Kvalme - Hva hjalp deg??

SA-87

Blir kjent med forumet
Jeg holder på å bli gal! :( Er i uke 12 og kvalmen er der fortsatt (etter 2mnd)!
Fra jeg våkner og til jeg sovner!
Gått ned mange kilo og må snart legge meg inn om det ikke bedres. Drikke går fint, og jeg kaster bare opp et par ganger til dagen. Men å få ned mat er umulig.. Alt lukter og smaker forferdelig, og det virker som konsistensen på alt er skiftet. Jeg klarer bare noen få biter før det sier totalt stopp. Samtidig blir jeg enda mer kvalm om jeg er sulten:arghh: Bruker postafen og seaband, men føler ingenting nytter.
Hva hjalp hos deg???

Prøvde tørre kjeks, ro, søvn, frisk luft, ingefærkapsler, ingefærvann/te, seabands, spise frokost i senga, små måltider og små slurker drikke, ristet brød/loff uten pålegg, salt mat, lakris, nudler uten krydder, eplejuice blandet med vann, magert kjøtt og ris, riskaker etc, ingenting fungerte. De beste dagene jeg hadde i sommer var de fire dagene jeg var innlagt med væsketilførsel intravenøst, da var jeg litt over 9 uker på vei. Brukte Postafen fra ca. uke 5 denne gangen. Kastet sjelden opp, men var ekstremt kvalm hele døgnet og slet bare mer og mer med å få i meg mat eller drikke. Fikk Phenergan på sykehuset, brukte det frem til uke 14-15 om jeg husker riktig, men var fremdeles småkvalm store deler av døgnet frem til uke 20. Fikk likevel stoppet vektnedgangen og fikk i meg mer næring. Lykke til! :)

Er uke 32 og fortsatt kvalm og mye oppkast.
Har testa alle kjerringa råd og råd fra leger, andre, ikke noe hjalp her.
Levde på intravenøs i 5 mnd. Nå får mat og drikke i meg men det er så vidt klarer å beholde.
Medisin hjalp meg ikke, ble dårligere Av.
Du må bare teste ut alt og se om finner noe som passer deg. I starten jrg levde av sitron og druer og fortsatt har dager hvor lever på det.
Spise små måltider, oftere, ikke stress, ikke tenk mye på det at sliter med mat da blir det verre. Prøv deg frem, lag suppe av buljong og grønnsaker, ingefær , te, cola, farris, sitron, skorper, is biter, kjeks, frukt, avokado..........
. Om ikke stort hjelper ville jeg tatt intravenøs den hjelper jo for å redusere kvalmen også. Så du får litt mat i deg
Lykke til :)

Jeg har hyperemesis (14+2) og vært lagt inn to ganger + væskebehanding hyppig. Har prøvd postafen, phenregan og afirpran. De funka ikke. Men på fredag fikk jeg zofran! Har siden kjent at kvalmen har lettet endel og jeg kaster sjeldent opp (maks 1 gang om dagen). Anbefaler også å legge deg inn for behandling. Da tar de prøver av deg og gir deg den væsken du trenger samt tester ulike kvalmestillende til du har noe som funker for deg :) lykke til, HG er no dritt og vi er tøffe!!

Jeg holder på å bli gal! :( Er i uke 12 og kvalmen er der fortsatt (etter 2mnd)!
Gått ned mange kilo og må snart legge meg inn om det ikke bedres. Drikke går fint, og jeg kaster bare opp et par ganger til dagen. Men å få ned mat er umulig.. Alt lukter og smaker forferdelig, og det virker som konsistensen på alt er skiftet. Jeg klarer bare noen få biter før det sier totalt stopp. Samtidig blir jeg enda mer kvalm om jeg er sulten:arghh: Bruker postafen og seaband, men føler ingenting nytter.
Hva hjalp hos deg???

Jeg har fått råd om å prøve vitamin B6 mot kvalme, men akkurat nå er jeg ikke kommet så langt at kvalmen har satt noe særlig inn - kanskje andre her kan fortelle om erfaring med det?

Hva hjalp hos deg???
Legen har ikke villet skrevet ut noe kvalmestillende til deg da? Postafen hjalp meg ypperlig, men det finnes andre typer (reseptbelagt) som kan prøves også. Sitronmelisse, ferske blad, som jeg knadde mellom fingrene og luktet på tok en del av kvalmen min også, sammen med konstant småspising.

Legen har ikke villet skrevet ut noe kvalmestillende til deg da? Postafen hjalp meg ypperlig, men det finnes andre typer (reseptbelagt) som kan prøves også. Sitronmelisse, ferske blad, som jeg knadde mellom fingrene og luktet på tok en del av kvalmen min også, sammen med konstant småspising.

Faktisk ikke:bored: hun anbefalte sykehus som neste trinn om det ikke var godt nok med postafen.

Faktisk ikke:bored: hun anbefalte sykehus som neste trinn om det ikke var godt nok med postafen.
Nei vettuhva.

http://forskning.no/helse-medisiner...-samfunn/2016/03/mange-gravide-tor-ikke-bruke

Minst mulig medisiner i svangerskapet er jo selvfølgelig å foretrekke, men ville mye heller ha prøvd ut kvalmestillende for en periode så jeg kunne kommet inn i hverdagen igjen. Innleggelse på sykehus for å få næring og slikt må man jo om man er dehydrert og ikke får i seg næring, så absolutt altså! Men at ikke kvalmestillende sett bort fra Postafen blir vurdert engang synes jeg er litt rart av legen. Ikke noe greit med kvalme i svangerskapet. Var en periode i 2. trimester hvor jeg måtte ta afipran. Slapp unna innleggelse takket være den :)

Zofran er det eneste som har hjulpet her! Det er det sterkeste en får tak i!
Hyperemesis her også. For andre gang. Verre denne gangen :( Sist varte det til rett over 20 uker. Håper det kan slippe litt før denne gangen. 13 uker i morgen..

Prostafen har seriøst reddet livet mitt :P Tar fortsatt daglig og er i uke 28. Tatt siden uke 10 da neste steg uten hadde vært sykehuset. Heller en pille om dagen enn intravenøst!

Back
Topp