Kvalme og Postafen

Marime94

Betatt av forumet
Er så kvalm om dagen, at jeg ikke helt vet hva jeg skal gjøre. :whacky011
Det er verst fra morgenen av, dagene starter med at jeg kaster opp. Har forsøkt å spise litt kjeks før jeg står opp, men er så kvalm når jeg våkner at magen bare vrenger seg. Først når jeg har kastet opp, får jeg i meg litt og litt mat. Problemet nå er at de siste nettene har kviet meg for å sove, siden jeg vet at når jeg våkner starter kvalmen igjen. Hater nemlig å kaste opp, det er det verste jeg vet.
Legen sa jeg kunne forsøke Postafen reisesyketabletter, men det første som kommer opp på felleskatalogen er jo at gravide ikke skal ta Postafen ved mindre det er helt nødvendig. Og da blir jeg med en gang skeptisk. Det var jo legen som anbefalte å prøve det, men asså, hvorfor anbefales det ikke å ta de? Vil jo ikke ta de om de fører med seg noen som helst risiko for spira i magen??

Uff, stakkars deg :( Føler virkelig med deg. Jeg hadde hyperemesis i begge mine to tidligere svangerskap. Med første fikk jeg skrevet ut en liste med fire medikamenter hos legen på Kvinneklinikken, fra svak til sterkest virkning.
Hvis nr 1 ikke virket etter to uker skulle jeg prøve nr 2, hvis nummer 2 ikke virket skulle jeg prøve nr 3 osv.
Jeg kom bare til å teste ut 1 og 2 før det ble sykehusinnleggelse og intravenøs veskebehandling.

Nummer 1 på listen var postafen. Så ut i fra dette så vil jeg med ganske stor sikkerhet si at du trygt kan ta postafen.

Prøv å drikk en kopp med ingefær te (bare en liten skive oppi, uten sukker eller honning i) på kvelden før du legger deg.
Og kanskje kjøp deg seaband på apoteket.

Lykke til og god bedring :smiley-angelic003

Last edited:
Huff! Jeg føler meg deg.. Ubeskrivelig kvalm her også, og ingen ting hjelper. På tredje uka med kvalme nå, og jeg er egentlig ganske lei meg fordi jeg vil så gjerne være på jobb i stedet for å ligge i senga og på sofaen...

Stakkars deg, jeg føler virkelig med deg. Jeg hadde en telefontime med legen angående kvalmen og ble også anbefalt postafen. Så det er visst det de fleste leger synes er greit.

Skjønner godt at du blir fortvilet! :Heartpink Jeg fikk også beskjed av legen om at det anses som trygt i forbindelse med graviditet, så jeg velger å høre på henne.
Men ikke spis ingefær, det er sterkt frarådet på helsenorge (ser det ble anbefalt her).

Huff, høres helt grusomt ut. Jeg er 7+0 idag og har akkurat begynt å bli veldig kvalm. Jeg trodde det var nok og bare spise litt kjeks når jeg stod opp og fortsette med andre ting, men ble akutt kvalm da. Fikk gode tips her inne og takket være dem så er jeg ikke kvalm idag! Det som funka på meg var- kjøp seabands på apoteket og sov med dem. Sørg for å ha ordentlig MAT på nattbordet når du våkner. Kjeks og saltstengre er ikke mettende nok, ikke for meg. Jeg spiser to skiver mens jeg ligger helt stille i senga. Tygger sagte og venter 15 min før jeg reiser meg. Dette hjalp helt sykt idag! Og få i dei farris og eplejuice i små slurker. Jeg er i hvertfall så letta over å ha funnet noe som hjalp idag..

Brukte postfen i mitt første svangerskap!
Vil tipse om biola, drikker et lite glass med frokosten min, og det har hjolpet så mye på kvalmen min utoverdagen! Om det er plasebo eller ikke,det vet jeg ikke men så lenge det funker:joyful:

Huff føler med deg, jeg sliter også mye med kvalme og oppkast - fra morgen til kveld. Det er så fortvilende :( :Heartred

Jeg kjøpte nylig seabands på apoteket, kanskje det kan være noe for deg også? Så slipper du å innta noe i kroppen.

Postafen var det jeg fikk av legen lin i forrige svangerskap også. Var ikke noe mirakelkur, men tok de verste toppene av kvalmen.
Ellers gikk det mye sitronbrus her.

Uff, stakkars deg :( Føler virkelig med deg. Jeg hadde hyperemesis i begge mine to tidligere svangerskap. Med første fikk jeg skrevet ut en liste med fire medikamenter hos legen på Kvinneklinikken, fra svak til sterkest virkning.
Hvis nr 1 ikke virket etter to uker skulle jeg prøve nr 2, hvis nummer 2 ikke virket skulle jeg prøve nr 3 osv.
Jeg kom bare til å teste ut 1 og 2 før det ble sykehusinnleggelse og intravenøs veskebehandling.

Nummer 1 på listen var postafen. Så ut i fra dette så vil jeg med ganske stor sikkerhet si at du trygt kan ta postafen.

Prøv å drikk en kopp med sterk ingefær te (uten sukker eller honning i) på kvelden før du legger deg. I hylla på Kiwi får du kjøpt en orange eske i Asia avdelingen, den virker bra. Eller trekk fersk ingefær.
Og kanskje kjøp deg seaband på apoteket.

Lykke til og god bedring :smiley-angelic003
Okei. Jeg er heldigvis langt unna innleggelse, får nok i meg nok med både mat og drikke. Når jeg først har fått kasta opp får jeg i meg litt og litt mat utover dagen, og det går bedre og bedre jo senere på dagen det blir. Kveldene er de best, for da har jeg fått spist meg opp, og da kan jeg føle meg helt fin noen timer.
Ingefær er en av de tingene jeg ikke har lært meg å like desverre, men seaband kan absolutt prøves. Takk for tips. :happy:

Skjønner godt at du blir fortvilet! :Heartpink Jeg fikk også beskjed av legen om at det anses som trygt i forbindelse med graviditet, så jeg velger å høre på henne.
Men ikke spis ingefær, det er sterkt frarådet på helsenorge (ser det ble anbefalt her).
Jeg også har hørt forskjellig om det med ingefær, noen anbefaler og andre fraråder. Nå liker jeg ikke ingefær så det er ikke et alternativ for meg uansett, det å drikke/spise ting jeg ikke liker er veldig uaktuelt for øyeblikket. :hilarious:
Men da kan jeg vel forsøke å kjøpe postafen :pompus:

Huff, ikke noe gøy med denne kvalmen. Er kvalm selv, men heldigvis ikke så plaget med det at jeg føler jeg trenger noe mot det. Går mest på ekstremt dårlig matlyst. Skjønner godt st du er fortvilet. Håper det ordner seg for deg snart

Huff, høres helt grusomt ut. Jeg er 7+0 idag og har akkurat begynt å bli veldig kvalm. Jeg trodde det var nok og bare spise litt kjeks når jeg stod opp og fortsette med andre ting, men ble akutt kvalm da. Fikk gode tips her inne og takket være dem så er jeg ikke kvalm idag! Det som funka på meg var- kjøp seabands på apoteket og sov med dem. Sørg for å ha ordentlig MAT på nattbordet når du våkner. Kjeks og saltstengre er ikke mettende nok, ikke for meg. Jeg spiser to skiver mens jeg ligger helt stille i senga. Tygger sagte og venter 15 min før jeg reiser meg. Dette hjalp helt sykt idag! Og få i dei farris og eplejuice i små slurker. Jeg er i hvertfall så letta over å ha funnet noe som hjalp idag..
Så bra at det hjalp! Jeg kan alltids prøve det samme, men ser ikke for meg at jeg skal klare å svelge maten når jeg er på det kvalmeste.. Men det er verdt forsøket, for sånn som i dag hadde det nok gått! Har ikke kasta opp enda i dag, bank i bordet. Selv om jeg føler meg ganske grønn i ansiktet nå... :smiley-ashamed004

Huff! Jeg føler meg deg.. Ubeskrivelig kvalm her også, og ingen ting hjelper. På tredje uka med kvalme nå, og jeg er egentlig ganske lei meg fordi jeg vil så gjerne være på jobb i stedet for å ligge i senga og på sofaen...
Ja, jeg har vært av og på med kvalme de siste tre ukene, men det startet for fult med oppkast forrige uke.
Jeg var hos legen på mandag, og hun sykemeldte meg for en periode selv om jeg egentlig hadde tenkt å prøve å sta i det. Kjenner nå at det var riktig valg.
Heldigvis så er kveldene ganske bra når jeg har fått spist meg opp litt og litt gjennom dagen, så får noen timer av døgnet hvor jeg får gjort litt annet enn å bare slite ut sofaen.. :laughing002

Stakkars deg, jeg føler virkelig med deg. Jeg hadde en telefontime med legen angående kvalmen og ble også anbefalt postafen. Så det er visst det de fleste leger synes er greit.
Da får jeg vel stole på legen i stedet for Google og prøve det. :happy:

Huff, ikke noe gøy med denne kvalmen. Er kvalm selv, men heldigvis ikke så plaget med det at jeg føler jeg trenger noe mot det. Går mest på ekstremt dårlig matlyst. Skjønner godt st du er fortvilet. Håper det ordner seg for deg snart
Ja matlysten blir så som så når man er kvalm, det blir en ond sirkel dette. Man orker ikke spise fordi man er kvalm og blir igjen enda mer kvalm av å ikke spise.. :whacky011
Uvant å ha dårlig matlyst også, elsker jo til vanlig mat. Og merker at jeg har blitt fryktelig selektiv, ikke vits å ukesplanlegge middager for eksempel, for plutselig har jeg overhode ikke lyst på noe av det som er i kjøleskapet.. :laughing002

Hei,
Grunnen til at det står at det kun skal brukes og nødvendig er mest sannsynlig at gravide generelt sett anbefales å ta minst mulig legemidler - altså bare der det er grunn til det.

Det betyr IKKE at du skal lide deg gjennom kraftig hodepine og svangerskapskvalme osv uten å ta noe!!

Det finnes mange legemidler som er helt trygge under svangerskapet.
Man har masse forskningsdata og bred (internasjonal) erfaring med bruk av både Postafen og Phenergan, og det er ikke holdepunkter for at disse medisinene er fosterskadelige (jf. Relis.no).

Ingefær er også trygt å bruke, men man skal ikke ta for mye. Ingefærshots, pulver eller kapsler kan inneholde veldig mye ingefær. Det som står på Matportalen (og linkes til på Helsenorge) er nettopp at man bør unngå shots og kosttilskudd. Det er altså mengden det kommer an på her! Å trekke litt fersk ingefær i varmt vann som en te er ikke farlig. Ingefær som ingrediens eller krydder i mat er også helt trygt.

Last edited:
Back
Topp