Kvalme, dårlig i kroppen og sykmelding..

Tatovertmamma

Flørter med forumet
jeg har da vært så "heldig" å få være konstant kvalm nå i snart 4 uker.. Før jeg gikk ut i ferie måtte jeg ha en uke sykmelding pga. kvalmen.. Etter nå å ha ha hatt ferie, om man kan kalle det det.. Så er det snart tilbake på jobb... Men jeg aner ikke hvordan jeg skal få det til! Jeg liker ikke tanken på å bli sykmeldt, men føler heller ikke jeg kan utføre jobben min på en ansvarlig måte. Jeg bruker lang tid om morgonen før jeg i det hele tatt kommer meg opp av sengen for å forhindre å spy.. Formiddagen tilbringes liggende på sofaen blandet mellom småspising og brekninger.. Av yrke er jeg sykepleier, og vil gjerne jobbe.. Føler meg helt idiotisk akkurat nå.. Man ser da gravide jobbe omtrent til termindato..
Er det jeg som må ta meg sammen? Eller finst det flere i samme situasjon? Jeg føler meg helt forvirret, og følelsen av den første graviditeten starter snart å føles mer negativt enn positivt :meh:

Husk at kvalmen ofte gir seg rundt uke 12. Så en sykemelding nå betyr ikke at du ikke kan jobbe senere i graviditeten ;-)
Er du så dårlig, så ville jeg sykemeldt meg frem til uke 12/13. Selv er jeg også såpass dårlig at jeg ikke hadde kunnet jobbe, så om jeg hadde vært i jobb, så hadde jeg sykemeldt meg.
Løpet er ikke kjørt selv om du sykemelder deg nå, noen uker hjemme kan være det du trenger for å ikke slite deg ut innen du når andre trimester ;-)
Så ser du hvordan formen er i uke 12/13, og satser på å komme deg i jobb igjen da.
Og man kan ikke sammenligne seg med andre gravide! Det har ingenting med hvor mye man klarer å bite tennene sammen eller hvor sterk man er, det kommer ann på hvordan man blir rammet!
Selv har jeg blitt helt slått ut i begge graviditeter med både kvalme og bekkenløsning og sv.skap forgiftning, mens andre rundt meg ikke har merket annet enn at magen blir større. Selvfølgelig klarer dem å jobbe, mens jeg ikke har sjanse.

Hei. Jeg er sykepleier og er gravid med første, er i uke 8. Går nå inn i min andre sykemeldingsuke grunnet kvalme. Jeg har null fokus på jobben fordi jeg er så kvalm og svimmel hele tiden. Jeg håper det snart går over slik at jeg kan komme meg i jobb igjen, tror det er mest sunt både for meg og ungen. Men først 3 uker ferie og når den er over så satser jeg på at kvalmen er over.
Mange som latterligjør det at gravide blir sykmeldte da det ikke er en sykdom. Nei, det er ingen sykdom, men jammen medfølger det mange plagsomme symptomer og for min del er det ikke kult å stå inne på rommene hos dødssyke mennesker å spy. Håper kvalmen snart slipper taket!

Jeg er også konstant kvalm hele dagen. Orker ingenting. Hatt ferie 3 uker og har første jobbe helg etter kvalmen begynte nå til helga. Jobber i hjemmesykepleien og veit at om jeg ikke fungerer så tipper jeg hele lasset pga "sommerbemanning". Gruer meg!!!!

Om du greier å jobbe med kvalme kommer an på deg og jobbsituasjonen din. Hvis du ikke fungerer på jobb er det ikke noe å gjøre med det, kvalmen gir seg etter hvert. Det er ikke noe i veien for å sykemelde seg, og prøve å jobbe hvis du greier det.

Takk for mange gode tilbakemeldinger.. Jeg har og hengende over meg at graviditet ikke er en sykdom, men jaggu føler jeg meg dritt dårlig .. :depressed: Har ikke noe lyst å fortelle sjefen om graviditeten, men jeg får vel bare bite i det sure eplet så muligens hun forstår hvorfor jeg er sykmeldt..

Jeg måtte sykemelde meg selv fra forje uke av (var så 6+2) spydde og ekstrem kvalme. Har en veldig fysisk tung jobb med masse kjemikalier ig fæle lukter og var ikke istand til å gjøre noe. I tillegg har vi ikke toalett lett tilgjengelig heller. Har 3 uker ferie nå og håper på jeg kan komme meg i arbeid igjen etterpå. :-)

Eg sliter veldig på jobb nå kjenner eg.Før har kvalmen gitt seg etter noen timer men nå henger den enda i og eg har vært oppe i 8 timer :(
Eg kommer til og måtte holde ut pga vi er bare 6 mann på arbeid mot 13 normalt.Bare 4 arbeidsdager igjen og eg skal ha ferie i 3 uker :D
Og innen da håper eg kvalmen er ferdig for da er eg over uke 12 :)

Takk for mange gode tilbakemeldinger.. Jeg har og hengende over meg at graviditet ikke er en sykdom, men jaggu føler jeg meg dritt dårlig .. :depressed: Har ikke noe lyst å fortelle sjefen om graviditeten, men jeg får vel bare bite i det sure eplet så muligens hun forstår hvorfor jeg er sykmeldt..
Graviditet i seg selv er ingen sykdom, men svangerskapskvalme er en sykdom/ett symptom som er mer enn god nok grunn til sykemelding.
Det er lett å dømme andre om man selv har seilt igjennom graviditeter uten ett eneste problem, men det at noen faktisk virkelig blir dårlige og sliter, er tilfellet, og ikke innbillt.
Lytt på kroppen din.

Jeg er sykemeldt nå, er i uke 7. Forrige svangerskap kastet jeg opptil jeg var godt over halvveis, så har ikke de største forhåpningene om snarlig bedring. Pushet meg på jobb med kvalme forrige gang, men endte nesten på sykehuset. Nå setter jeg barnet foran jobb, så det er ikke aktuelt å pushe meg like mye nå..

Jeg sniker fra februar, men tenkte å dele min erfaring. Jeg kjenner meg veldig igjen i det du skriver, jeg måtte ha egenmelding uken før ferie, deretter 2 uker "ferie" og har vært 100% sykemeldt i 2 uker nå. Vært veldig svimmel, ør, kvalm og ekstremt slapp. Vært nærmest apatisk og knapt orket tv eller bok.
I dag var første dag tilbake på jobb, har fått 20% sykemelding for å ha litt roligere morninger (det trengs!) Det gikk faktisk over all forventning på jobb i dag! Hadde selvfølgelig perioder der det var tungt, men det gikk bedre enn fryktet! Kanskje jeg hadde en god dag, men det var hvertfall veldig deilig å komme litt igang igjen, så får vi se hvordan resten av uka går. Jeg har snakket med sjefen, og fikk lov til å ta alt i mitt tempo og ta pauser når jeg trengte. Dette er kanskje ikke så lett i alle yrker, men det hjalp veldig å slippe unna tunge arbeidsoppgaver.
Så jeg er glad jeg forsøkte! Var vikarlege som nektet å sykemelde meg 100 % pga "graviditet ikke er sykdom", dustelege, symptomene kan gi sykdom! Men nå gikk det jo greit da. Blir det vanskelig fremover så må jeg be om økt prosent igjen.

Hvis du etterhvert føler deg litt bedre kan kanskje en gradert sykemelding være et alternativ? Da går tiden litt fortere hvertfall og man føler seg liiitt nyttig i hvertfall. Hvis ikke er det ingen skam i å være sykemeldt pga symptomer! Spør deg selv, hvis jeg IKKE var gravid, ville jeg gått på jobb sånn jeg føler meg nå? Er svaret klart nei, så bør du bli hjemme! :)

Back
Topp