Kvalme og sykemelding

Kaffekanne

Glad i forumet
✨️Julestjernene2023✨️
Er det noen her som sliter såppas med kvalme at de vurderer å få sykemelding/allerede er sykemeldt?

Jeg er absolutt ikke en av dem som er hardest rammet, og stort sett går det over utpå dagen. Altså en ganske typisk morgen-formiddagskvalme, varierer fra dag til dag. Likevel ser jeg ikke for meg hvordan jeg skal klare å kunne jobbe 100% så lenge det står på. Jeg har en kontorjobb hvor jeg kan ha hjemmekontor, men på det verste er det uaktuelt selv å sitte foran skjermen hjemme.

I morgen skal jeg ha første time hos jordmor, og skal rådføre meg med henne da. Tenkte bare det var fint å høre om noen andre her har erfaring med dette.
 
Er det noen her som sliter såppas med kvalme at de vurderer å få sykemelding/allerede er sykemeldt?

Jeg er absolutt ikke en av dem som er hardest rammet, og stort sett går det over utpå dagen. Altså en ganske typisk morgen-formiddagskvalme, varierer fra dag til dag. Likevel ser jeg ikke for meg hvordan jeg skal klare å kunne jobbe 100% så lenge det står på. Jeg har en kontorjobb hvor jeg kan ha hjemmekontor, men på det verste er det uaktuelt selv å sitte foran skjermen hjemme.

I morgen skal jeg ha første time hos jordmor, og skal rådføre meg med henne da. Tenkte bare det var fint å høre om noen andre her har erfaring med dette.
Jeg er 8+3 og fastlegen har ønsket å sykemelde meg begge gangene jeg har vært der, men jeg har takket nei fordi jeg kjenner jeg får nok tilrettelegging til å klare meg. Hadde jeg hatt en annen arbeidsgiver/jobb eller flere barn hadde jeg ikke vært i tvil om at hvertfall en gradert sykemelding ville vært det beste for meg. Jeg tror det er viktig å lytte til kroppen, og jeg syntes også det blir feil om man skal bruke alle kreftene sine på jobb og ikke orke noe på ettermiddag/kveld. Men jeg syntes også det er fint med muligheten til en gradert sykemelding for jobbe det man klarer ☺️
 
Hei. For meg begynte kvalmen i går 5+1. Er det vanlig å få kvalme så tidlig? Jeg kaster opp på morgenen/formiddagen. Gir seg utover dagen. Hvis det fortsetter slik må jeg kaste håndkle før jeg hadde tenkt, altså få en sykemelding.
 
Jeg er 8+3 og fastlegen har ønsket å sykemelde meg begge gangene jeg har vært der, men jeg har takket nei fordi jeg kjenner jeg får nok tilrettelegging til å klare meg. Hadde jeg hatt en annen arbeidsgiver/jobb eller flere barn hadde jeg ikke vært i tvil om at hvertfall en gradert sykemelding ville vært det beste for meg. Jeg tror det er viktig å lytte til kroppen, og jeg syntes også det blir feil om man skal bruke alle kreftene sine på jobb og ikke orke noe på ettermiddag/kveld. Men jeg syntes også det er fint med muligheten til en gradert sykemelding for jobbe det man klarer ☺️
Takk for svar:Heartpink så fint du har fått tilbud om sykemelding, og ikke minst fått tilrettelegging som fungerer. Jeg håper også at jeg skal klare meg med tilrettelegging, men realistisk per nå føler jeg er gradert sykemelding. Er 7+1 nå. Helt enig med deg, svangerskapet skal jo vare en stund til, viktig ikke å slite seg helt ut allerede nå:)
 
Hei. For meg begynte kvalmen i går 5+1. Er det vanlig å få kvalme så tidlig? Jeg kaster opp på morgenen/formiddagen. Gir seg utover dagen. Hvis det fortsetter slik må jeg kaste håndkle før jeg hadde tenkt, altså få en sykemelding.
Nå er jeg usikker på hva som er vanlig, men jeg tror det varierer mye. Selv slo kvalmen inn hos meg da jeg var 6+2. Virker som vi har det ganske likt da, er ille nok å være kvalm halve dagen:depressed:
 
Takk for svar:Heartpink så fint du har fått tilbud om sykemelding, og ikke minst fått tilrettelegging som fungerer. Jeg håper også at jeg skal klare meg med tilrettelegging, men realistisk per nå føler jeg er gradert sykemelding. Er 7+1 nå. Helt enig med deg, svangerskapet skal jo vare en stund til, viktig ikke å slite seg helt ut allerede nå:)
Og ofte er jo formen mye bedre for de fleste i andre trimester, så mange trenger jo kun en gradert sykemelding i noen uker ☺️
 
Jeg går sykemeldt pga kvalme. Går på kvalmestillende som tar det værste. Fastlegen ønsker ikke å sende meg på jobb, så lenge jeg er avhengig av de for å fungere
 
Er det noen her som sliter såppas med kvalme at de vurderer å få sykemelding/allerede er sykemeldt?

Jeg er absolutt ikke en av dem som er hardest rammet, og stort sett går det over utpå dagen. Altså en ganske typisk morgen-formiddagskvalme, varierer fra dag til dag. Likevel ser jeg ikke for meg hvordan jeg skal klare å kunne jobbe 100% så lenge det står på. Jeg har en kontorjobb hvor jeg kan ha hjemmekontor, men på det verste er det uaktuelt selv å sitte foran skjermen hjemme.

I morgen skal jeg ha første time hos jordmor, og skal rådføre meg med henne da. Tenkte bare det var fint å høre om noen andre her har erfaring med dette.
Jeg har fått sykemelding i første omgang i 2 uker. Hun ville egentlig sykemelde meg like så helt til uke 11.. men jeg ville se det litt an. Det er en uke siden jeg sykemeldte meg pga kvalme og oppkast et par ganger dagen, men også fordi jeg sliter med å få i meg mat. Å jobbe i barnehage og å være gravid, kjenner jeg er en stor utfordring. Hadde gjort alt for en kontorjobb og eventuelt gradert sykemelding. Men har hatt et par dager der jeg har vært bedre og ikke spydd, men fremdeles ikke klarer å spise så mye. I dag er jeg bare mest helt utslått med null krefter. Så for meg varierer dette litt. Kommer ikke til å presse meg på jobb pga samvittighet hvis jeg er så sliten som nå. Nå har jeg slappet veldig mye av, men i går prøvde jeg å lufte hunden og hjelpe barnet mitt med noe, og kjente med en gang at når pulsen økte (som det fort gjør nå) så kommer kvalmen. Å være mer i ro uten å bevege seg for mye og mindre stress hjelper på kvalmen ihvertfall. Så er veldig glad for sykemelding nå ❤️ men forstår ikke helt hvordan det skulle bli å jobbe videre i bhg når kvalmen og den utmattelsen går mer over i andre trimester. Kommer jo til å være konstant redd for spark i magen, løft av barn og skifte bleier (lukt og kvalme is a no-go) osv…
 
Jeg bruker afipran med veldig god effekt :) hadde aldri trodd jeg skulle fungere nesten normalt med hjelp av den
Aha. Kanskje jeg skal spørre om den selv. Men hvorfor sykemeldt så lenge du er avhengig av den? Har du prøvd å ikke ta? Ble du med en gang kvalm igjen? :)
 
Aha. Kanskje jeg skal spørre om den selv. Men hvorfor sykemeldt så lenge du er avhengig av den? Har du prøvd å ikke ta? Ble du med en gang kvalm igjen? :)
Blir skikkelig kvalm hvis jeg ikke tar ja. Har testa en dag uten, å da bodde jeg nesten framfor toalettet.. :hungover: legen er også redd for at stress skal påvirke blodsukkeret og blodtrykket mitt da jeg har diabetes type 1 og en smule forhøyet blodtrykk i tillegg:rolleyes: så jeg tenker at så lenge legen mener det er best, går jeg sykemeldt :)
 
Blir skikkelig kvalm hvis jeg ikke tar ja. Har testa en dag uten, å da bodde jeg nesten framfor toalettet.. :hungover: legen er også redd for at stress skal påvirke blodsukkeret og blodtrykket mitt da jeg har diabetes type 1 og en smule forhøyet blodtrykk i tillegg:rolleyes: så jeg tenker at så lenge legen mener det er best, går jeg sykemeldt :)
Ja da må man bare passe på :Heartbigred Veldig bra at det ikke er en lege som ikke skjønner seg på hva et svangerskap kan gjøre med kroppen
 
Ble sykemeldt rundt uke 5 pga kvalmen. Har resept på kvalmestillende som eg har med meg over alt hele tiden. E tilbake i jobb no, alle der vet at eg e gravid, så tar pauser når det trengs for og spise
 
Har vært kvalm siden 3+4… var det som gjorde jeg mistenkte at jeg var gravid :hilarious: visste heller ikke at man kunne bli kvalm så tidlig, men har vært sykemeldt på grunn av det siden uke 4.. Kvalmen varer hele døgnet og jeg kaster opp hver gang jeg anstrenge meg. Er sykepleier og ble fort litt for vanskelig å komme meg gjennom en hel dag på jobb. Litt pinlig å kaste opp på nyopererte pasienter…:depressed:

Krysser fingeren for at dette gir seg snart! Er 8+0 i dag!

Ikke slit deg ut og ta vare på deg selv! :Heartpink
 
Har vært kvalm siden 3+4… var det som gjorde jeg mistenkte at jeg var gravid :hilarious: visste heller ikke at man kunne bli kvalm så tidlig, men har vært sykemeldt på grunn av det siden uke 4.. Kvalmen varer hele døgnet og jeg kaster opp hver gang jeg anstrenge meg. Er sykepleier og ble fort litt for vanskelig å komme meg gjennom en hel dag på jobb. Litt pinlig å kaste opp på nyopererte pasienter…:depressed:

Krysser fingeren for at dette gir seg snart! Er 8+0 i dag!

Ikke slit deg ut og ta vare på deg selv! :Heartpink
Merker også at kvalmen blir sterkere med den minste anstrengelse. Er så slitsomt. Helt enig. Ikke noe vits i å slite ut seg selv og «holde ut». Ingen som drar på jobb når man er syke/ eller føler seg så dårlig som man kan gjøre og drar på jobb. Hvorfor skal en gravid «holde ut» bare fordi det ikke er en sykdom(?) Men det er en plagsom tilstand :wideyed: :smiley-ashamed004 :Heartbigred
 
Ble i dag sykemeldt 100% i to uker, og er så letta. Kvalmen var konstant fra søndag morgen, gjennom natt til i dag og fram til nå, så det føles helt riktig. Har også fått resept på Postafen, og håper virkelig det kan hjelpe.
 
Ble selv sykmeldt denne uken 100%, foreløpig frem til neste legekontroll i uke 12. Da jeg nesten går kvalm hele dagen og aktivitet forverrer kvalmen enda mer, og jobben er relativt aktiv og med få rom for tilrettelegging var det dessverre alternativet.. Håper det roer seg med kvalmen etterhvert, da det tar så mye energi..
 
Back
Topp