Kvalme = borte fra jobb ?

<3 BAMBINO E>

Elsker forumet
Oktobermirakler 2013
Formen har blitt verre i helga :confused: kvalme og murringer.. Regner med at det er flere som har det sånn ;) noen som har vært borte fra jobb pga dette nå i starten ? Sier dere I så fall til arbeidsgiver hvorfor eller sier dere noe annet ?

Jeg er sykemeldt, vært det siden juli så går bare her hjemme og er kvalm og uggen :)
Sist gang måtte jeg alliere meg med en kollega som dekka over for meg da jeg fløy på do :)

Ved mitt forrige svangerskap ble jeg kjempedårlig i form med kvalme/oppkast, hodepine, lavt blodtrykk og fikk nesten ikke i meg mat fra uke 6-12. Ble da 100 % sykmeldt pga formen min. Denne gangen begynte "sirkuset" hele 3 uker FØR positiv test. Hadde i denne perioden influensa i tilegg så ble borte en periode med egenmelding pga dette. Etter positiv test og i og med formen ikke ble noe bedre etter influensaepisoden ble jeg 50 % sykmeldt, og klarte å holde meg i jobb frem til jeg var i uke 5. Ble da fullt sykmeldt etter jeg holdt på å svime av på jobb. Jeg jobber som sykepleier med svært fysisk hektiske dager. Dette ville ikke kroppen min være med på. Er nå kommet i uke 8+3 og tilbringer store deler av dagen på sofaen eller i sengen pga formen min.

Arbeidsgiveren min har vært klar over hvorfor jeg har vært borte, og har fått god støtte fra jobb :) Det er viktig å ta vare på kroppen sin. Jeg mener ikke at graviditet er en sykdom, men guuuuuud hvor det føles slik første trimester. Min kropp liker det ikke noe særlig :p Jeg gleder meg stort til at formen skal komme tilbake slik at jeg kan få lov å komme meg på jobb, for guri hvor laaaange dagene blir ;)

Håper du finner ut av hva du vil gjøre. Kanskje du skulle bestilt deg en legetime?? Min lege var veldig forståelsesfull :) Ønsker deg ihvertfall lykke til :)

Har time hos fastlegen onsdag. Var ikke slik dårlig i forrige svangerskap så alt føles så annerledes enn sist.. Jeg tenker at om formen ikke border seg betraktelig over natten.. Så blir det en tredagers inntil timen hos legen onsdag. Har syke murringer og kvalme i bølgedaler hele døgnet :confused:

Spør litt på hvilken jobb du har å da? Jeg er veldig spent på når kvalmen kommer for fult. Og da tror jeg ikke jeg har sjangs å jobbe fult! Jobber i barnehage på storbarn, og da er det ikke enkelt å bare løpe fra å spy eller gå rundt bleik og uggent som ett spøkels med 14 unger rundt seg!! Men skal prøve så lenge jeg klarer og ser det er forsvarlig for alle parter!

Jeg har til nå brukt egenmeldinger. fikk beskjed av legen om å bruke dem først, så skulle jeg bare ringe ned når/om jeg trengte sykemeling. Jobber også i barnehage, og har flere ganger spydd på jobb. Men alle dager er ikke like ille, og noen dager går det helt bra å være på jobb, mens andre har jeg ikke sjangs! Er en på jobb som vet det, og jeg sender ham bare en melding de dagene jeg ikke kommer/ jeg kommer senere på dagen - enn så lenge fungerer det godt.

Ja, det kommer jo an på hvilken type jobb du har. Jeg personlig hadde ikke klart å være på jobb med megakvalme. Forrige gang måtte jeg sykemelde meg i nesten 2 mnd. Der gikk det greit, man kunne bare få inn en vikar for meg. Hvis jeg blir dårlig denne gangen vil det bli problematisk for meg å bli borte fra jobb da ingen kan steppe inn for meg. Du må bare se an formen din og ta det derfra.

Forrige svangerskap gikk jeg og hanglet til og fra jobb fra uke 3 til uke 8. Spydde i smug og hadde det veldig dårlig. Ble sykemeldt fra uke 8 og ut svangerskapet. Spiste så og si ingenting før nærmere uke 20. Jeg ble veldig syk. Mon tro om situasjonen hadde vært annerledes om jeg hadde tatt det med ro fra begynnelsen av?

Denne gangen kan det ikke gå så langt. Har noen uker igjen av permisjonen med datteren min nå, og hvis jeg blir så dårlig at jeg ikke klarer å ta vare på henne så får jeg sykemelde meg og pappaen ta over permisjonen. Planen er å begynne i 100% arbeid igjen fra april. Håper å klare det, men sykemelder meg fremfor å ødelegge meg slik som sist.

Hvis du er dårlig så vil jeg anbefale en sykemelding. Legen din vil mest sannsynlig gi deg 2 uker i slengen. Forhåpentligvis forsvinner kvalmen rundt uke 12 og du kan gå tilbake til jobb frisk og rask fordi du har fått slappet av :)

Jeg fortalte forresten ikke arbeidsgiver noe før rundt uke 12 sist. Hvis du tror at din arbeidsgiver vil vise forståelse så kan du jo fortelle det, men vit at han/hun så absolutt ikke har krav på denne informasjonen før 3 mndr før permisjon.

Har vært hjemme i dag med kvelden og murringene (egenmelding).. Samboer er bortreist ifbm jobb og jeg må også levere/ hente++ vår datter i bhg i morgen. Har time hos fastlege onsdag og slik formen er nå så holder jeg meg hjemme til da i allefall.. Jeg har en jobb som er ganske avhengig av meg, og jeg jobber med direkte kontakt med kunder. Så jeg må snakke med sjefen min og fortelle etter jeg har vært hos legen onsdag :oops: veldig spent på hvordan hun tar det..

Dette lurer jeg også på. Kvalmen har kommet i går og i dag, er skikkelig uggen og dårlig. Jeg spyr ikke, men er kjempekvalm. Jobber i åpent kontorlandskap med høye krav til produksjon. Ikke bare enkelt å lure seg unna om en blir syk. I tillegg har vi telefonkø hvor vi må besvare telefonhenvendelser. Lurer virkelig på hvordan dette skal gå...Ble sykemeldt for kvalme med nr 2, ikke kvalm i hele tatt med nr 1. Kjenner jeg ikke makter å presse meg selv på jobb om jeg fortsetter slik jeg er i dag. Lederen vår er heller vanskelig å forholde seg til ved svangerskap, og iallefall om det i tillegg medfører fravær...

Back
Topp