Kvalm og frustrert

Ellemelle92

Forelsket i forumet
Nå er jeg 10 uker på vei og kvalm i den 5. Uken på rad. Er litt opp og ned hvor ille det er hver dag, men sliter stort sett med matlysten, og at jeg kaster opp. Kaster opp hver morgen, uansett om jeg spiser på senga eller ikke. Og kaster gjerne opp en gang til i løpet av dagen. Noen dager flere ganger. Jobber 100 prosent og har vært på jobb hele tiden bortsett fra 3 dager da jeg kasta opp alt jeg spiste.
Det jeg sliter med er at jeg spiser lite næringsrik mat. Og har skikkelig dårlig samvittighet for det. Leser alle mulige forum og tips om hva en bør spise, men det funker ikke. Spiser knekkebrød til frokost og brødskive til lunsj. Ellers går det i kjeks og potetgull som mellommåltid. Har prøvd yoghurt og frukt og bær, for det kan faktisk noen ganger friste meg, men det kommer alltid opp igjen. Er skikkelig lei av det.. og når jeg har kasta opp så må jeg liksom få i meg noe, og da er det eneste jeg tør å spise mariekjeks, potetgull eller knekkebrød.
Får i meg ganske greie middager, det er det eneste måltidet som ofte smaker greit. Men er så innmari sliten etter jobb, så ofte ender jeg opp med noe enkelt fordi jeg rett og slett ikke har energi til å stå på kjøkkenet å lage mat.
Er det andre enn meg som har det sånn? Jeg får så dårlig samvittighet for at jeg ikke får i meg frukt, grønnsaker og melkeprodukter. Særlig når det til og med anbefales som mellommåltid både her og der. Jeg prøver meg stadig vekk, men kommer alltid opp igjen. Er så sliten, og å sitte med dårlig samvittighet i tillegg hjelper ikke. får ikke barnet det den trenger uansett?

Tar du vitamintilskudd?

Jeg skjønner frustrasjonen din, men vit at fosteret tar all den viktigste næringen først. Siden du orker å gå på jobb, og ikke er dehydrert, trenger du nok ikke å ha dårlig samvittighet. Jeg synes du gjør en fantastisk innsats i å bare gå på jobb når du har det slik. You go girl!

Tar du vitamintilskudd?

Jeg skjønner frustrasjonen din, men vit at fosteret tar all den viktigste næringen først. Siden du orker å gå på jobb, og ikke er dehydrert, trenger du nok ikke å ha dårlig samvittighet. Jeg synes du gjør en fantastisk innsats i å bare gå på jobb når du har det slik. You go girl!

Takk for det :) det var godt å høre. Kjøpte både vitamintilskudd og omega3 for noen dager siden. Fant ut at det var vitamin A i begge deler og at en ikke skulle ha så mye av det, så bestemte meg for å droppe vitaminene og bare ta omega3 inntil videre. Men fikk helt avsmak fra omega3 tablettene da en av de kom opp igjen en dag. Så tenkte å vente til kvalmen var over. Men kan kanskje prøve meg på vitaminer i mellomtiden. De er kanskje ikke så ekle.

Huff så forferdelig å være så mye kvalm! Jeg er har ikke det sånn, men vet om flere som hadde det sånn i 1-trimester og noen helt ut svangerskapet. Vet ikke om du har prøvd medisiner som kan hjelpe mot kvalmen?
Svigerinna mi klarte å fjerne kvalmen med å bruke allergimedisin mot ett eller annet som jeg ikke husker i farta. Da hadde hun fått klarsignal fra legen først.
Håper for deg at kvalmen går over ganske snart. Men ikke vær bekymret for hva du får i deg, så lenge du får i deg noe.

Huff så forferdelig å være så mye kvalm! Jeg er har ikke det sånn, men vet om flere som hadde det sånn i 1-trimester og noen helt ut svangerskapet. Vet ikke om du har prøvd medisiner som kan hjelpe mot kvalmen?
Svigerinna mi klarte å fjerne kvalmen med å bruke allergimedisin mot ett eller annet som jeg ikke husker i farta. Da hadde hun fått klarsignal fra legen først.
Håper for deg at kvalmen går over ganske snart. Men ikke vær bekymret for hva du får i deg, så lenge du får i deg noe.

Huff så kjipt! Har det slik jeg og, kaster opp flere ganger i løpet av dagen og er konstant kvalm men også sulten. Får ikke i meg så mye mat om gangen heller, føler meg stappet etter fem bit og hvis jeg prøver å få ned litt til kommer alt ut igjen.
Er så slitsomt. Du er virkelig tøff som holder ut med jobb i tillegg. Håper det blir bedre for oss som sliter ned dette ved neste trimester:)

Huff så kjipt! Har det slik jeg og, kaster opp flere ganger i løpet av dagen og er konstant kvalm men også sulten. Får ikke i meg så mye mat om gangen heller, føler meg stappet etter fem bit og hvis jeg prøver å få ned litt til kommer alt ut igjen.
Er så slitsomt. Du er virkelig tøff som holder ut med jobb i tillegg. Håper det blir bedre for oss som sliter ned dette ved neste trimester:)

Huff, ja det er ikke gøy. Stolt hver dag jeg holder ut hele arbeidsdagen. For selv om det er tungt å vere der, så vet jeg det ville vært tungt å ligge hjemme å kjenne på kvalmen også. Nå teller jeg ned til uke 12, og krysser fingre og tær for at det vil bli bedre da! Håper det samme for deg ❤️

Åh du er heldig! Priser meg lykkelig de dagene jeg kun kaster opp på morgenen. Håper det blir flere og flere av slike dager nå når jeg nærmer meg 12 uker..
har ikke prøvd noe medisin, og har ikke snakket med legen om dette. Har hørt litt forskjellig om slike medisiner og tør ikke ta sjansen. Ble litt beroliget med at barnet tar den næringen den trenger nå, uansett hva jeg spiser, så får jeg heller bare vere litt slapp og trett selv om jeg ikke får i meg så mye sunn og variert mat.

Takk for det :) det var godt å høre. Kjøpte både vitamintilskudd og omega3 for noen dager siden. Fant ut at det var vitamin A i begge deler og at en ikke skulle ha så mye av det, så bestemte meg for å droppe vitaminene og bare ta omega3 inntil videre. Men fikk helt avsmak fra omega3 tablettene da en av de kom opp igjen en dag. Så tenkte å vente til kvalmen var over. Men kan kanskje prøve meg på vitaminer i mellomtiden. De er kanskje ikke så ekle.
Anbefaler virkelig den vitaminpakka de selger på apoteket for oss gravide. Synes det er genialt de har laga en slik for oss! Her får man i seg alt som er anbefalt i akkurat riktig mengde. Umulig å ta for mye eller for lite av noe. Koster ca 200 for en mnds bruk. Det er det verdt!

Anbefaler virkelig den vitaminpakka de selger på apoteket for oss gravide. Synes det er genialt de har laga en slik for oss! Her får man i seg alt som er anbefalt i akkurat riktig mengde. Umulig å ta for mye eller for lite av noe. Koster ca 200 for en mnds bruk. Det er det verdt!

Jeg får skaffe meg det når jeg er ferdig med kvalmen og orker å ta omega3 igjen. Begynte bare på de vitamintablettene jeg kjøpte nå. Tenkte jeg kunne ta den inntil videre, den gikk nemlig fint å få ned. Så nå får jeg hvertfall i meg vitaminer!
Har sett de selger slike da, men må innrømme at jeg faktisk tenkte at dette var sikkert noe de solgte ekstra dyrt fordi folk ikke gidder å sjekke ut alternativene. Tenkte kanskje det fantes noe like bra bare at det ikke er spesielt for gravide. Det er no litt typisk produsenter. Hehe, men skal absolutt sjekke ut dette og få tak i det jeg trenger av vitaminer. Takk for tips!

Jeg slet skikkelig med å komme meg på jobb og å være der, så jeg gikk til legen og fikk postafen mot kvalmen og har gjort det siden uke 6-7 ca ( akkurat nå er kvalmen blitt borte for min del ).
jeg ble forsikret om at det er blitt brukt i 30 år uten påvist skader eller abort pga det. du får en helt annen hverdag og det er så utrolig deilig og ikke kjenne på kvalmen hele tiden. til meg så tar den vekk den verste kvalmen og jeg kan være litt kvalm når jeg blir sulten, men det er fullt levelig i forhold til uten tablettene.

jeg fikk også prøvd phenergan men den ble jeg så "dopa" av at den kuttet jeg ut etter en gang. Phenergan er den medisinen de som sliter med ekstrem svangerskapskvalme får forresten.

så jeg anbefaler virkelig og dra til legen og be om kvalmestillende!

Jeg slet skikkelig med å komme meg på jobb og å være der, så jeg gikk til legen og fikk postafen mot kvalmen og har gjort det siden uke 6-7 ca ( akkurat nå er kvalmen blitt borte for min del ).
jeg ble forsikret om at det er blitt brukt i 30 år uten påvist skader eller abort pga det. du får en helt annen hverdag og det er så utrolig deilig og ikke kjenne på kvalmen hele tiden. til meg så tar den vekk den verste kvalmen og jeg kan være litt kvalm når jeg blir sulten, men det er fullt levelig i forhold til uten tablettene.

jeg fikk også prøvd phenergan men den ble jeg så "dopa" av at den kuttet jeg ut etter en gang. Phenergan er den medisinen de som sliter med ekstrem svangerskapskvalme får forresten.

så jeg anbefaler virkelig og dra til legen og be om kvalmestillende!

Så bra det har fungert for deg :) Rart at det er så mye historier ute å går om kvalmestillende viss det er slik som du sier. Vurderte det tidligere, men syns rett og slett det var skummelt med tanke på hva jeg fikk høre. Men nå er jeg snart 11 uker på vei, og jeg håper jeg snart ser enden på den verste kvalmen. Heldigvis har jeg hatt noen gode dager de siste dagene, men de dagene jeg er dårlig er det skikkelig ille..Fortsetter det over uke 12 går jeg til legen..

Må bare signere på at det går helt greit å bruke kvalmestillende. Jeg fikk det av fastlegen, og gyn på fertilitetsklinikken sa at de også skrev ut resepter på det, og at det anses som helt trygt å ta. De som er innlagt på sykehuset med hyperemesis får også kvalmestillende.

Så bra det har fungert for deg :) Rart at det er så mye historier ute å går om kvalmestillende viss det er slik som du sier. Vurderte det tidligere, men syns rett og slett det var skummelt med tanke på hva jeg fikk høre. Men nå er jeg snart 11 uker på vei, og jeg håper jeg snart ser enden på den verste kvalmen. Heldigvis har jeg hatt noen gode dager de siste dagene, men de dagene jeg er dårlig er det skikkelig ille..Fortsetter det over uke 12 går jeg til legen..

Jeg var veldig skeptisk jeg også pga av at jeg har lest og hørt så mye forskjellig, og hadde egentlig den innstillingen at jeg skulle klare meg uten. men med nyoppstartet virksomhet og at jeg er totalt avhenging av de timene så måtte jeg bare hive inn håndkle. så jeg spurte jordmor på fertilitetsklinikken jeg har fått oppfølging på om det, og det var hun som sa at det var trygt. så da stoler jeg på det :)

Må bare signere på at det går helt greit å bruke kvalmestillende. Jeg fikk det av fastlegen, og gyn på fertilitetsklinikken sa at de også skrev ut resepter på det, og at det anses som helt trygt å ta. De som er innlagt på sykehuset med hyperemesis får også kvalmestillende.

Så fint å vite! Da får jeg komme meg til legen viss det ikke roer seg ned den neste uken..

Back
Topp