Kvalme etter uke 12

Menina89

Andre møte med forumet
Jeg er nå 12+2 og har vært konstant kvalm og kastet opp flere ganger daglig siden uke 6. Jeg har vært sykemeldt hele tiden, ettersom jeg ikke har sjangs til å være på jobb slik jeg er. Jeg klarer såvidt å gå fra stuen til kjøkkenet for å hente mat (når jeg er alene) jeg må prøve å presse ned, og hver morgen starter med en skikkelig spyrunde ettersom kroppen synes det er litt vel tungt å gå ned fra sengen til stuen med en dyne og spybøtte i hånden.

Er det noen andre som har det slik, selv etter uke 12? Jeg hadde et håp om at det ville gi seg, men nå merker jeg at det lille håpet jeg hadde forsvinner sakte men sikkert.. Jeg føler at jeg er fanget i min egen kropp! Jeg klarer ikke å gjøre noe (den lengste turen jeg har hatt de siste 4 ukene er å gå 400 meter til legekontoret for å fornye sykemeldingen), og går glipp av alt sosialt med venner. Jeg vet jeg egentlig skal være glad nå, for det er jo ikke sånn at jeg er syk, men jeg klarer ikke helt å se på det positive når jeg er kvalmen 24/7 og spyr titt og ofte.

Litt mye klaging her, men tenker det kan være greit å snakke med noen som er i samme situasjon :)
 
Jeg er ingen ekspert, og på ingen måte i samme situasjon. Men tenkte jeg bare kunne informere om at to av mine venninner var plaget med sterk kvalme og oppkast frem til uke 15-16, etter det ga det seg. Hun ene nærmest bodde på sofaen med salte kjeks, mens den andre hadde spypose med seg overalt - uten at det var over store avstander hun beveget seg altså, hun holdt seg mest hjemme.

Sikkert lett for meg å si, men hold ut, håper du snart blir bedre! :):Heartred
 
Jeg er ingen ekspert, og på ingen måte i samme situasjon. Men tenkte jeg bare kunne informere om at to av mine venninner var plaget med sterk kvalme og oppkast frem til uke 15-16, etter det ga det seg. Hun ene nærmest bodde på sofaen med salte kjeks, mens den andre hadde spypose med seg overalt - uten at det var over store avstander hun beveget seg altså, hun holdt seg mest hjemme.

Sikkert lett for meg å si, men hold ut, håper du snart blir bedre! :):Heartred

Takk for svar! Det høres ut som om de har hatt noe lignende da. Men det er denne usikkerheten som også gnager. Man vet ikke om det er 1 uke, 4 uker eller 20 uker igjen. Takk! :)
 
Er i uke 11 nå, å den siste uka har det blitt værre.... Jeg spyr ikke da (spyr ikke før det kommer av seg selv....) men brekker meg av nesten alt... Har 2 rom jeg klarer å være på, å det er vårt og ene av ungene sitt soverom, alt annet er helt forferdelig.. Er også helt fri for energi plutselig... Tidligere klarte jeg dra på butikken å handle, å gjøre litt husarbeid osv, men den siste uka har jeg bare ligget på rommet.. Har prøvd gjøre ting å komme meg ut i litt luft, men jeg klarer ikke gå lange bitene før jeg må gi opp..
 
Er i uke 11 nå, å den siste uka har det blitt værre.... Jeg spyr ikke da (spyr ikke før det kommer av seg selv....) men brekker meg av nesten alt... Har 2 rom jeg klarer å være på, å det er vårt og ene av ungene sitt soverom, alt annet er helt forferdelig.. Er også helt fri for energi plutselig... Tidligere klarte jeg dra på butikken å handle, å gjøre litt husarbeid osv, men den siste uka har jeg bare ligget på rommet.. Har prøvd gjøre ting å komme meg ut i litt luft, men jeg klarer ikke gå lange bitene før jeg må gi opp..

Huff. Selv om det er godt å høre at man ikke er alene, er det ikke godt å høre at du har det slik! Men her har det også begynt å bli verre de siste dagene. Jeg spyr hver dag (det kommer fint av seg selv :p) og som du sier er energien borte.

Hvis du sliter med kvalme og spising kan jeg anbefale å prøve Maarud sine Goldfish. Ikke det sunneste, men det hjelper vertfall meg til tider å få litt «næring» i meg og stabilisere litt :)
 
Uff, det er kjipt det der.
Spydde ikke sist, men var mye kvalm og trøtt, begge deler gav seg rundt uke 14/15, litt sånn gradvis overgang.

Ble forsåvidt også satt tilbake 5 dager på oul ift tul (9+3), så kan være litt vanskelig å si nøyaktig hvor langt en er kommet.

Nå er eg 12+1 og stadig noe uggen og trøtt, håper det gir seg snart men forventer ikke at det skal gi seg (helt) på noen uker enda.

PS! Det finnes medisiner som kan taes mot kvalme i svangerskapet, både postafen og afipan kan være gode alternativer. Snakk med legen din (og ta med relis.no på mobilen om h*n henger etter og mener at en ikke skal ta noe!) om det kan være lurt om du ikke allerede har gjort det. Fikk resept i uke 13 sist gang...!
Postafen er forsåvidt reseptfritt, snakk evt med dem på apoteket, de er vanligvis godt oppdaterte.
 
Uff, det er kjipt det der.
Spydde ikke sist, men var mye kvalm og trøtt, begge deler gav seg rundt uke 14/15, litt sånn gradvis overgang.

Ble forsåvidt også satt tilbake 5 dager på oul ift tul (9+3), så kan være litt vanskelig å si nøyaktig hvor langt en er kommet.

Nå er eg 12+1 og stadig noe uggen og trøtt, håper det gir seg snart men forventer ikke at det skal gi seg (helt) på noen uker enda.

PS! Det finnes medisiner som kan taes mot kvalme i svangerskapet, både postafen og afipan kan være gode alternativer. Snakk med legen din (og ta med relis.no på mobilen om h*n henger etter og mener at en ikke skal ta noe!) om det kan være lurt om du ikke allerede har gjort det. Fikk resept i uke 13 sist gang...!
Postafen er forsåvidt reseptfritt, snakk evt med dem på apoteket, de er vanligvis godt oppdaterte.

Det er det jeg går og håper på nå - at det vil gi seg i uke 14/15 :) Ble satt frem 3 dager på tidlig ultralyd, så har nå fullført 13 uker :) Gynekologen ga meg også kvalmestillende uten å nøle (Zofran). Jeg er litt tvilsom til medisiner, men hun sa at det ikke var noen fare, og man må jo bare stole på de som jobber med dette hver dag. Jeg prøvde Postafen tidligere, uten noen som helst effekt.
 
Back
Topp