Kvalm og småsvimmel

Alana

Betatt av forumet
Septemberlykke 2016
Flere som har opplevd å våkne småsvimmel og kvalm? Rommet snurrer ikke rundt, men kjennes som om jeg er ombord ei båt. Er i uke 10+4 nå. Formen var helt fin i går :/

Ja, det var meg fra uke 5-12. Det kan være lurt å ha noe å drikke og spise ved senga før du står opp :) Spise lite og ofte.

Jeg er 10+2 og har hatt det slik stort sett hver dag i flere uker. Slenger meg veldig på den over her om at du burde ha litt mat og drikke klart på nattbordet som du kan spise før du står opp.

Jordmor anbefalte at jeg prøvde b6-vitaminer og det har også hjulpet på det verste av kvalmen.

Ellers spise ofte og lite, og prøve å unngå mat med mye fett eller sukker. Vet ikke om det er likt for alle, men for min del har iallefall hva jeg spiser på kvelden en del og si på hvordan formen min er på morgenen.

Har hørt at veldig mange sier at alt blir bedre etter uke 12, så krysser fingrene for både meg og deg, Alana!

Takk for tipsene! Ble dårlig i dag også og lå på sofaen nesten hele dagen. Gikk tur med mann og barn til butikken, spydde på vei tilbake :/ Prøvde å spise knekkebrød i morges før jeg stod opp, men alt det kom oppi toalettet. Får bare håpe at dette skyldes mektige måltidene før i uka og at det går over snart. Skal ikke klage veldig, har tross alt sluppet billig unna med kun kvalm både dette og forrige svangerskapet. Men den svimmelheten skremmer meg litt, er så at jeg mistenker krystallsyken :/

Takk for tipsene! Ble dårlig i dag også og lå på sofaen nesten hele dagen. Gikk tur med mann og barn til butikken, spydde på vei tilbake :/ Prøvde å spise knekkebrød i morges før jeg stod opp, men alt det kom oppi toalettet. Får bare håpe at dette skyldes mektige måltidene før i uka og at det går over snart. Skal ikke klage veldig, har tross alt sluppet billig unna med kun kvalm både dette og forrige svangerskapet. Men den svimmelheten skremmer meg litt, er så at jeg mistenker krystallsyken :/
Krystallsyken er veldig karakteristisk hvor man blandt annet blir veldig svimmel av å bevege hodet raskt, og gjerne spesielt av å snu seg i sengen. Jeg har hatt det en del ganger, og alle ganger fått første symptomer i sengen om kvelden ved at jeg snur meg/snur hodet og hele rommet og sengen går fullstendig rundt.
Hvis du mistenker krystallsyken så Google på øvelser mot krystallsyken. Det er enkle øvelser du kan gjøre selv på sengekanten. Har ikke alltid funket for meg, men noen ganger har det hjulpet markant. Krystallsyken er heldigvis helt ufarlig, men veldig ubehagelig, og selvfølgelig ekstra påkjenning hvis du er kvalm og sliten fra før. Ellers har reisesyketabletten Postafen hjulpet litt mot kvalme for meg.
Håper det bedrer seg ❤️

Huff, det høres virkelig ikke godt ut! Og jeg synes ikke du klager så mye jeg, det ER helt forferdelig når man først er kvalm og svimmel uavhengig av hvor lenge man har vært det.

Jeg har hatt krystallsyken, og mener at det var svimmelhet som føltes som rommet spant (som en karusell), og ikke slik det føles i en båt. Kan hende jeg husker heelt feil, men er rimelig sikker på det. Når det er sagt er det også veldig lett og få sjekka om det er krystallsyken hos lege, så slipper du den bekymringen :happy119

Kvalmen og svimmelheta har gått veldig hånd i hånd for meg, og en av de tinga jeg ikke nevnte i forrige innlegg som jeg kom på nå, er at jeg kan ikke stå/gå lenge om gangen, da kommer svimmelheta og kvalmen snikende med en gang, kanskje det blir noe av det samme for deg?

Så kjipt at knekkebrødet ikke ble nede forresten, kanskje du må prøve enda mildere mat? Typ et par grønne druer eller en tørr salt kjeks? Det er sånne ting jeg har spist, men vet ikke om det fungerer bedre enn knekkebrød for deg da.

Håper virkelig du slipper noe særlig mer kvalme og svimmelhet :Heartred

Back
Topp