Kvalme og jobb

Bkno6393972

Andre møte med forumet
Hei!

Er så heldig å være gravid med nr 2!
Forrige svangerskap var jeg ikke særlig kvalm,men våknet i natt og var SUPERKVALM,og det gir seg ikke!

Kjennes ikke ut som om jeg kommer meg på jobb i dag,men føler jeg "sluntrer unna" fordi jeg er gravid.

Hvilke holdninger har dere til svangerskapkvalme og jobb?
 
Det synnes jeg ikke du skal tenke på. Ingen som klappet deg på skuldra for at du sliter deg avgårde på jobb kvalm å uvel. Akkurat nå syns jeg du skal ta vare på deg selv[emoji173]️ du å barn i magen kommer før jobb.
 
Jeg er vel en som er litt "streng" når det kommer til sånn. Selvfølgelig er det lov å være borte fra jobb, men min terskel er veldig høy. Det kommer an på hvilken jobb du har så klart. Jeg tror nemlig det er lett å "skylde" på dårlig form i graviditeten. Nå mener jeg ikke at du gjør det for hvis du er så kvalm så er det vanskelig å gjøre nytte for seg uansett, men viktig at en ikke gjør det for enkelt å bli hjemme også ;) En fin balanse!
 
Jeg er 6+2 og har bare vært kvalm de siste par dagene (ikke veldig intenst, men det varer hele dagen), og jeg prøver å jobbe mer effektivt og kortere, ta flere hvilepauser, og kutte belastninger der jeg kan (ta møter på nett, f.eks.). Prøver å "spare" litt energi til å trene, det virker som om det hjelper mot kvalmen!
 
Jeg jobber i barnehage og har hatt flere kollegaer med ekstrem svangerskapskvalme. De har prøvd sitt beste med å komme på jobb, men ser grønne ut fra de første ukene i graviditeten! De ble fort sykemeldt men de hadde ikke noe på jobb å gjøre så dårlige som de var! Ta vare på deg selv med god samvittighet!
 
Jeg tenker det kommer an på jobben man har. Noen jobber vil være vanskelig å utføre hvis man sliter med kvalme. Kan for eksempel være et sted hvor det er mange rare lukter som blir helt uutholdelige under graviditeten, eller et sted hvor det er svært viktig å være veldig konsentrert på jobb og kvalmen ødelegger for det.
Selv har jeg en helt alminnelig kontorjobb, og kan derfor fint gå på jobb med kvalme. Må bare passe på å ha med mat jeg orker å spise og som demper kvalmen, f.eks. salt kjeks:) Men nå har jeg heldigvis ikke så mye kvalme ennå:)
 
Det kommer nok veldig an på jobben din. Jeg er sykemeldt 50% pga kvalme, men jobben min er i en bolig hvor mye av dagen består av mating, avføring og sikkel. Det funker dårlig med kvalme :hungover:
 
Eg tenker det kjem ann på kor kvalm du er. For nokon er kvalme berre litt sånn småuggen følelse som ligg i bakgrunnen, reagerer litt på lukter og har ikkje så god matlyst. For andre blir kvalmen at dei blir sengeliggande. Og dette kan sjølvsagt variera frå dag til dag. Kjenn etter sjølv kva form du er i. Om du klarer å gå på jobb og gjera ein god/ok jobb, bør ein gå. Om dette ikkje er mogleg, skal du sjølvsagt bli heime.
 
Full forståelse for det, her e det og mye jobbing me bleieskift, stomier etc så då blir det fort sykemelding:s siden "morgenkvalme" e det teiteste begrepet oppfunne - "heile dagen kvalme + litt natt" så hadde det vært meir treffande.
 
Jeg har vært sykemeldt med hyperemesis mine tre tidligere svangerskap, har også ved flere anledninger blitt innlagt pga dehydrering, om ikke det har holdt så har jeg også hatt kraftige migrene anfall.. Prøvde å jobbe flere ganger, men til slutt satte legen min ned foten.. Jeg jobber i butikk, og vi har ferskvarelinje, mye lukter som ikke akkurat hjalp på..
 
Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg hører rundt meg folk si: graviditet er ingen sykdom. Eller: gravide i dag er bare late..
Blir så lei meg når jeg hører sånne ting. Og selvfølgelig så kommer det fra de som har hatt perfekte svangerskap..
 
Enig med de over som sier at det både kommer sn på jobben din og på hvor kvalm du er. Du kan jo prøve å gå på jobb om du er i tvil? Så får du heller dra hjem om det ikke går :)
 
Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg hører rundt meg folk si: graviditet er ingen sykdom. Eller: gravide i dag er bare late..
Blir så lei meg når jeg hører sånne ting. Og selvfølgelig så kommer det fra de som har hatt perfekte svangerskap..

Sjefen min klarte å lure av seg det der... igjen! Og han er MANN! Fy fader jeg kunne eksplodert [emoji12] svangerskapskvalme er faktisk ikke noe å tulle med... Selvfølgelig bør en prøve å jobbe, men fungerer det ikke så fungerer det ikke. Helse og babyen kommer før jobben! Ferdig snakka [emoji5]
 
Svangerskapskvalme er ikke noe tull for de som er plaget med det. Plages selv mye med kvalme, hele døgnet, og det tar hardt på både fysisk og psykisk! Kommer meg så vidt fra senga til sofaen, med tabletter mot kvalmen, og har vært slik i flere uker allerede..:(
Sist varte det til rundt uke 16.. og hadde håpet å slippe unna denne gangen, men neida:hungover:
 
Jeg skjønner ikke at det er et tema en gang. Enten er man frisk nok til å jobbe, fullt eller gradert, eller så er man for syk. Det har vel ingenting å si om sykdommen kommer av graviditet eller andre ting? Skal en som lider av svangerskapskvalme ta seg mer sammen enn en som ligger og spyr av matforgiftning da? Du vurderer din egen arbeidsevne uavhengig av grunnen til at du er syk!
 
Back
Topp