kvalme og vektnedgang

Høstmor

Glad i forumet
Novemberlykke 2018
Nå er jeg så sliten at jeg må spørre dere hvordan dere har det.
Jeg skal ringe i morgen og bestille time hos jordmor, men de har stengt pga oppussing så jeg får ikke snakket med hun før i morgen.
Jeg er jo i følge legen på sykehuset 10 uker på vei, men jeg er så ekstremt kvalm og dårlig, hele tiden. Jeg har de siste 4 ukene gått ned over 8 kg- og er heldig om jeg får i meg noen mariekjeks og kanskje et eple om dagen. Jeg prøver og spise mat, men jeg spyr jo like fort. Og drikke fun light saft har gått ok, helt til nå, nå synest jeg det er kjempevanskelig og drikke noe som helst, og brus klarer jeg ikke. Har prøvd kvalmeband og kvalmestillende, men opp kommer det uansett.

Hvordan er det med dere? er dere mye kvalm og har dere gått ned mye?

det kan umulig være bra å gå ned så mye i vekt, får håpe det går over snart slik at du får i deg noe næring. Har du snakket med lege om dette?

Helt motsatt med meg da, har vært kvalm men det begynner å avta nå, har ikke spydd heller. Har gått opp 3,5 kg og er 9+5 på vei[:D]

Hadde nok ringt lege eller en annen jordmor bare for å høre. Så stor vektnedgang er jo ikke bra. Å når du ikke får i deg nok så går det utover barnet.

Når du har gått ned over 8 kg så hører det ut som ekstrem svangerskapskvalme. Du har nok mistet mye væske,fett og muskelmasse. Jeg hadde tatt en alvorlig prat med legen evt jordmor. Du bør få sjekket urinen din for ketoner for å sjekke om du er dehydrert og kanskje du må en stund på sykehuset for oppvæsking av kroppen din. Høres ut som om du trenger intravenøst for å få i deg nok væske. Hadde definitivt snakket med legen min om dette. Det er sjelden det går ut over barnet så tidlig, den tar det den trenger, men du trenger også næring.

God bedring. :)

Hei

Jeg har det nesten slik som du,bortsett fra at jeg bare har gått ned et par kg. Jeg kan spise nesten hva som helst, men det kommer oppjen innen max en time.Drikker fun light appelsinsaft gjennom dagen, men er temmelig lei det nå, så jeg føler jeg ikke klarer å svelge det. Jeg har holdt på slik i 5 uker.

Ringte jormor for første gang i dag og spurte henne hva jeg skulle gjøre, og om det var farlig for barnet. Hun sa at barnet ikke tok skade av det før man holdt på slik frem til uke 16. Kroppen hadde mye i reservelager som barnet tok av. Hun sa at jeg måtte spise ritz kjeks, marie kjeks, ingefær oppkok og stekt fisk eller kylling til middag. Hun sa at jeg måtte ligge og slappe av og hente meg inn mellom øktene. Ta meg noen dager fri fra jobb. Jeg har holdt ut på kontorjobben min. Har spydd på jobb flere ganger, men bitt tennene sammen. I helgen har kroppen føltes så død at det var tungt å holde mobilen når noen ringte.

Jeg fikk beskjed om å ta kontakt med legen for å få en sykmelding om det ble verre.

Vi er i den perioden der hcg er høyest, og derfor er vi nok så utmattet.

Vet om mange som har rast ned i vekt første trimester pga kvalme, og det trenger ikke nødvendigvis å være farlig, det spørst litt hvilke utgangspunkt du har.

Ring og prat med jordmoren din i morgen.

Håper det gir seg med deg så du kan nyte svangerskapet. Jeg skal lage verdens beste middag og kake den dagen jeg ikke spyr! [:)]

Stor klem!

ORIGINAL: KineL

Hadde nok ringt lege eller en annen jordmor bare for å høre. Så stor vektnedgang er jo ikke bra. Å når du ikke får i deg nok så går det utover barnet.

Det går ikke utover barnet, så IKKE bekymr deg, jeg hadde hypermessis i sist svangerskap, kastet opp mellom 5 og 15 ganger daglig+ natt, og jeg fødte en frisk gutt på 3.4 kg to uker før termin[;)] jeg fikk beskjd under hele svangerskapet om at babyen tar det den trenger, det er DU som lider av dette.

Men ring legen din, med litt væskepåfyll så kan faktisk du føle deg bedre og da får du også sterkere kvalmestillende..

Jeg la på med null sist jeg gikk gravid, var rett og slett sofaliggende i 8 mnd[:'(] Fikk ned lerum saft og litt surt godteri etter uke 18

høres ut som du har hyperemesis. jeg hadde kontaktet lege for kvalmestillende og muligens du trenger væske. Noen får også kabiven får å gå opp de kg de har gått ned.
Det sies at barnet tar det den trenger, den gjør jo også det på en måte.. jeg ble satt tilbake i mitt svangerskap når jeg gikk ned mye og ikke fikk i meg næring. når jeg kom meg og fikk i meg næring satt de meg tilbake igjen. så ungen hadde ikke fått i seg nok næring i den værste perioden.

ring din lege snarest

Hei!

Så kjedelig at du er sååå dårlig da!
Jeg var det sist og begynte sånn nå i uke 5,
men jeg har gått til akupunktur og det har hjulpet veldig!
Nå fungerer jeg i allefall litt, og jeg må spise hver 3 time,
ellers blir kvalmen ille igjen!
I forhold til vekt, så veide jeg 4 kg mindre enn før jeg ble gravid sist,
og det var i minste laget i følge hele omverdenen! Men nå har jeg gått opp 1 kg da!

Tusen takk for varme ord og omtanke:) er godt og ha forumet og lufte seg på:) jeg ble lagt inn på sykehus med en gang av jordmor, så nå ligger jeg her og får påfyll av både ene og andre, og jeg var godt dehydrert, så det bidro nok ekstra til at jeg var så sliten og lei. Men nå Følger de vertfall med, og de var irriterte på fastlegen som ikke tok det alvorlig, for det skulle selvsagt tast alvorlig. Igjen tusen takk for all omtanke og gode ord:)

huff hørtes ikke bra ut! å gå ned så mye i vekt er vel ikke bra, så får håpe du får time fort da..
siden du nesten ikke får i deg noe som helst, kanskje du skulle ringt lege eller sykehuset? virker som du kunne trenge litt hjelp med å få i deg næring nå..
her begynner kvalmen å avta men matlyssten er fortsatt litt dårlig.. veide meg faktisk i dag og da hadde jeg verken gått opp eller ned, så får hvertfall i meg nok til å ikke gå ned i vekt da[:)]

ORIGINAL: snartmamma_88

Tusen takk for varme ord og omtanke:) er godt og ha forumet og lufte seg på:) jeg ble lagt inn på sykehus med en gang av jordmor, så nå ligger jeg her og får påfyll av både ene og andre, og jeg var godt dehydrert, så det bidro nok ekstra til at jeg var så sliten og lei. Men nå Følger de vertfall med, og de var irriterte på fastlegen som ikke tok det alvorlig, for det skulle selvsagt tast alvorlig. Igjen tusen takk for all omtanke og gode ord:)

FLOTT!
hørtes absolutt ut som du var en klar kandidat for sykehuset. er ikke bra for deg eller babyen i magen og være så dehydrert. Det har du vært med tanke på 8 kg ned og veldig sliten. Men du skal kjenne du kommer deg fort nå. regner med du får både sukker,salter og div intravenøst nå!=)

uff må bare si det er viktig å få god behadling. da jeg gikk med guttungen begynte de indre organene å svikte gr hypermesis. jeg ble gul i øyene og huden og masse annet, dette grunnet legen mente jeg hadde nok å gå på, men det spiller ikke rolle hvor mye man har å gå på for når ketonene kommer er det et tegn på at det har begynt å tære.... så alle som sliter og går ned grunnet ekstrem kvalme kontakt sykehus eller legen... blir fulgt opp hver uke grunnet organene mine er ødelagt enda det er 4 år siden..... [:(] så det må tas alvorlig

Back
Topp