Kvalme

Lykkeliten80

Første møte med forumet
Jeg er så fryktelig kvalm absolutt hele tiden! Er det noen der ute som har råd mot kvalme, som faktisk virker? Noen som har prøvd kvalmestillende medisin som en får hos legen?

Sliter selv med kvalme hele døgnet, ikke lett!
For meg hjelper det å spise lite men ofte.

Går mye i knekkebrød, frukt, salte kjeks..
Vet ingefær kan hjelpe for noen og.

Finnes kvalmestillende, men de er ikke anbefalt å bruke når man er gravid, min lege ville iallefall ikke gi de til meg. Ikke i forgje svangerskap heller, og da spydde eg 5 ganger om dagen. Heldigvis ikke så dårlig denne gangen..

Vi får holde ut, det går iallefall over tilslutt :)

Jeg har fått utskrevet det som finnes av kvalmestillende av legen men eneste som funker på meg er postafen. De er reseptfri i 10 pakk men jeg har fått 100 pakk av legen. Er bare tull at det ikke er anbefalt med kvalmestillende! Jeg gikk ned 7 kilo på en uke i uke 6 da jeg gikk med lillemor og måtte ligge 8 dager på sykehus med intrevenøs veske og nasal sonde før kroppen min ville respondere på kvalmestillende. Tisset hver 2. dag og hadde ikke bæsjet på en uke da jeg ble innlagt. Brukte 3 dager på å tisse 1 liter etter jeg ble innlagt og det skulle jeg egentlig lett klare på en dag. Så for noen MÅ man ha kvalmestillende for å komme seg gjennom et svangerskap! Denne gangen. Begynte jeg på postafen med en gang jeg ble dårlig og har foreløpig bare gått ned 3,5 kilo! Og nå er jeg i uke 10. Så ta en tur til legen så får du deg noe mot kvalmen!

Eneste som hjelper kvalmen min er å spise hver 2 time, ritz kjeks eller ristet brødskive funker bra. Lovehearts hjelper faktisk også, pluss drikk mye vann ofte.

Jeg er også mye kvalm. Fikk utskrevet kvalmestillende av legen, men ble så trøtt av det at jeg ikke klarte å ta meg av den ungen jeg allerede har, så måtte slutte. Nå hjelper det å spise ofte, drikke frukt te. Det er bare småting jeg får ned av mat men nøtter funker bra, og så metter det litt lenger enn om jeg bare spiser frukt. Jeg er nå 10 + 2 og gleder meg til jeg er 12 uker på vei, da gikk kvalmen over sist gang!

Du kan jo prøve postafen først.. Aner ikke om de hjelper for jeg tåler de ikke, så har ikke prøvd som gravid. Eller så kan du få afipran tabletter av legen, de hjalp meg første gang, men denne gangen hjelper de kun mot kvalmen, men kaster opp likevel... Hvis det kun er kvalme, og ikke oppkast kan det jo være verdt forsøket...

postafen er vel anbefalt å holde seg unna hvis det ikke er ekstremt! hvis du raser ned i vekt og ikke får i deg næring pga kvalmen, da gir legen deg det. hvis ikke anbefaler de det ikke! 

her hjelper det med epler. sure epler! eller isvann, rista brød med bare smør, heksehyl :p generellt salt lakris hjelper veldig! så jeg har altid salte lakrisdrops i veska!
ellers er det å spise ofte og lite og aldri bli sulten eller tørst som er greia her! må altid ha noe tilgjengelig for det blir bare kasta over meg helt plutselig og da m jeg spise NÅ! hehe

Jeg drikker ingefærøl, og fikk et tips i dag om å spise litt mandler. H Har ikke prøvd mandlene enda, men alt er jo verdt og prøve :-)

Back
Topp