Kvalme og spying. Tips og råd

NetteD

Forelsket i forumet
Oktoberlykke2020❤
Er gravid for tredje gang, og har hatt ekstrem svangerskapskvalme hver gang. Denne gang er der verre enn noen gang. Er 7+4, konstant kvalm, og spyr av alt eg spiser og drikker. Har ingen energi, så er sykemeldt no i 1 uke. Noen andre som har det likt, og som har funnet mat eller drikke dere klarer å holde nede? Tar imot tips med stor takk.

Ritzkjeks? Ristet brødskive? Seaband? Prostafen? God oppfølging fra lege/sykehus?

Har HG selv, klarer å holde litt mat nede ved hjelp av afipran. I starten hjalp b6, men det slutta å fynke.
Det beste for min del er risgrøt og yoghurt. Har melkeproteinallergi og soyaallergi, så det er melke- og soyafritt alt jeg spiser da, vet ikke om melkebasert er like optimalt mot kvalme. Det er friskt og lett å få ned, også er det «behagelig» å spy opp igjen, så da mister jeg ikke matlysten pga assosiasjoner på at det er ubehagelig når det kommer i retur.
Ellers prøver jeg bare å fokusere på å spise litt og ofte, men det er lettere sagt enn gjort... har gått ned 1,5kg siden fredag allerede, var da det kom for fult. Allerede lørdag var jeg lettere dehydrert (var da jeg fikk afipran).
Hadde HG i forige svangerskap også, da fikk jeg ingen hjelp, og endte opp kraftig deprimert og likegyldig til alt, og eldste jentungen fikk sterke reaksjoner på at jeg ikke klarte noe som helst med henne. Får heldigvis bedre oppfølging nå, og vet litt mer selv at jeg må ha hjelp tidlig, så skal til gyn i morgen og hun snakka om IV saltvann på tlf. Får se hva det blir til. Håper egentlig å få prøve zofran, hører mange har god effekt av det.

Check, vært sykemeldt i to uker allerede. Kan desverre ikke gi deg noe tips eller råd, ingenting har funket på meg. Hg for 3. Gang her. Tror jeg har prøvd alt, eneste som hjalp litt er zofran, men veldig dyrt. Gravide før det ikke på blå resept

Har HG selv, klarer å holde litt mat nede ved hjelp av afipran. I starten hjalp b6, men det slutta å fynke.
Det beste for min del er risgrøt og yoghurt. Har melkeproteinallergi og soyaallergi, så det er melke- og soyafritt alt jeg spiser da, vet ikke om melkebasert er like optimalt mot kvalme. Det er friskt og lett å få ned, også er det «behagelig» å spy opp igjen, så da mister jeg ikke matlysten pga assosiasjoner på at det er ubehagelig når det kommer i retur.
Ellers prøver jeg bare å fokusere på å spise litt og ofte, men det er lettere sagt enn gjort... har gått ned 1,5kg siden fredag allerede, var da det kom for fult. Allerede lørdag var jeg lettere dehydrert (var da jeg fikk afipran).
Hadde HG i forige svangerskap også, da fikk jeg ingen hjelp, og endte opp kraftig deprimert og likegyldig til alt, og eldste jentungen fikk sterke reaksjoner på at jeg ikke klarte noe som helst med henne. Får heldigvis bedre oppfølging nå, og vet litt mer selv at jeg må ha hjelp tidlig, så skal til gyn i morgen og hun snakka om IV saltvann på tlf. Får se hva det blir til. Håper egentlig å få prøve zofran, hører mange har god effekt av det.

Melkebasert er ikke optimalt nei, og smaker helt forferdelig på vei opp :confused:

Check, vært sykemeldt i to uker allerede. Kan desverre ikke gi deg noe tips eller råd, ingenting har funket på meg. Hg for 3. Gang her. Tror jeg har prøvd alt, eneste som hjalp litt er zofran, men veldig dyrt. Gravide før det ikke på blå resept

Eg håper i det lengste at siden kvalmen er verre denne gangen, så kan kanskje den roe seg ned etter 12 uker. Men eg kan ikke akkurat si at eg har stor tro på det :(

Melkebasert er ikke optimalt nei, og smaker helt forferdelig på vei opp :confused:
Vet jeg ingenting om, men kan tenke meg det blir noe álla sur melk e.l? Som ihvertfall lukter grusomt :hungover:
Kanskje ikke det beste da nei.
Jeg spiser kokosbasert yoghurt og risgrøt laget på havremelk :)

Vet jeg ingenting om, men kan tenke meg det blir noe álla sur melk e.l? Som ihvertfall lukter grusomt :hungover:
Kanskje ikke det beste da nei.
Jeg spiser kokosbasert yoghurt og risgrøt laget på havremelk :)

Kokos tåler eg ikke, men kanskje eg skal prøve meg på den grøten :)

50/50 med juice og Farris for å bevare væskebalansen. Salte kjeks som Ritz eller litt salt potetgull.

Jeg har slitt med ekstremt svangerskaps kvalme. Meste parten av svangerskapet. Har en mnd igjen. Jeg fikk 3 forskjellige kvalmestillende på der verste. Så jeg fikk i meg noe. Passet på at der lille jeg fikk i meg var noe som var bra. Slik som nøtter :)

Har 4 svangerskap bak meg med ekstrem svangerskapskvalme, for min del var det veldig lite som hjalp, men fant ut at det å spise ting som ikke smakte så vondt når det kom i retur var mitt beste alternativ, på denne måten gikk alt litt lettere for seg.

Jeg hadde også intravenøs væskebehandling i 7 mnd siste svangerskap, har hatt det med alle men ikke like lenge. Dette hjalp mot hodepine, litt på kreftene, uregelmessig puls og selvfølgelig på at jeg ikke ble dehydrert. Måtte også til tider få i meg noe med litt sukker i for og stabilisere blodsukker som var veldig lavt. Så spis det som eventuelt frister og som ikke er så vanskelig å kaste opp igjen

Kommer heldigvis noe godt ut av alt forhåpentligvis

Gå til legen din og få zofran!
Det koster litt, men det er sååå verdt hver krone!

Ingenting som hjalp her dessverre. Jeg ble innlagt og trengte væskebehandling og vitaminer intravenøst. Ble skrevet ut i uke 16 og kvalmen ble noe bedre da. Kunne ikke drikke vann eller kjeks. :(

håper du får god oppfølging av lege/sykehus.

Back
Topp