Kvalm - hva kan jeg spise?!

Mars2018

Andre møte med forumet
Hei!
Sliter med at jeg er utrolig kvalm hele dagen, og får ikke i meg nok mat.
Så langt får jeg til å spise litt Ritz-kjeks og Grønne epler uten at det gjør meg mer kvalm enn jeg var før jeg begynte å spise.
Kjenner at alt av mat som har en lukt nesten er umulig å spise.
Noen som har tips til noen luktnøytrale matvarer?
Eller noen matvarer som dere klarte å spise da dere var kvalme?

Trenger tips da jeg har gått ned 3kg på to uker nå. (Er 7+0).
 
Jeg spiste mye plommer, rett i koppen potetmos og billys pan pizza. Det lukter lite og er salt, smaker heller ikke særlig mye - men det var noe av det eneste som gikk ned!
 
Jeg levde på plommer non uker og deretter epler for jeg klarte ikke mer plommer [emoji85] Greide etterhvert å tvinge i meg knekkebrød og nudler. Til nøds ostesmørbrød. Det viktigste for meg var å tvinge ned noe nesten hele tiden da holdt jeg det sånn noenlunde i sjakk.. Utrolig slitsomt, men det gikk over!
 
En neve mandler innimellom hjalpe meg veldig.
Ellers er potetmos fantastisk smakløs. Har gjerne kokt gullerot til.
Ingefær hjelper. Finnes flere typer tedrikker med ingefær.
 
Nøtter, har du prøvd det? Knekkebrød med gulost? Grønnsaker? Supper? Blomkål?
 
Råd mot kvalme:
B-vitaminer. (Det kan hjelpe litt på kvalmen hvis du begynner på kosttilskudd for gravide også.)
Hyppige, små måltider. (Tom mage og lavt blodsukker er oppskrift på kvalme.)
Balanserte måltider bestående av f.eks egg, avocado, frukt, grønnsaker, nøtter.. Det er viktig at du får i deg
både proteiner og sunt fett. (Avocado og nøtter/mandler har sunt fett, og egg har mye proteiner.)
Ha f.eks Ritz-kjeks og saft stående på nattbordet og spis FØR du står opp av sengen.
Det hjelper om magen ikke er helt tom før du står opp. Vent gjerne 15 min fra du har spist til du står opp.
Drikk masse vann (vann er alfa og omega uansett når man er gravid), evt. saft hvis det er lettere å få ned.
Ikke ligg før det har gått minst en halvtime etter du har spist, for det øker sjansen for sure oppstøt og brekninger.
Ligg på venstre siden hvis du klarer når du skal hvile.
Prøv å ikke spise eller drikke noe den siste timen før du skal sove.
Kvalmestillende kan fås på apoteket reseptfritt, bare nevn at du er gravid.
De kan du ta når det er som verst. De hjelper ikke nødvendigvis mot oppkast, men kvalmen kan avta.
Apoteket har også noe som heter "sea-band," som er armbånd med trykkpunkter på som du kan ha rundt håndleddet.
Noen synes/tror dette hjelper.
Ta deg frisk luft så ofte du kan, og sov med vinduet oppe hvis det går.
Skyll munnen godt/puss tenner/spis tyggis når du har kastet opp.
Tennene er spesielt utsatte pga enkelte hormoner når man er gravid.
Unngå lukter og smaker som gjør deg kvalm. Dersom du ikke orker matos f.eks, lar du partneren din lage mat.
Hvile og søvn!!!
Lovehearts (godteriet) kan faktisk hjelpe mot kvalmen, og det finnes syrenøytraliserende tabletter for gravide på apoteket.
Mat som går lett ned er lettere å få opp igjen også, så smoothies og slikt er praktisk å drikke.
Kullsyre og koffein gjør kvalmen verre, samt for mye sukker.
(Normalt inntak og kos er "lov," og kullsyrefri cola kan faktisk hjelpe.)
Tørre kjeks og nøtter er lurt å ha med seg hele tiden, samt vannflaske.
Blir du forstoppet eller løs i magen (noe som skjer før eller senere i svangerskapet),
er ferske og tørkede blåbær lurt å spise.
Ikke fortvil om du ikke føler du får i deg nok mat og drikke.
Babyen tar først uansett, og det skal MYE til før den lider.
Egentlig kan du spise det du orker og har lyst på hvis du sliter med å få i deg mat.
All næring er bedre enn ikke noen næring.
(Fet og/eller krydret mat forverrer dog kvalmen.)
Balanserte måltider er viktig, og prøv å spise mye grønnsaker.
Supper og smoothies o.l er gode måter å få ned næring og væske på også.
Ikke nøl med å si ifra til legen dersom du blir bekymret for næringsinntaket ditt. :)
 
Føler med deg. Hatt hyperremesis i begge mine svangerskap. Er nå i uke 33 og rimelig, tynn, og lei.

Tørre knekkebrød og kjeks (klarer av og til nøytralt kjøkkpålegg på el egg), nøtter. Ellers har samboer ristet brød og woket grønnsaker med full utlufting mens jeg har enten vært ute av huset el ligget i senga med døra lukket. Klarer til noen måltider å få i meg litt avkjølte grønnsaker (kun salt som krydder - viktig å få i seg nok salt). Hos meg hjelper faktisk kullsyre så du må nesten bare prøve deg frem. Og det som fungerer en dag er ikke sikkert fungerer en annen dag (samboer har gjort mange bomkjøp der...)
 
Merkelig nok, Lakris.
Elsker lakris ellers og det hjalp mot min kvalme. Tenker nok at det er litt endorfiner som slår ut når jeg spiser noe jeg elsker :)
 
Jeg spiste mye frukt :) + brukte sånne seabands, de hjalp godt!
 
IKKE PUSS TENNER NÅR DU SPYR!!!
Det sliter på emaljen på tennene. Når du spyr kommer det mye syre som etser på tennene, da er det ikke lurt å gnikke denne syren i tennene. Skyll munnen godt med vann istedet.
 
Back
Topp