Kvalme hjelp

Flareon

Elsker forumet
Høsthjerter 2017
Noen av dere som har fått kvalmestillende hos legen? Evt hvilke og hva er kravene for å få?
Sliten av å ikke få i meg noe særlig væske eller næring og har gått glipp av flere uker med undervisning :(

Jeg bruker afipran :) Den fikk jeg sist jeg var gravid og har brukt det med jevne mellomrom mellom svangerskapene og, så har forsåvidt ikke fått den spesifikt til dette svangerskapet :) jeg har veldig god effekt av den! Legen pleier ikke å være vanskelig med å skrive ut kvalmestillende til gravide (hvertfall ikke min) så bare ta en tlf til legen din å forklar situasjonen :)

Noen av dere som har fått kvalmestillende hos legen? Evt hvilke og hva er kravene for å få?
Sliten av å ikke få i meg noe særlig væske eller næring og har gått glipp av flere uker med undervisning :(

Huff! Brukte først Afipran. Men legen ville gjerne ha meg over på Phenergan pga jeg fikk bivirkninger av Afipran...

Går på tablettene daglig og kunne ikke vært hjemme uten de:-) nå kaster jeg bare opp om morgningen og får i meg mat resten av dagen!

Fikk afipran og tok b6 :happy: det funket ihvertfall!

Kanskje jeg skal snakke med legen jeg også. Kaster fortsatt opp flere ganger daglig og er i dag 11+0.. har liten tro på at det gir seg om en uke :(

Jeg fikk Postafen, som jeg forbinder med sjøsyketabletter fra jeg var liten. Var også og et av de mest brukte merkene mot svangerskapskvalme, og virket forsåvidt greit. Bare følte det tok litt lang tid før de kicka inn!

De fås kjøpt på apotek uten resept og mener jeg, gjorde hvertfall det før!

Postafen selges reseptfritt på apotek (og noen butikker/bensinstasjon). Anbefalt å ta i samråd med lege, men er visstnok førstevalget for gravide ref apotekdama.
Eg starta å ta etter å ha sjekka relis.no/tryggmammamedisin, og nevnte det for lege neste gang eg var innom (grenser for kor mange turer innom legekontoret eg gidder). Har funnet ut at en halv er passelig dose, sovna tvert den gangen eg tok en hel [emoji85][emoji42]. Lege sa det var greit så lenge det ikke er hver dag....så tar gjerne pause en dag eller to i uka.

Vanvittig godt å orke å spise så eg ikke bare blir enda meir kvalm/trøtt/sliten pga for lite mat, anbefales! [emoji6] (men sjekk relis.no, og evt ikke ta hvis du er allergisk-lista). Er forsåvidt varseltrekant på, men for min del går det greit å kjøre bil likevel ("kan påvirke evnen til å ferdes sikkert i trafikken").

Tusen takk for alle råd :) Har vært på kontroll i dag å valgte å ikke fixe noe likevel da jeg har fått i meg både væske og mat de siste to dagene :D hurraa! Men legen var fortsatt litt bekymret for at jeg hadde gått så mye ned når jeg ikke har noe til overs så hun sa jeg måtte ordne akutt time hvis jeg ble dårlig igjen :)

Jeg tar Postafen. Jeg bruker den forebyggende (tar 2 i døgnet) da jeg blir dårlig i flere dager etterpå hvis jeg glemmer en tablett (eller tar den veldig sent). Nå lever jeg som en normal gravid dame som har kvalme innimellom og er sliten, men får i meg mat. Jeg har allerede gått ned 3 kg så det er nødvendig med medisiner så jeg ikke er sengeliggende. :)

Jeg fikk resept på postafen av legen. Jeg var så dårlig og bare kastet opp og fikk ikke i meg noe. Nå har jeg gått på dem i 8 dager, men i går begynte jeg å kaste opp igjen. Men føler meg fin igjen idag og har fått i meg frokost :)

Haha :hilarious:også kjøpte jeg meg slike sjøsykearmbånd på apoteket i går. Dette fungerer heldigvis for meg :wideyed:
Husker at jeg prøvde disse sist men det funka ikke det heller :P men føler meg heldigvis bedre nå så klarer ihvertfall å følge med på undervisningen :)

Jeg fikk resept på postafen av legen. Jeg var så dårlig og bare kastet opp og fikk ikke i meg noe. Nå har jeg gått på dem i 8 dager, men i går begynte jeg å kaste opp igjen. Men føler meg fin igjen idag og har fått i meg frokost :)
Uff stakkars. Håper det bare blir med den ene gangen :)

Håper jeg også! Dagene et veldig varierende, så tar en dag av gangen :) Er heldigvis sykemeldt nå, for å gå på jobben i denne formen hadde jeg aldri klart :)
Nei den ser jeg ! Er grusomt bare å eksistere når man er kvalm! :yuck:

Back
Topp