Kvaliteter hos en førskolelærer..

MANGE! Hvor skal jeg begynne...

Hun må kunne faget sitt
Hun må være en tydelig og trygg voksen for barna
Hun må vise varme og omsorg
Hun må være en god rollemodell
Hun må forholde seg til lov og rammeplan
Hun må være bevisst sin samfunnsrolle
Hun må være tydelig leder for personalet
Hun må kunne lede aktiviteter og lære andre å lede barnegruppen
Hun må legge til rette for gode læringssituasjoner
Hun må kunne lage trygge rammer i hverdagen
Hun må kunne veilede personalet
Hun må tørre å sette ned foten når ting ikke er bra nok (kollegaer som behandler barn galt, foreldre som ikke tar hensyn, om ting går utover sikkerhet og kvalitet).
Hun må tørre å blande seg inn i familielivet til barn som trenger det

Det jeg kommer på i farta
 
MANGE! Hvor skal jeg begynne...

Hun må kunne faget sitt
Hun må være en tydelig og trygg voksen for barna
Hun må vise varme og omsorg
Hun må være en god rollemodell
Hun må forholde seg til lov og rammeplan
Hun må være bevisst sin samfunnsrolle
Hun må være tydelig leder for personalet
Hun må kunne lede aktiviteter og lære andre å lede barnegruppen
Hun må legge til rette for gode læringssituasjoner
Hun må kunne lage trygge rammer i hverdagen
Hun må kunne veilede personalet
Hun må tørre å sette ned foten når ting ikke er bra nok (kollegaer som behandler barn galt, foreldre som ikke tar hensyn, om ting går utover sikkerhet og kvalitet).
Hun må tørre å blande seg inn i familielivet til barn som trenger det

Det jeg kommer på i farta
Hvorfor skriver du hun? Det er da vel så viktig å få mannlige førskolelærere inn i barnehagene?;-)
 
Hvorfor skriver du hun? Det er da vel så viktig å få mannlige førskolelærere inn i barnehagene?;-)
Fordi det er sinnsykt tungvint å skrive førskolelæreren eller hun/han eller h*n. Så da blir det enten hun eller han og det spiller liten trille. Og mest sannsynlig er det hun. Og i dette tilfelle regner jeg med det gjelder ts fordi hun tenker å utdanne seg/driver å utdanner seg til dette.
 
MANGE! Hvor skal jeg begynne...

Hun må kunne faget sitt
Hun må være en tydelig og trygg voksen for barna
Hun må vise varme og omsorg
Hun må være en god rollemodell
Hun må forholde seg til lov og rammeplan
Hun må være bevisst sin samfunnsrolle
Hun må være tydelig leder for personalet
Hun må kunne lede aktiviteter og lære andre å lede barnegruppen
Hun må legge til rette for gode læringssituasjoner
Hun må kunne lage trygge rammer i hverdagen
Hun må kunne veilede personalet
Hun må tørre å sette ned foten når ting ikke er bra nok (kollegaer som behandler barn galt, foreldre som ikke tar hensyn, om ting går utover sikkerhet og kvalitet).
Hun må tørre å blande seg inn i familielivet til barn som trenger det

Det jeg kommer på i farta

Enig med deg. MEN jeg mener at noen av disse tingene kan man lære seg litt etterhvert. Jeg er førskolelærer, men ingen naturlig leder (for voksne). Det har jeg rett og slett måtte lære meg.
 
MANGE! Hvor skal jeg begynne...

Hun må kunne faget sitt
Hun må være en tydelig og trygg voksen for barna
Hun må vise varme og omsorg
Hun må være en god rollemodell
Hun må forholde seg til lov og rammeplan
Hun må være bevisst sin samfunnsrolle
Hun må være tydelig leder for personalet
Hun må kunne lede aktiviteter og lære andre å lede barnegruppen
Hun må legge til rette for gode læringssituasjoner
Hun må kunne lage trygge rammer i hverdagen
Hun må kunne veilede personalet
Hun må tørre å sette ned foten når ting ikke er bra nok (kollegaer som behandler barn galt, foreldre som ikke tar hensyn, om ting går utover sikkerhet og kvalitet).
Hun må tørre å blande seg inn i familielivet til barn som trenger det

Det jeg kommer på i farta


veldig bra innlegg.
 
Enig med deg. MEN jeg mener at noen av disse tingene kan man lære seg litt etterhvert. Jeg er førskolelærer, men ingen naturlig leder (for voksne). Det har jeg rett og slett måtte lære meg.
Jeg har nettopp hatt tredeklasse-studenter i lederplass og jeg ser på det som veldig viktig å kunne. Både for sin egen del men også for assistentene (og barna dersom din ledelse av avdelingen ikke er bra). Man kan absolutt lære seg det og man trenger nok å bli litt trygg i jobben for at det skal bli lettere. Men de som tydelig sliter med dette (men som har potensiale) anbefaler jeg å begynne som førskolelærer uten lederansvar eller på avdelinger der det er to pedledere. Dette er en lederutdanning som ender i en lederstilling.
 
Fordi det er sinnsykt tungvint å skrive førskolelæreren eller hun/han eller h*n. Så da blir det enten hun eller han og det spiller liten trille. Og mest sannsynlig er det hun. Og i dette tilfelle regner jeg med det gjelder ts fordi hun tenker å utdanne seg/driver å utdanner seg til dette.
Hihi:) Skjønner jo det;-) Jeg er bare sånn at jeg MÅ kommentere når jeg kommer over sånt;-) hihi:) Henger meg opp i alt mulig rart;-)
 
Jeg har nettopp hatt tredeklasse-studenter i lederplass og jeg ser på det som veldig viktig å kunne. Både for sin egen del men også for assistentene (og barna dersom din ledelse av avdelingen ikke er bra). Man kan absolutt lære seg det og man trenger nok å bli litt trygg i jobben for at det skal bli lettere. Men de som tydelig sliter med dette (men som har potensiale) anbefaler jeg å begynne som førskolelærer uten lederansvar eller på avdelinger der det er to pedledere. Dette er en lederutdanning som ender i en lederstilling.

Det er jeg enig i - MEN (jeg er tredjeklassestudent nå), vi i min klasse føler at det har vært veldig lite fokus på nettopp dette gjennom utdannelsen. Derfor vil storparten av min klasse nettopp gå inn i førskolelærer 2-stillinger, fordi de ikke føler seg rustet for oppgaven som leder. Veldig synd, faktisk - når mange ikke opplever at de går på en lederutdanning.
 
Jeg har nettopp hatt tredeklasse-studenter i lederplass og jeg ser på det som veldig viktig å kunne. Både for sin egen del men også for assistentene (og barna dersom din ledelse av avdelingen ikke er bra). Man kan absolutt lære seg det og man trenger nok å bli litt trygg i jobben for at det skal bli lettere. Men de som tydelig sliter med dette (men som har potensiale) anbefaler jeg å begynne som førskolelærer uten lederansvar eller på avdelinger der det er to pedledere. Dette er en lederutdanning som ender i en lederstilling.

Dette er ikke et alternativ i en eneste barnehage her i kommunen, eller kommunene rundt. Jeg innrømmer lett at jeg hadde fortrukket en slik stilling. Heldigvis har jeg en super styrer og andre erfarne pedagoger rundt meg som backer meg opp der jeg er usikker :) Jeg har lært enormt mye om ledelse de 14 månedene jeg har vært ped.leder. Og vi hadde ikke særlig fokus på det i studiet..

Jeg har også vært helt åpnen med assistentene mine om det, og de har backet meg opp vel så mye!
 
Når jeg startet opp som nyutdannet i lederstilling, så fikk jeg også mye oppbacking fra pedagogene og styreren. Opplever også at det var lite fokus på ledelse på studiet. Syns det har vært noen spennende år og har lært mye i min nye jobb :)
 
Det er jeg enig i - MEN (jeg er tredjeklassestudent nå), vi i min klasse føler at det har vært veldig lite fokus på nettopp dette gjennom utdannelsen. Derfor vil storparten av min klasse nettopp gå inn i førskolelærer 2-stillinger, fordi de ikke føler seg rustet for oppgaven som leder. Veldig synd, faktisk - når mange ikke opplever at de går på en lederutdanning.
Ja veldig synd. Jeg la godt til rette for å øve på å lede og reflektere over egen lederrolle i veiledningene til studentene. For det et som sagt for lite om det på skolen.
 
Dette er ikke et alternativ i en eneste barnehage her i kommunen, eller kommunene rundt. Jeg innrømmer lett at jeg hadde fortrukket en slik stilling. Heldigvis har jeg en super styrer og andre erfarne pedagoger rundt meg som backer meg opp der jeg er usikker :) Jeg har lært enormt mye om ledelse de 14 månedene jeg har vært ped.leder. Og vi hadde ikke særlig fokus på det i studiet..

Jeg har også vært helt åpnen med assistentene mine om det, og de har backet meg opp vel så mye!
Ja man trenger støtte fra kollegaer og styrer. Førskolelærere er vel den yrkesgruppen som har høyest andel som slutter tidlig i arbeidslivet (gjerne første året) og jobber med andre ting enn de er utdannet til. Synd at studiet er de dårlig lagt opp til å kvalifisere godt nok til jobben, og så er det mange som ikke får den støtten de trenger det første året. Det første året er tungt!
 
Ja man trenger støtte fra kollegaer og styrer. Førskolelærere er vel den yrkesgruppen som har høyest andel som slutter tidlig i arbeidslivet (gjerne første året) og jobber med andre ting enn de er utdannet til. Synd at studiet er de dårlig lagt opp til å kvalifisere godt nok til jobben, og så er det mange som ikke får den støtten de trenger det første året. Det første året er tungt!

Her er vi helt enig!!
 
Går første året. Ser at det kan bli lurt å ta ledelse valgfag siste året :)
Har hørt varierte tilbakemeldinger på ledelse fordypning i grunn - er mye viktige pedagogiske teorier. Men selv syns jeg småbarnspedagogikk var det riktige valget for meg da det heller ikke er så mye fokus på de minste gjennom studiet. :)
 
Har hørt varierte tilbakemeldinger på ledelse fordypning i grunn - er mye viktige pedagogiske teorier. Men selv syns jeg småbarnspedagogikk var det riktige valget for meg da det heller ikke er så mye fokus på de minste gjennom studiet. :)
Det er ikke et valgfag :( estetiske fag, ledelse og utefag. Tenkte opprinnelig utefag. Ledelse har blitt mer retta mot pedagogen som leder ikke for å bli styrer feks. Vet ikke når du gikk men.. Fra neste år blir jo alt nytt igjen.
 
Det er ikke et valgfag :( estetiske fag, ledelse og utefag. Tenkte opprinnelig utefag. Ledelse har blitt mer retta mot pedagogen som leder ikke for å bli styrer feks. Vet ikke når du gikk men.. Fra neste år blir jo alt nytt igjen.

Var ferdig utdannet for snart to år siden :) Hvis det er de tre valgene du har, hadde jeg garantert valgt ledelse:)
 
Back
Topp