaband hjalp i starten, ikke nå lenger. Ligger også hele dagen, så mye at jeg får smerter i hoftene. Er allerede så stor at jeg ikke klarer å ligge på ryggen lenger

Det hjelper meg litt å småspise og sitte å sippe til saft eller farris eller noe.

Føler med deg Det er verdt det, føles bare ikke sånn akkurat nå

Tusen takk for mange gode ord. Tror nesten det værste etter hvert er psyken, fordi jeg føler meg så udugelig som blir så hemmet av kvalmen. Så er veldig godt å se at dere forstår det og at jeg ikke er alene.

Nå har jeg fått time hos legen i morgen, så håper jeg at han kan hjelpe meg. Håper ikke han bare sier at det gir seg snart, for etter 10+0 har det bare blitt værre synes jeg. [emoji27]

Tusen takk for mange gode ord. Tror nesten det værste etter hvert er psyken, fordi jeg føler meg så udugelig som blir så hemmet av kvalmen. Så er veldig godt å se at Huff forstår det og at jeg ikke er alene.

Nå har jeg fått time hos legen i morgen, så håper jeg at han kan hjelpe meg. Håper ikke han bare sier at det gir seg snart, for etter 10+0 har det bare blitt værre synes jeg. [emoji27]

Huff, får helt vondt av deg :( Er også så fælt når man ikke vet hvor lenge det kommer til å vare og om det blir enda verre. Krysser fingrene for at legen har noe lurt å komme med. Lykke til!

Huff, får helt vondt av deg :( Er også så fælt når man ikke vet hvor lenge det kommer til å vare og om det blir enda verre. Krysser fingrene for at legen har noe lurt å komme med. Lykke til!
Legen sa at så lenge jeg får i meg mat og ikke kaster opp så mye, er det desverre lite å gjøre. Men han mente det snart ville bli bedre, så håper jeg ikke er en av de som går til uke 20[emoji38] Men jeg skal en tur innom neste uke også, for å fylle litt inn i svangerskapspapirene.
Han anbefalte forresten ingefærte og å slutte med gravidtablettene og heller kun ta folat. De tablettene kunne forårsake kvalme hos enkelte visstnok. Tenkte å teste ut det med tablettene.

Huff, jeg savner ikke den første tiden av graviditeten når jeg leser hvordan dere har det.. Jeg gikk kvalm og fullstendig utmatta til jeg var ca 4 måneder på vei, og så ble det bedre! Håper dere slipper å gå slik så lenge til.

Jeg vet at det er veldig forskjellig hva som hjelper på kvalmen, men for meg gjaldt det å aldri bli kjempesulten (aldri få store blodsukkerfall). Derfor spiste jeg noe med en eneste gang jeg våkna på morgenen, selv om det var det siste jeg hadde lyst til. Når man våkner etter en natts søvn har man gått mange timer uten mat, så dette var veldig viktig for min del. Litt havregryn med melk og syltetøy på, en halv banan, en yoghurt eller lignende. Så fortsatte jeg sånn gjennom dagen. Kvalmen ble ikke borte, men de helt grusomme "kvalmeanfallene" slapp jeg stortsett unna. Utmattelsen var verre å gjøre noe med.. der er mitt eneste råd å hvile når enn du kan!

Når det gjelder den dårlige samvittigheten så må man bare huske på at man holder på å bygge et nytt lite menneske inni seg. Det ER slitsomt! Det tar enorme mengder energi fra en, og det blir litt unntakstilstand akkurat de månedene det står på. En ting søstra mi sa til meg da jeg prøvde å finne ut om jeg skulle sykmelde meg var at "det er ikke noe vits å være helt utkjørt innen babyen kommer - da kommer du jo IALLEFALL til å være sliten!!". Ta vare på dere selv, og ikke tenk at sykemelding er et nederlag. Man får ingen premie for å stå i det!

Back
Topp