Kvalme hver natt.

Freja78

Elsker forumet
Jeg er snart 35 uker på vei. De siste tre ukene eller så, så våkner jeg av kvalme hver eneste natt. Å ligge på venstre siden er drepen, da er jeg kvalm innen et kvarter. Jeg bygger meg opp sånn at jeg så og si sitter og sover, men det går maks 2-3 timer, også har jeg en veldig kvalmefølelse i bryst og hals. Da må jeg reise meg, noen ganger spise litt og så etter noen minutter kan jeg legge meg igjen. Men i dag sitter det i så hardt at jeg ikke har sjans til å sove igjen. Det har jeg opplevd et par ganger før og. Da sitter det i bryst, hals og mage. Blir dårlig av å ligge på høyre side og. Hva i all verden kan jeg gjøre? Begynner å bli fortvila over det her, for jeg går rundt med konstant mangel på søvn på grunn av det her. Og i hvert fall de nettene jeg må bruke rundt en time i våken tilstand før kvalmen roer seg såpass at jeg får sove igjen.
 
Følger med på denne, opplever det samme og har gjort det noen uker, selvom jeg bare er 20 uker nå.
 
Hei!

Jeg skjønner godt at du føler deg sliten, det er en lite tilfredsstillende situasjon når en ikke får sove!
Det påvirker både fysikken og psyken!
Nå er det sånn at mange gravide er spesielt plaget av kvalme i starten av svangerskapet, også forsvinner det etter 1. trimester. :happy119
Noen vil oppleve at det går lenger ut i svangerskapet før kvalmen gir seg, og noen vil som deg få det på slutten av svangerskapet.
Dette skyldes at livmoren nå står nesten på sitt høyeste, og den trykker på magesekken din ( som ligger på venstre side)- dermed blir det vondt å ligge på den siden, eller i det hele tatt LIGGE!
Jeg vet ikke om det er noen som helst trøst , men som regel når hodet går lenger ned i bekkenet og fester seg, vil kvalmen kunne avta igjen.

For sikkerhets skyld; jeg regner med at du ikke har noe forhøyet BT og proteiner i urinen? Kvalme kan også forekomme i forbindelse med en svangerskapsforgiftning.
Men du har sikkert hatt en kontroll i denne tiden, så du vet at alt ellers er normalt

Hva du kan gjøre? Små hyppige måltider, ikke for fete eller spicy. Legg deg litt på dagtid hvis du har sovet dårlig- men det gjør du kanskje allerede.
Sitte-soving er oftest det eneste som hjelper for å kunne slappe av - men jeg skjønner at det heller ikke fungerer optimalt.
Skulle ønske at jeg hadde et trylleformular, men det har jeg dessverre ikke!

Prøv å fokusere så positivt du kan, og ta det opp med lege eller jordmor, kanskje de har noen andre råd til deg!

Masse lykke til!

Mvh jordmor Grethe :)
 
Hodet her har vært festet siden uke 31, og magen har begynt å synke. Den begynte å synke for rundt en uke siden. Enda høy, men ikke helt oppunder puppene lenger. Har sjekka for blodtrykk og alt sånt ja. Senest for en uke siden. Har hatt tette kontroller hele veien pga kroniske sykdommer.
 
Back
Topp