Kvalm

Miolykke

Forelsket i forumet
FebbisBebbis2021 ❄️
Smånissene 2022
Jeg var heldig i mitt første svangerskap. Ingen kvalme og ingen spesielle plager heller annet enn sliten og trøtt.

Nå derimot er jeg super kvalm, vond rygg og hodeverk. Idag kjørte jeg til jobb i håp om at kvalmen skulle gi seg. Noe den ikke gjorde. Kjørte hjem igjen.
Jeg trenger sårt tips om hva som kan hjelpe mot kvalmen? Eller noe som er lett å spise når man er kvalm? For tror ikke den kommer til å gi seg med det første. Er ikke mye jeg har greid å få i meg idag:(

Har hørt mange som tyr til ingefær, tørre kjeks, mineralvann. Jeg likte godt dundersalt , men siden man ikke skal spise så mye lakris holdt jeg meg til noen få om dagen. Det som er vanskelig er jo at man mister appetitten når man er så kvalm, og lavt blodsukker kan jo igjen bidra til ekstra kvalme. Så det handler vel om å klare å spise noe så man ikke blir helt tom i magen, uten at man blir verre..

Det som er enklest å spise er det man har et snev av lyst på.
Sea band var noe av det som funket best på meg forrige gang. Var som å snu på en knapp, sammen med postafen ble dagene overkommelige.

Hos meg har det variert litt hva som har fungert av mat. Men, det viktigste er: ofte og lite.
Per nå er det helt ferskt brød med enten skinke eller ost som funker. Milde matvarer.

Så finn noe du har lyst på, som ikke gjør deg kvalm av tanken, og få i deg det :)
Kvalme er utrolig slitsomt :(

Jeg begynner også å bli kvalm nå, og sliter med at jeg har fått avsmak på veldig mye.. Så jeg spiser det som frister meg den dagen, må sende sambo ut på oppdrag for å handle det jeg vil ha der og da :hungry: Dagen etterpå har jeg lyst på noe helt annet og har fått avsmak på det jeg spiste dagen før :wtf: rare greier.. Jeg får ikke i meg så veldig mye mat, middag klarer jeg ikke få i meg omtrent i det hele tatt.. Spiser for det meste rundstykker/skiver med ost/skinke, og moreller har det gått en del i siste dagene.. I kveld fikk jeg akutt lyst på sjokoladekake, har ikke hatt lyst på sjokolade i det hele tatt hittil, og jeg er veldig glad i sjokolade i utgangspunktet, så det har vært rart :wacky: Så vet ikke om jeg har noen spesifikke tips, men tenker det er viktig at du får i deg noe næring hvertfall, så spis det som frister deg :happy:

Jeg har begynt å slite litt med det samme, kvalme og hodepine. Synes det har hjulpet litt med farris bris, ihvertfall på kvalmen.

Begynte å bli kvalm i helgen her.. kjent litt på det tidligere, men nå er det nesten konstant. Grusomt å være på jobb.. får i meg litt mat, men spiser også det jeg får lyst på akkurat der og da. Blir en del handling for har lyst på forskjellige ting hver dag. Og spiser kjeks sånn innimellom for å unngå sultfølelsen. Da unngår jeg i alle fall noe av kvalmen. Er 6+4 i dag. Så det varer vel noen uker. Prøver å se på det som gode tegn, selv om det er slitsomt :)

Etter to/tre svangerskap med HG har jeg en del erfaring på dette området.
NR 1: Be legen om kvalmestillende på resept. Du må ta kvalmestillende slavisk over en periode på 4-5 dager før du kan si om én type kvalmestillende fungerer for deg eller ikke. Ikke tilfredsstillende effekt fortsatt? Da kontakter du legen å ber om å få prøve en ny type kvalmestillende. Postafen, Phenergan, Afipran, ZOFRAN:Heartpink, largactil osv virker alle på ulike måter; så selv om en type ikke har effekt, så vil du til slutt finne en type som har effekt.
NR 2: blir det for galt så kontakter du legen igjen, legen tar en test på deg for å se om du kvalifiserer til HG og eventuelt sykehusinnleggelse.
Ellers:
- ingefær var anbefalt for noen år siden, men nyere forskning fra 2019 i DK viser at større mengder ingefær har ført til økt fare for spontanabort. Man holder seg derfor borte fra ingefær tidlig i svangerskapet nå ;-)
- gulrøtter har god effekt på en kvalm magesekk.
- mange klarer godt å spise kalde grønne epler
- noe salt (kjeks, chips osv) kan være greit å få i seg
- veldig små mengder mat/drikke om gangen
- å spise en liten frokost FØR du reiser deg fra senga om morgenen kan være en lifesaver. Få mannen til å smøre klar matpakke som ligger på nattbordet ditt.

- noen mister kvalmen i uke 9/10 når morkaken tar over hormonproduksjonen
- noen mister kvalmen i uke 13
- noen mister kvalmen i uke 15/16
- noen mister kvalmen i uke 20/21
- noen går dessverre kvalme hele svangerskapet
- det er også vanlig at mange blir kvalme igjen litt uti tredje trimester

Back
Topp