Kvalme og oppkast, kvalmestillende eller sykemelding først?

Ellie1990

Andre møte med forumet
Er 6 uker på vei og sliter med kvalme. I dag begynte jeg å kaste opp. Var ille forrige svangerskap, og jeg måtte ha både sykemelding og kvalmestillende. Var bare å være i ro og unngå lukter og det meste av mat som hjalp. Ingen sykehusinnleggelse eller noe da. Jobber i barnehage og må ta bil til jobb. Så blir det for ille kan jeg ikke jobbe 100%. Ville dere tatt kvalmestillende for å komme dere på jobb, eller ventet til det ble for ille selv om dere var hjemme? Føler et ekstra ansvar siden sønnen min går på naboavdelinga.
 
Jeg er i samme situasjon, jobber også i bhg, og lurer veldig på hva jeg skal gjøre fremover.....:sorry: Er veldig kvalm, og synes de siste dagene på jobb har vært vanskelige.
 
Samme her! Tenker å bestille legetime i morgen, men vet ikke helt hva jeg skal si... har kontorjobb med hjemmekontor, så er ikke så mye praktisk. Men synes det er ille å sitte stille også er det press på å fylle timene hele tiden og faktureringsgrad ++ Kjenner jeg trenger mange pauser for å komme meg gjennom dagen :hungover:

lurer litt på å kanskje spørre om 20 eller 30% sykemelding :depressed:
 
Jeg ville gjort alt jeg kunne for unngå medisiner ihvertfall. Det er mange leger som mener kvalmestillende ikke er bra for fosterets utvikling.
 
Jeg ville gjort alt jeg kunne for unngå medisiner ihvertfall. Det er mange leger som mener kvalmestillende ikke er bra for fosterets utvikling.

Ja, jeg hater å ta medisin jeg kan unngå, selv når jeg ikke er gravid :hilarious:
 
Det er jo merkelig da, vil ikke ta noe som ikke er bra for babyen :sorry:

Sniker
Det er nok ikke farlig for babyen - da hadde vi sett senskader og fått beskjed om å unngå. Men medisiner skal man jo unngå så langt det lar seg gjøre. Men det gjelder jo aalt annet også, paracet, antibiotika osv. :)
Jeg tok kvalmestillende, med leges godkjennelse, ca 5 ganger i svangerskapet for å klare å gå på jobb. Kunne ha klart meg uten om jeg hadde ligget stille i senga. Men det var vanskelig/nesten umulig å fånne vikar - og jeg ville ha tapt hele inntektssummen som da ville gått til vikaren ene og alene. Det hadde jeg ikke råd til (selvstendig næringsdrovende - gir du videre oppdraget pga sykdom får du ikke den lønna selv..)
 
Er det sant? Men hvorfor blir dette brukt da?:bored:
Det er kun gravide med hyperemesis som får tilbud om kvalmestillende.. Da det kan være farlig for mor mtp dehydrering :)
Vanlig svangerskapskvalme er ikke skadelig for mor. Bare ubehagelige
 
Jeg var hos legen nå og fikk kvalmestillende, har ikke kastet opp. Spurte om å få 20%sykemelding også:rolleyes:
 
Dette er en dame som på 90 tallet tok medisiner. Les om barn av mødre på 90 tallet..
Dette er ikke reell fakta men en persons mening

Du leste kanskje ikke hele, men ja, artikkelen inneholder jo flere momenter - blant annet et intervju av en person. Men også andre ting :)

"En ny, stor studie avdekker at mange kvinner holder seg langt unna legemidler mot kvalme, selv om midlene ansees som trygge. Selv blant de kvinnene som ble sykmeldt på grunn av svangerskapskvalme, lot over halvparten være å ta medisiner mot kvalmen"

Og fra en annen kilde da om du vil :)
Kvinner med mild og moderat svangerskapskvalme kan ofte behandles hjemme med symptomlindrende tiltak. Kvalmestillende medisiner, kostholdsveiledning, vitamintilskudd og ro gjør at de fleste greier å få i seg nok væske og næring.

https://www.helsenorge.no/sykdom/svangerskap/alvorlig-svangerskapskvalme/#behandling

Det betyr ikke at jeg synes man skal hive i seg medisiner så fort man føler seg litt uggen, for å unngå sykemelding for eksempel. Eller at man skal gå på kvalmestillende i ukesvis. Det bør vel heller brukes når det virkelig er nødvendig - men det kan altså være i god tid før man spyr 25 ganger daglig og må inn til væskebehabdling.
Jeg tenker en lege kan få avgjøre for de ulike gravide her hva som blir best, en delvis sykemelding, medisiner eller annet. Men det er altså ikke sånn at det er så farlig at man ikke kan ta kvalmestillende i anbefalt mengde og sammenhengende periode.
Jeg er bare imot at folk skal bli skremt her inne, når solid og trygg forskning viser noe helt annet :)
Også kan man ha ekstrem svangerskapskvalme UTEN å kaste opp, likevel bli dehydrert og trenge behandling.
 
Du leste kanskje ikke hele, men ja, artikkelen inneholder jo flere momenter - blant annet et intervju av en person. Men også andre ting :)

"En ny, stor studie avdekker at mange kvinner holder seg langt unna legemidler mot kvalme, selv om midlene ansees som trygge. Selv blant de kvinnene som ble sykmeldt på grunn av svangerskapskvalme, lot over halvparten være å ta medisiner mot kvalmen"

Og fra en annen kilde da om du vil :)
Kvinner med mild og moderat svangerskapskvalme kan ofte behandles hjemme med symptomlindrende tiltak. Kvalmestillende medisiner, kostholdsveiledning, vitamintilskudd og ro gjør at de fleste greier å få i seg nok væske og næring.

https://www.helsenorge.no/sykdom/svangerskap/alvorlig-svangerskapskvalme/#behandling

Det betyr ikke at jeg synes man skal hive i seg medisiner så fort man føler seg litt uggen, for å unngå sykemelding for eksempel. Eller at man skal gå på kvalmestillende i ukesvis. Det bør vel heller brukes når det virkelig er nødvendig - men det kan altså være i god tid før man spyr 25 ganger daglig og må inn til væskebehabdling.
Jeg tenker en lege kan få avgjøre for de ulike gravide her hva som blir best, en delvis sykemelding, medisiner eller annet. Men det er altså ikke sånn at det er så farlig at man ikke kan ta kvalmestillende i anbefalt mengde og sammenhengende periode.
Jeg er bare imot at folk skal bli skremt her inne, når solid og trygg forskning viser noe helt annet :)
Enig i at man bør ta medisin når man er så dårlig og får i seg så lite næring at det går ut over andre ting :)
 
Oppdatering. Er nå sykemeldt 100% i to uker. Legen min ville heller det enn å gi meg kvalmestillende i første omgang. Når jeg tar det med ro og kan spise akkurat når jeg vil får jeg i meg ca. 80% av det jeg pleier å spise uten å kaste opp. Med full jobb var det nærmere 10%. Kunne sikkert klart å jobbe 20%, men da måtte min mann kjørt meg til og fra jobb i tillegg til å kjøre og hente sønnen vår. Og jeg ville ikke vært så mye til hjelp på jobb i 1,5 time. Gjør det jeg kan på pc hjemmefra. Onsdag ettermiddag og det jeg var på jobb på torsdag klarte jeg ikke å være ordentlig tilstede med barna. Ble kvalm av snakking og synging. Slutten av torsdag var kontortiden min, men selv ikke det å sitte på en pult med pc hjalp på kvalmen. Da må man bare kapitulere til slutt.
 
Prøvde reisesyke armbånd. Virket som om de funket litt med en gang, men synes effekten gav seg etter hvert.
 
Back
Topp