Kvalme og reisesyketabletter

Missymi

Forelsket i forumet
Jeg er så veldig kvalm, og har fått råd fra lege/jordmor å bruke reisesyketabletter mot dette, men fikk ikke helt med meg hvordan jeg skal bruke disse best mulig. Skal jeg ta dem «preventivt?» eller idet kvalmen starter? Noen som har erfaring med dette? :)

Hei!

Er det Postafen der er snakk om? Jeg har hyperemesis og fikk anbefalt disse i begynnelsen. Da hadde de ingen virkning, men nå som jeg er litt bedre (men fremdeles kvalm og spyr minst en gang daglig) har jeg prøvd på ny. Jeg fikk ingen spesifikk beskjed om hvordan de skulle tas (kun 1-2 av 25 mg daglig mener jeg). Jeg prøver nå med en i døgnet, og den tar jeg «preventivt». Jeg prøver derfor å ta den om natten (hvis jeg er oppe for å tisse) eller så tidlig som mulig. Jeg tror det har hatt litt effekt, men i dag tok jeg den ikke før 6 og ettersom jeg allerede var kvalm virket den ikke like godt. Så om du har mulighet kan du prøve å ta den om natten. Men ring gjerne jordmor eller lege for å forsikre deg ettersom dette kun er min erfaring :) Lykke til!

Jeg kan ikke hjelpe deg med reisesyketabeletter, men i begynnelsen av mitt svangerskap ble jeg lett småkvalm å da hjalp seaband armbåndene.

Hei!

Er det Postafen der er snakk om? Jeg har hyperemesis og fikk anbefalt disse i begynnelsen. Da hadde de ingen virkning, men nå som jeg er litt bedre (men fremdeles kvalm og spyr minst en gang daglig) har jeg prøvd på ny. Jeg fikk ingen spesifikk beskjed om hvordan de skulle tas (kun 1-2 av 25 mg daglig mener jeg). Jeg prøver nå med en i døgnet, og den tar jeg «preventivt». Jeg prøver derfor å ta den om natten (hvis jeg er oppe for å tisse) eller så tidlig som mulig. Jeg tror det har hatt litt effekt, men i dag tok jeg den ikke før 6 og ettersom jeg allerede var kvalm virket den ikke like godt. Så om du har mulighet kan du prøve å ta den om natten. Men ring gjerne jordmor eller lege for å forsikre deg ettersom dette kun er min erfaring :) Lykke til!

Først av alt: veldig kjekt å høre at du er bedre. Den er helt lammende den der enorme kvalmen altså :-/ Det er visst ikke alle postafen hjelper for, nei. Noen kan til og med bli verre av å ta dem (kvalme er en bivirkning.. go figure... :-O) Så det er nok lurt å ikke begynne å selvmedisinere - men å snakke med lege og/eller jordmor først (tips til dere som er innom tråden på desp leting etter hjelp mot kvalmen).

Jeg på min side tok en om dagen, og syntes de hadde god effekt. Etter at jeg spurte her fikk jeg råd fra jordmor om at det var lurt å ta dem før kvalmen setter i gang for fullt - altså nærmest preventivt. Kan jo ha vært placebo (eller at jeg allerede begynte å bli bedre av meg selv). Men gikk fra å spy minumum sju åtte ganger om dagen til å klare å holde meg til et par ganger da jeg først tok postafen.. Idag har ikke ikke kastet opp i det hele tatt til nå i dag (noe som er første gang på mange uker :)) - har heller ikke tatt postafen, så venter spent på å se om jeg kanskje er 'over kneiken.' 14+0 idag :)

Jeg kan ikke hjelpe deg med reisesyketabeletter, men i begynnelsen av mitt svangerskap ble jeg lett småkvalm å da hjalp seaband armbåndene.

Har brukt sånne bånd masse disse ukene jeg ogsp :) Syntes det kunne vært noe hjelp i dem, i begynnelsen, før uke 10/11 og kvalmen tok helt av. Særlig hvis jeg rakk å få dem på i tide - altså før jeg ble voldsomt dårlig :)

Back
Topp