Kvalm og null energi

Tinkiwinky1990

Elsker forumet
Jeg er i uke 8. Hverdagen min består av mye(!!) oppkast, null energi og lange dager på sofaen. Jeg har vært 100 % sykemeldt i snart 3 uker da jeg blir totalt sliten av alt og da mener jeg ALT. En dusj, en tur på butikken, lage meg frokost etc. Legen min sa at NAV vil neppe godkjenne lengre sykm uten at det er arb.aktivitet. Legen anbefalte at jeg og arbeidgiver konkret tenker på hvordan jeg skal komme tilbake i (gradert)jobb. Saken er at jeg jobber på et sykehjem og det er vanskelig å tilrettelegge for meg. Jeg føler meg ikke i stand til å jobbe i den tilstanden jeg er i nå og aner ikke hva jeg skal gjøre :( jeg kan ikke passe og stelle gamle mennesker når jeg omtrent ikke klarer å ta vare på meg selv.

noen tips eller erfaringer?!

Jeg er i uke 8. Hverdagen min består av mye(!!) oppkast, null energi og lange dager på sofaen. Jeg har vært 100 % sykemeldt i snart 3 uker da jeg blir totalt sliten av alt og da mener jeg ALT. En dusj, en tur på butikken, lage meg frokost etc. Legen min sa at NAV vil neppe godkjenne lengre sykm uten at det er arb.aktivitet. Legen anbefalte at jeg og arbeidgiver konkret tenker på hvordan jeg skal komme tilbake i (gradert)jobb. Saken er at jeg jobber på et sykehjem og det er vanskelig å tilrettelegge for meg. Jeg føler meg ikke i stand til å jobbe i den tilstanden jeg er i nå og aner ikke hva jeg skal gjøre :( jeg kan ikke passe og stelle gamle mennesker når jeg omtrent ikke klarer å ta vare på meg selv.

Jeg var sånn forrige svangerskap.. Hele svangerskapet faktisk og ble sykemeldt til sommeren (september-termin). Sjefen min skrev på noen skjemaer til nav om at jeg ikke kunne jobbe. Prøvde meg en dag på jobb i uke 14, men det gikk ikke. Vet det ofte gjennomføres møter med arbeidstaker, arbeidsgiver og nav for å finne en løsning. Og er man så dårlig kan man ikke jobbe.

Jeg må si at jeg synes det er rart om Nav skulle ha problemer med å forstå din situasjon. Og så tenker jeg at din lege burde kunne begrunne videre sykemelding inntil du er på beina igjen. Nav bør jo ikke stille spørsmål ved en leges begrunnelse for sykemelding.
Jeg har vært sykemeldt i begge svangerskapene, men pga autoimmun sykdom. Jeg prøvde å jobbe fordi jeg ville, men lege og arbeidsgiver var begge tydelig på at jobb får være jobb, nå er det viktigste å ta vare på seg selv igjen den lille.
Hvis du er så uheldig å ha sånn type ekstrem svangerskapskvalme (hyperemesis? El noe sånt), så blir man jo selvfølgelig tappet for energi også, og ro og næring er viktig. Har to venninner som lodde av ekstrem kvalme i svangerskapet, og begge ble sykemeldt og begge maktet knapt noen ting.
Håper noen herinne kan gi deg de rette rådene med rett erfaring ;-)
Masse god bedring :-)

Jeg må si at jeg synes det er rart om Nav skulle ha problemer med å forstå din situasjon. Og så tenker jeg at din lege burde kunne begrunne videre sykemelding inntil du er på beina igjen. Nav bør jo ikke stille spørsmål ved en leges begrunnelse for sykemelding.
Jeg har vært sykemeldt i begge svangerskapene, men pga autoimmun sykdom. Jeg prøvde å jobbe fordi jeg ville, men lege og arbeidsgiver var begge tydelig på at jobb får være jobb, nå er det viktigste å ta vare på seg selv igjen den lille.
Hvis du er så uheldig å ha sånn type ekstrem svangerskapskvalme (hyperemesis? El noe sånt), så blir man jo selvfølgelig tappet for energi også, og ro og næring er viktig. Har to venninner som lodde av ekstrem kvalme i svangerskapet, og begge ble sykemeldt og begge maktet knapt noen ting.
Håper noen herinne kan gi deg de rette rådene med rett erfaring ;-)
Masse god bedring :-)
Har nok ikke ekstrem svangerskapskvalme men ille nok til at den tapper meg for alle krefter. Kjente det virkelig på kroppen når jeg var på butikken en liten tur i sta. Holdt på å besvime. Orker ikke å være i aktivitet i det hele tatt og det er ikke så lett når man har en ettåring i hus i tillegg.

Skal prate med sjefen i morgen så får vi se. Men hun har tidligere gitt klart utrykk for at graviditet ikke er en sykdom. :-( og er ikke spesielt glad i sykemeldinger.

Jeg var sånn forrige svangerskap.. Hele svangerskapet faktisk og ble sykemeldt til sommeren (september-termin). Sjefen min skrev på noen skjemaer til nav om at jeg ikke kunne jobbe. Prøvde meg en dag på jobb i uke 14, men det gikk ikke. Vet det ofte gjennomføres møter med arbeidstaker, arbeidsgiver og nav for å finne en løsning. Og er man så dårlig kan man ikke jobbe.
Huff :( det høres ikke bra ut. Jeg føler meg absolutt ikke i stand til å jobbe. Spesielt ikke på et sykehjem der jeg skal stelle folk. Vi er underbemannet og må ofte jobbe med en mindre noe som resulterer i mer jobb på oss andre. Det er veldig slitsomt til tider. Hele starten av graviditeten gikk jeg frem og tilbake fra toalettet og kastet opp - synes det strengt talt ikke er hygenisk riktig heller. Samt at jeg føler jeg gjør en vanvittig dårlig jobb når jeg "ikke er tilstedet" hele tiden.
Veldig sikker på at dette bare er i starten og vil gi seg sakte men sikkert etter hvert som ukene går... men til da tror jeg det beste er å slappe av og la kroppen hvile! Skal prate med sjefen i morgen så får jeg se hva hun sier, gruer meg til det :-(

Kjenner meg såå igjen!! Særlig at det er vanskelig å skulle ta vare på andre når man har mer enn nok med seg selv :( men det er jo nettopp da en sykemelding kommer til sin rett, skulle man tro. Og ja, svangerskap er ingen sykdom, men plagene det kan gi kan jo være det.... Føler meg veldig plaget selv, og merker jeg blir urolig av at jeg ikke vet om jeg får videre sykemelding om jeg trenger det. Selvfølgelig har jeg lyst å få til å jobbe, men ikke for enhver pris... Mat /næring, søvn, energi osv må først være på plass. Du får gi en lyd om hvordan det går!!

Jeg er også sykemeldt 100% pga kvalme osv. Jeg har egne pasientlister hele dagen, og slik jeg er nå er det helt umulig. Spesielt siden jeg reagerer med kvalme og oppkast på alle lukter!
Fastlegen min sa ikke noe om begrensninger iforhold til sykemelding, skulle bare ringe hvis jeg trengte forlengelse. Nå er det lenge siden jeg har vært borti sykemeldinger, så vet ikke om det er noen endringer av reglene. Men vet iallefall at man kan søke om svangerskapspenger, dog noe usikker på om dette kan være i tilfeller hvor man jobber en viss prosent. Men kan være verdt å sjekke ut! Lykke til :)

Jeg var sykmeldt hele sist svangerskap, hadde noen uker jeg jobbet 20%, mest for å ha kontakt med jobben. Nå er det jo sånn at etter 7/8 uker med sykmelding får man brev fra nav at enten må man prøve å jobbe gradert, komme tilbake fullt i jobb eller på videre utredning, hvis ikke mister man sykepengene sine. Dette brevet fikk jeg i fjord, tok det opp med legen min som ble skikkelig forbannet og sendte en krass melding til nav. Etter det hørte jeg ikke noe mer fra de. Graviditet er gyldig grunn til å være sykmeldt. som det ble nevnt over her så er jo ikke graviditet en sykdom i seg selv, men man blir syk av alle symptomene man kan få. Sånn er det bare, og er man sjef så må man tåle at noen kanskje ikke klarer å jobbe hele svangerskapet :) ta vare på deg selv først, Så får jobben komme senere.

Kjenner meg veldig igjen i åssen du har det. Sykemeldt i 3 uker jeg å, å de ukene har blitt tilbrakt på sofaen eller hengende over do. Jobber selv i hjemmesykepleien, og føler at jeg må komme meg gjennom dagen i grei form, og kunne ta meg av barna mine, før jeg kan begynne å konsentrere meg om andre.
Syntes det er dårlig av leger og sjefer å si at graviditet ikke er noe sykdom. Er fullt klar over at det ikke er det, men dette er tredje gangen jeg er gravid, vært kvalm, kastet opp, null energi og jeg blir så psyket ut av å ikke fungere ordentlig over lengre tid, at jeg ofte føler meg deprimert. Så jo man blir "syk".
Håper du holder oss oppdatert om hvordan det går:) og ta vare på deg selv:)

Eg va sjukemeldt i 6 mnd sist svangerskap,då stilte ikkje nav nåke spørsmål.. legen sa dei kanskje kom te å pirka, men da gjekk gjennom. Då va da rygg/bekkenplager so gjor da,eg klarte ikkje jobba på senter heile dagen. . Du må jo ikkje pressa deg,e jo ikkje bra for verken deg eller mini!
Du har ikkje mulighet å søka om svangerskapspenger elns då?

Huff :( det høres ikke bra ut. Jeg føler meg absolutt ikke i stand til å jobbe. Spesielt ikke på et sykehjem der jeg skal stelle folk. Vi er underbemannet og må ofte jobbe med en mindre noe som resulterer i mer jobb på oss andre. Det er veldig slitsomt til tider. Hele starten av graviditeten gikk jeg frem og tilbake fra toalettet og kastet opp - synes det strengt talt ikke er hygenisk riktig heller. Samt at jeg føler jeg gjør en vanvittig dårlig jobb når jeg "ikke er tilstedet" hele tiden.
Veldig sikker på at dette bare er i starten og vil gi seg sakte men sikkert etter hvert som ukene går... men til da tror jeg det beste er å slappe av og la kroppen hvile! Skal prate med sjefen i morgen så får jeg se hva hun sier, gruer meg til det :-(

Du har rett, du kan ikke være i arbeid nå. Det bør sjefen og legen din forstå. Eller godta.

Lykke til med samtalen med sjefen i morgen!

For sykemeldte er det er aktivitetskrav når man har vært sykemeldt i 8 uker. Dersom du ikke kan gå tilbake til arbeid må legen begrunne dette, gi en funksjonsbeskrivelse og du bør også få arbeidsgiver til å sende oppfølgingsplanen til NAV, som kan bruke den i vurderingen av aktivitetskravet. I utgangspunktet er det beste om du kan prøve deg i 20% arbeid, dette kan gjerne være fordelt over flere dager i uken. Er arbeidsgiver IA bedrift kan tilretteleggingstilskudd være aktuelt.

For mer informasjon kan du fordype deg i Folketrygdloven §8, eller ta en titt på NAV sine sider:
https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/Sykmeldt,+arbeidsavklaringspenger+og+yrkesskade/Sykmeldt

Sjefen var heldigvis enig i begrunnelsen for hvorfor jeg ikke kan jobbe. Jeg skal til samtale med lege nå førstkommende fredag og se hva han sier igjen. Synes det ikke er aktuelt å jobbe når man er i så dårlig form. I tillegg er jeg i et risikosvangerskap da jeg fødte prematurt sist og har en blodsykdom. Min reumatisme-lege forslo å sykemelde meg hele svangerskapet om jeg skulle bli gravid, hun mente jeg ikke burde ta den risikoen å jobbe. Spent på hva legen sier til uken. Takk for gode råd og tanker! <3

Det sa de til meg også, jeg måtte da opp på jobb arbeidet 2 timer å måtte dra hjem pga ryggen at jeg ikke klarte å stå lenger! Legen strev da ny 100% sykemeld å begrunnet det med at det ikke var forsvarlig å la meg ligge i 2 dager etter å ha jobbet 2 timer. Du kan jo prøve det du å? Bare at i ditt tilfelle så bare kaster du opp sånn at sjefen ikke har brukt for deg, siden du må holde deg i nærheten av pauserommet :) vis sjefen sier at du ikke er til hjelp så kan legen skrive det på sykemeld til nav :) å da kan du være sykemeldt lenger :)

Back
Topp