kvalme & sykmelding?

mrs secret

Blir kjent med forumet
sist svangerskap jobbet jeg frem til uke 33 før jeg ble 30% sykmeldt. (jeg var kvalm fra uke 6-16 men bare på kvelden)jobbet helt frem til permisjonen begynte.
er litt imot at man skal sykmelde seg pga av en graviditet men fyttirakkern kor kvalm jeg er :( kvalm HELE tiden og har en aktiv 2 åring i hus.skal prøve litt til uten sykmelding men fortsetter dette så klarer jeg ikke å jobbe fullt før det roer seg. andre som er dårlig??

håper det roer seg for deg da :) jeg kjenner selv at det er "tøffere" nå når jeg ikke har kun meg selv å ta vare på,kan ikke bare slenge seg på sofaen etter jobb og hente seg inn igjen.

Jeg har brukt egenmelding denne uka, etter råd fra legen. Er formen tilsvarende lik neste uke, skulle han skrive sykmelding frem til jeg går ut i ferie 25.06.

jeg skal til legen nå straks så da får jeg høre hva dem har å si...er svimmel og så sinnsykt kvalm. kan hende det er noe med BT og jernmangel (hadde det sist)men kommer det så fort?

Godt å høre det ikke bare er meg! Jeg mener man må høre på kroppen sine signaler og anstrenge seg deretter. Man skal jo tross alt holde ut i 9 mnd til!  

Jeg er så tidlig på vei at jeg regnet med at det skulle gå bra å jobbe! Jobber 2 døgn i slengen, så er ganske intenst. Men etter 5 timer på jobb var det brekninger, kvalme og kaldsvetting. Måtte krype til korset å fortelle at jeg var gravid til min medarbeider. Endte med at eg gikk hjem med egenmelding.. synest det var rimelig tidlig, å har litt dårlig samvittighet. Satser på å jobbe hele perioden neste uke! 

Håper legen har noen gode tips og råd til deg, å du må ikke ha dårlig samvittighet om du blir sykmeldt! Lettere sagt enn gjort da...graviditet er ikke en sykdom, men symptomene er jo det...

Hei.

Jeg har vært sykemeldt siden 9 mai. Jeg har vært så innmari kvalm at jeg ikke klarte å være på jobben,og siden jeg jobber på kjøkkenet så synes jeg det var helt forferdelig å være der,lukten er overalt,så jeg ble mere kvalm og kaster opp mye.klarte ikke å spise på en uke,og ikke noe drikke,alt jeg prøver å få i meg kaster jeg opp,så til slutt måtte jeg ble innlagt på sykehuset å få noe veske der ifra. Ja det er mange som sier at å være gravid er ikke en sykdom, men man føler seg veldig dårlig,og ubehag, og jeg vet at det mage kvinner som ikke vill være så dårlig i demmes svangerskapet. men noen av oss må bare gjennomgå det. Å være borte fra jobb og sykemelde seg er ikke å skamme seg. det er bedre å være borte fra jobb en at man spyr,svimmel,hodepinne og alltid kvalm. føler meg bedre nå,så blir det jobbing neste uke, og gleder meg veldig... få håpe at kvalmen ikke kommer igjen, for trur legen begynner å bli lei å sykemelde meg hele tiden.....

jeg har ikke brukt noen egenmeldinger enda så har noen til gode :) ble sykmeldt 50% ut juni så satser jeg på at det værste er over til da.(liker det ikke men føler jeg ikke klarer meg så godt uten)har en jobb som gjør at jeg må stå hele dagen og jobber med sterke lukter så trur den sykmeldinga kan spare meg for noe spying.
ble anbefalt ingefær av legen. kjøpt meg seaband for det funket sist og tyrkisk pepper drops skal jeg på butikken å hamstre straks :)

elyzem skrev:
Hei.

Jeg har vært sykemeldt siden 9 mai. Jeg har vært så innmari kvalm at jeg ikke klarte å være på jobben,og siden jeg jobber på kjøkkenet så synes jeg det var helt forferdelig å være der,lukten er overalt,så jeg ble mere kvalm og kaster opp mye.klarte ikke å spise på en uke,og ikke noe drikke,alt jeg prøver å få i meg kaster jeg opp,så til slutt måtte jeg ble innlagt på sykehuset å få noe veske der ifra. Ja det er mange som sier at å være gravid er ikke en sykdom, men man føler seg veldig dårlig,og ubehag, og jeg vet at det mage kvinner som ikke vill være så dårlig i demmes svangerskapet. men noen av oss må bare gjennomgå det. Å være borte fra jobb og sykemelde seg er ikke å skamme seg. det er bedre å være borte fra jobb en at man spyr,svimmel,hodepinne og alltid kvalm. føler meg bedre nå,så blir det jobbing neste uke, og gleder meg veldig... få håpe at kvalmen ikke kommer igjen, for trur legen begynner å bli lei å sykemelde meg hele tiden.....

nei men off :( skjønner godt at du er sykmeldt.er ikke meningen at noen skal føle at dei må forsvare sykmeldingen sin men jeg er ikke for sykmelding så lenge man klarer jobben sin,men er for sykmelding så lenge det er nødvendig og det ikke blir misbrukt. vet ikke om det var nødvendig med min sykmelding for jeg spyr ikke....er bare skikkelig kvalm og har "vann " i munnen og brekker meg når jeg hoster,pusser tennene osv. ingenting i forhold til det du må gjennomgå.masse god bedring og håper du kommer deg fort og kan nyte svangerskapet :)

Det må være tungt å være så dårlig hele tiden! Føler med dere.
Jeg aner ikke hvordan det er, men kunne aldri ha forestilt meg å være i min jobb konstant kvalm og dårlig mens jeg jobber tett med kundene mine. Det hadde ikke gjort noen godt, så da ville jeg holdt meg hjemme.

Jeg er forøvrig i uforskammende god form (hittill), og var det i forrige (som også var mitt første) svangerskap også. Sykmeldt siste uka før permisjon bare.
Håper formen er like god denne gangen og!

i forrige svangerskap var jeg kvalm fra uke 6-18. spydde nesten hver dag, men var uansett kvalm. det ble alltid bedre utover ettermiddagen. og det var nesten aldri mer en en gang oppkast til dagen, så det var bad, men ikke sååå bad at jeg torde å gå til legen og sykmelde meg.

denne gangen kommer jeg helt klart til å gjøre det hvis jeg er like kvalm og kaster opp. men nå har jeg også et hus og ei jenta på 19mnd å ta meg av, så jeg skal ikke presse meg like hardt denne gang.

Man skal jo ta hensyn til sin egen helse, men det er ikke alltid enkelt.. Jeg er ikke kvalm eller noe enda, og var ikke det i mitt forrige svangerskap heller. Men jeg er trøtt og sliten, og orker lite. Nå skal det sies at jeg har slitt med dette i hele vinter, så det ligger mer bak. Men jeg har klart å gå på jobb uten å bli sykemeldt, ønsker jo i utgangspunktet det. Litt anderledes nå som jeg er gravid...så vi får se. Problemet er at hvis jeg skal ha fks 50% eller noe etterhvert, så vil det jo dukke opp spm om hva det er... hva svarer man på det da? Jeg vil ikke annonsere det enda.

jeg har ikke sagt det til noen at jeg er 50% sykmeldt enda og det er heldigvis ikke for så lenge (håper jeg)så hvis det kommer opp så har jeg en betennelse i en skulder . etter sykmeldingperioden er over er jeg 9 uker på vei og har 2 uker å jobbe før ferie og det skal jeg klare så blir med den her sykmeldinga :)

Back
Topp