Kvalm, tips og triks

Ingeniørmamma

Glad i forumet
Februarbarna 2020
Juliknøttene 2022
Er 6+1 i dag. Har kjent på kvalme/uggenhet nesten fra positiv test. Men kvalmen har blitt litt kraftigere for hver dag. Stort sett har den kommet etter lunsj, fra kl 13-14. Men i dag var den der fra morgenen av.

Har ikke kastet opp foreløpig, men frykter at det kommer. Det funker å spise litt og ofte, men klarer ikke å få i meg nok. Har gått ned i vekt. Det gjør i utgangspunktet ingenting, da jeg har noen kg ekstra. Men energinivået blir så lavt når jeg ikke får i meg nok. Skal jobbe 3 uker, og så er det heldigvis ferie! Men trenger noen gode råd for å komme meg gjennom disse ukene!

Tenkte vi kunne dele tips og triks i denne tråden. Klageinnlegg er også lov!
 
Har dessverre ingen tips eller triks, men føler med deg og ønsker å følge tråden i tilfelle noen har noen tips. Her også funker det å spise litt og ofte, men får svært lite mat i meg. Drikker så mye vann jeg klarer, men er ikke stort mye det heller:hilarious:
 
Marie kjeks tilgjengelig til enhver tid. Jeg spiser ofte men lite. Sørger for å aldri bli sulten. Det hjelper. Jeg sliter om jeg blir akutt sulten, og da er også faren stor for at jeg kaster opp. Har Marie kjeks i bilen, på jobb og hjemme nå:hilarious: det hjelper utrolig nok veldig mye :smug:
 
Saltkjeks og vann. Jeg syns også at frisk frukt/grønnsaker er digg, kjenner meg mindre uggen av det.
 
Spise ofte, yoghurt og salte ting hjelper. For meg er det bedre også om jeg for mye søvn ila natta. Håper det blir bedre snart!
 
Takk for gode tips! Må fylle kontorskuffen med kjeks... Druer og Zeroh saft med sitronsmak har funka hittil i dag.
 
sniker. her funket lakris. Og juice fremfor vann.
 
Jeg prøver å få sove litt utover morgenen, dvs samboer står opp med mini, mens jeg får slumre til rundt sju, da blir dagen mye bedre enn når jeg må opp i halv seks-sekstida.

Ellers er min redning om dagen ingefærdrikken Fever tree som jeg fant på Rema 1000! Er sukker i den, men det overser jeg glatt, nå gjelder det å overleve kvalmen!

Jeg har også ofte begynt dagen med å tygge et par Kornmo-lignende kjeks i senga før jeg står opp.
 
Kiwi er deilig spesielt hvis de har ligget i kjøleskapet. Drikk nok vann og før meg har frisk luft vært til hjelp. Bare det å sitte litt utfor huset eller åpne et vindu i nøden har funket en stund.
I starten levde jeg av brødskive med hamburgerrygg, men nå gjør den meg så kvalm at det går i hvitost. Altså mat med lite smak på.
 
Ritz kjeks er det eneste som kan funke litt her. Jeg er konstant kvalm gjennom dagen, kaster opp 2-4 ganger om morgenen, og gjerne etter middag. Det er ikke snakk om mengder med oppkast altså, men nok til at jeg henger over do:wtf::yuck:

Drar på bilferie på lørdag, så har bedt legen om kvalmestillende, fikk noe som heter postafen, som jeg tror er noe mildere enn afipran. Ikke prøvd enda, men håper det hjelper. Hvis ikke synes jeg synd på mann og barn som skal holde ut med meg gjennom 130 mil:laughing005
 
For meg hjelper det også å spise lite og ofte, og så har jeg lyst på veldig ulike ting hele tiden. Jeg blir kvalm av å spise det samme hver gang, så jeg prøver å variere så mye som mulig. Frisk frukt og grønnsaker og mild ost og kjeks funker imidlertid ofte.
 
Afipran eller postafen, B6 vitaminer, kvalmebånd på håndledd. Legen kan skrive ut medisiner til deg om det blir ille. Finnes mange ulike man kan prøve ut.
Ellers spise hver time. Kjeks om morgenen før du går ut av senga :)
 
Fever Tree har jeg aldri forsøkt. Det tipset tar jeg med meg i butikken neste gang. Jeg knasker også på tørre kjeks, pga at jeg ikke kan spise gluten, så spiser jeg noen som heter Chia crackers (finnes i allergihyllen), de er veldig god på smak. Ellers synes jeg knallharde og litt sure nektariner er gode. Og gul bananer med litt grønt på. Viktig at de er helt perfekte.
 
Back
Topp