Kvalme vs hyperemesis

mellow

Glad i forumet
Mailykke <3
Novemberlykke 2018
Dette begynner å bli uutholdelig :(
Konstant kvalm og spyr flere ganger daglig. Det er lite mat jeg klarer å få i meg. I dag har jeg spist en skål med suppe.. bortsett fra det får jeg ikke i meg stort :/ Blir kvalm av tanken på mat i det hele tatt..
Noen dager er verre.. da spyr jeg uansett hva jeg får i meg av vått og tørt. Andre dager klarer jeg å holde det nede rett etter jeg har spist, men spyr uansett seinere i løpet av kvelden.. Noen ganger er kvalmen så ille at jeg må tvinge meg selv til å spy, fordi det vrenger seg i magen.
Gått ned 3 kilo på en uke..

Når kan man skille mellom hyperemesis og svangerskapskvalme?
Noen som har vært innlagt på sykehuset? Hva skjer der..?

Begynner å lure hvordan jeg skal klare å komme meg gjennom dette hvis det skal fortsette slik uke etter uke.. :'(

Har på meg sea-band og det har hjulpet en smule. Kjøpt meg prostafen etter anbefaling fra legen.. tok første tablett nå, håper det fungerer.

Sniker her. Jeg hadde selv hyperemesis og ble lagt inn på sykehus i 5 dager. Da hadde jeg gått ned 9 kilo på 4 uker og ketosenivået i kroppen var på nest dårligste nivå i forhold til ha en gravid burde ha som nivå (tror det var -3, skalaen går til -4 og bør være på pluss). På sykehuset fikk jeg væske intravenøst og masse hvile. Selv om jeg hvilte hjemme også så ble det noe helt annet da jeg bare kunne trekke i snoren for å få mer isvann eller noe å spise. Det i kombinasjon med væsketilførsel gjorde at jeg slapp unna med de 5 dagene på sykehus og kvalmen stabiliserte seg.

Ta kontakt med fastlegen din hvis du er bekymret, mulig han henviser deg til ditt lokale sykehus for å vurdere innleggelse. De fem dagene jeg lå inne var himmelen og gjorde at jeg etter det har nytt graviditeten (er 34 uker på vei nå)

Jeg vet ikke hvor grensen går! Men jeg føler med deg!! Er ekstremt kvalm hver dag gjennom hele dagen selv:( Bare jeg tenker på mat brekker jeg meg, og veldig lite jeg får i meg i løpet av en dag, dermed blir kvalmen verre. Men jeg spyr ikke, kunne på en måte ønske at jeg gjor det, føler det letter litt. Jeg har gått ned 2-3 kg på disse ukene, ser jeg er blå rundt øynene, er svimmel og skjelver. Vurderte Prostafen jeg også, men er så redd det skal skade fosteret.

HÅPEr det gir seg for deg snart!! Ta kontakt med legen og hør hva de sier? Klem :)

Jeg ville dratt til fastlegen og bedt han vurdere tilstanden din, samt ta blodprøver :)

Håper den verste kvalmen gir seg for deg snart!

Jeg ville dratt til fastlegen og bedt han vurdere tilstanden din, samt ta blodprøver :)

Håper den verste kvalmen gir seg for deg snart!
Urinprøve også, det er slik de måler ketosenivået! Glemte å ønske deg god bedring, det gir seg nok :)

Takk for svar jenter ♡
Huff dette er virkelig ikke noe særlig. Skummelt når man går mye ned i vekt. 9 kilo er jo ganske mye også. Hittil gått ned 3-4 kilo på litt over en uke. Får se hvordan det utarter seg fremover. Nå har jeg på meg slike sea-band konstant og føler de tar den verste kvalmen om morgen. Men ligger flatt ut og er kvalm utover dagen og spesielt kvelden. Har ikke spydd noe i dag, men det er nesten verre å bare konstant kvalm.. hvis jeg ikke får i meg så mye fremover burde jeg nok ta meg en tur til legen ja. Føles ut som at jeg sitter fast på en karusell som går rundt og rundt. Synd at det skal ødelegge så mye i svangerskapet. Erjo helt umulig å nyte det å være gravid når man er i så dårlig form :/

Hvis jeg evt tar blodprøver og urinprøve.. må lenge må det ha vært slik før de kan se forandringer? Noen som vet?

Jeg har fått diagnosen hyperemesis, men heldigvis slippi unna innleggelse. Kaster opp alt mellom 10 og 40 ganger om dagen og gått ned 5 kg til nå.
Var hos legen for to uker siden hvor de målte blodtrykk, tok blodprøve og fikk urinprøve..
Det de ser mest på er blodtrykk og ketoner i urinen. De ser det ganske fort hvor dårlig du er.
Jeg hadde kun vært ekstremt dårlig i tre dager før jeg var hos legen og ho kunne da se på verdiene hvordan jeg lå an.
Nå ligger jeg og vipper på grensen til å bli inlagt, men jeg takler sykehus så dårlig så har det bedre hjemme. Så slipper unna med å levere urinprøve hos legen et par ganger i uka.

Back
Topp