Kvalm

Februar2020baby

Andre møte med forumet
Regner med jeg ikke er alene om å kjenne på kvalme. Får i meg mindre og mindre næring og væske. Har prøvd alt fra A til Å. Jeg trenger å vite og ha kontroll, derfor spør jeg; Hvor lenge kan man gå uten mat/drikke før det evt blir aktuelt med innleggelse for å få væske intravenøst?

Regner med jeg ikke er alene om å kjenne på kvalme. Får i meg mindre og mindre næring og væske. Har prøvd alt fra A til Å. Jeg trenger å vite og ha kontroll, derfor spør jeg; Hvor lenge kan man gå uten mat/drikke før det evt blir aktuelt med innleggelse for å få væske intravenøst?
Vil anbefale deg og ta kontakt med lege og få en skikkelig vurdering der ❤️
Er så forskjellig fra person til person hva kroppen tåler.

Du må kontakte lege og begynne å prøve forskjellige kvalmestillende, og de må veie deg. Babyen tåler mye. Jeg ble ikke lagt inn før uke 17 sist og over 10 kg mindre. Men ja du må få i deg noe næring. Så kontakt lege og begynne å prøv kvalmestillende. Jeg er på nr 3 nå som ikke funker 100% men holder seg til morgen kvalme her nå og ikke 24 timer i døgnet kvalme. Men totalt uten mat og drikke skal du ikke gå. Så kom deg til legen!

Allmenntilstand er viktigere å se på enn mengde. Og det tar utgangspunkt i hvordan du var før graviditet også.
Men går du flere døgn helt uten å klare å holde nede noe fuktig er det nok til å vurdere tiltak.

Å drikke litt og litt er viktig. Jeg har hatt hyperemesis i tre svangerskap. Da var drikke veldig viktig. Bare små slurker om gangen. Hos meg gikk det med vann tilsatt sitronsmak, måtte være iskald, og litt cola. Så når man kommer litt lengre på vei, teller også vekten din, og ikke minst veksten til baby. Men gå til lege/jordmor og samarbeid med dem. God bedring, jeg føler med deg. Og er i samme selskap nå... Klarer fremdeles å drikke litt og litt, spise banan og litt ostepop (av alle ting, aldri likt det). Siden vekten viser nedover og jeg er på grensen til undervektig, ble jeg sykemeldt en uke før ferien. Jeg må ta det veldig rolig etter inntak, hvis ikke kommet det rett i retur.

Håper du får hjelp med dette, kvalme er det verste :Heartpink

Back
Topp