kva syns dere? ang. barneoppdragelse..

x1x*isa*

Forelsket i forumet
KOPIERT FRÅ EI ANNA SIDE.. : EI SINT OG FRUSTRERT MAMMA..

Hva er det som er galt med foreldre i 2005?
Hvem riser ungene sine? Smekker de på fingrene eller bruker time out?
Er dere stokk dumme? Datteren min er et år og jeg kunne ALDRI funnet på å gjøre noen av delene.
Barn trenger å bli forstått og få en forklaring.
En 8 måneder gammel baby skal da ikke bbli slått på hånda hvis de tar på potteplanta eller rører duken.
De utforsker. Det er det hele de første åra av livet går ut på. Å finne ut hva ting er, hvordn matriale de er laget av, hva de smaker hvis man putter de i munnen osv. En liten unge som drar i duken gjør da ikke noe galt. De utforsker!!!!!!
De tenker sånn: lurer på hva denne er til, hva smaker den, hvordan føles det å ha den i håret osv osv.
Man kan da ikke kjefte på noen som ikke vet at de gjør noe galt.
Og de edre barna må dere forklare!!!!!
Ikke bare si nei, sett de på time out osv. En fire åring skal ikke spise opp middagen sin fordi hun vet hun får kjeft hvis hun ikke gjør det, eller lørdagsgodt fordi hun gjør det...
Hun skal gjøre det fordi hun er blitt forklart om igjen og om igjen at hvis hun ikke spiser opp blir hun sulten i natt, og at vi ikke kan stå op og lage mat hver natt....
Og dette vil faktisk barna respektere. Ikke opdra ungene deres med makt.
Vis respekt og behandle de på lik linje med en voksen så vil dere se at barna vil gjør det samme mot dere!!!!

noken meininger??

Jeg er helt enig med henne.. Jeg tåler ikke foreldre som bruker makt mot ungene sine!

glemte å legge til at eg er veldig einig eg også [>:]

Det er vel ikke mange som slår? Er det det? Selv syns jeg det er greit når barna kommer i en viss alder at de får seg en knips på hånda hvis de gjør noe galt. Ikke hardt, men bare sånn at de forstår. Dette fikk jeg selv, og har aldri lidd av dette! Og det kaller jeg heller ikke mishandling. At de får litt høyrøsta kjeft er vel også greit? Tenk på hvordan det var før? Nå er det jo ikke noe som er greit lenger.... Ikke engang å holde barnet i armen og snakke til det så det forstår! Nei dette er opptil hver enkelt mener nå jeg! Men ikke slåing og mishandling... DET ER IKKE GREIT!

Hmmmm... vanskelig det der...
Jeg mener sterkt at man ikke skal slå barna, det er mishandling og det hater jeg.
Men jeg mener at når barnet nærmer seg tre år så skal det kunne vite hva nei er og høre på det. Og hvis man faktisk må mase veldig mye så mener jeg at kjefting er i orden og det å ta litt i dem, altså holde dem fast mens man prater hardt til dem og slik!
Er vikitg at barn får grenser og at man setter dem tidlig...
Men nei, man skal ikke slå små barn over hånden og slik.. knipse litt når dem blir eldre ja.. men aldri slå!

er enig i det innlegget der jeg.. blir sinna jeg når foreldrer kjefter små barn stive i butikker ol. barn utforsker, det ligger i dems natur å gjøre så.
jeg når fortere frem hvis jeg tar meg tid til å forklare rett og galt til dattra mi, da forstår hun med en gang.

Er enig i at man aldri skal slå et barn. Synes det hører fortiden til...
Men jeg må innrømme at vi flittig bruker "timeout" for vår eldste datter.
Og det fungerer supert. Det er ikke alltid det er like lett å holde seg rolig i en
opphetet situasjon, og derfor har vi benyttet timeout. Nå skal det sies at eldstejenta vår er 8 år da. Og istedefor å kjefte og si ting man ikke mener "i kampens hete", bruker vi timeout. Dit går hun og får sitte å tenke på de gale tingene hun har gjort, samtidig som hun får roet seg litt ned... sånn atdet går ann å ha en relativt rolig diskusjon etterpå.
Vi kaller det en "tenkepause" og ikke skammekrok eller lignende.
Vi synes bare det er viktig at unger lærer at det er konsekvender for deres handlinger.
Vet ikke om det er pedagogisk riktig å ha "timeout", men det funker godt for oss alle.
Og dermed slipper vi de helt store kranglene...

Hva mener dere om det da?

Jeg er enig med deg Lehcar! Selv synes jeg datteren min er for liten til dette, men det vil nok komme etterhvert. Jeg er fullstendig imot å bruke vold eller tvang mot barna, men synes det er greit å ta de i armen og snakke til de så de forstår. Det vil IKKE si kjefte de huden full, men si rolig og behersket (prøve jaffal) at det de har gjort ikke er greit. Og de tåler å høre nei.

ORIGINAL: Lehcar

Er enig i at man aldri skal slå et barn. Synes det hører fortiden til...
Men jeg må innrømme at vi flittig bruker "timeout" for vår eldste datter.
Og det fungerer supert. Det er ikke alltid det er like lett å holde seg rolig i en
opphetet situasjon, og derfor har vi benyttet timeout. Nå skal det sies at eldstejenta vår er 8 år da. Og istedefor å kjefte og si ting man ikke mener "i kampens hete", bruker vi timeout. Dit går hun og får sitte å tenke på de gale tingene hun har gjort, samtidig som hun får roet seg litt ned... sånn atdet går ann å ha en relativt rolig diskusjon etterpå.
Vi kaller det en "tenkepause" og ikke skammekrok eller lignende.
Vi synes bare det er viktig at unger lærer at det er konsekvender for deres handlinger.
Vet ikke om det er pedagogisk riktig å ha "timeout", men det funker godt for oss alle.
Og dermed slipper vi de helt store kranglene...

Hva mener dere om det da?

Jeg signerer ditt innlegg om timeout i sin helhet. Nå har ikke jeg barn selv, men jeg brukte det aktivt sammen med foreldrene da jeg jobbet som aupair i USA. Veldig godt virkemiddel for å unngår å si ting i sinne, som en angrer på etterpå.

Men fysisk avstraffelse er jeg helt imot!!!

Også imot fysisk straff, men at barn som provoserer får eit lite klaps på handa tror eg ikkje dei tar skade av, men viss foreldre bruker sånt ofte så mister barna respekten for sine foreldre, tror eg. ( og mistet iallefall respekten )
men når det er sagt så er psykisk mishandling ofte mykje verre..

Det å sette grenser i utgangspunktet er viktigeste av alt, og barn har lov å prøve seg, og vil alltid tøye grenser.

men blir sint av foreldre som hysjer og seier nei nei nei heile tida. Barn må få lov å teste ut ting for å lære kva som er rett og galt.

ønsker alle ein fin fredagskveld[:)]

Synes time out er helt ok. Brukte vi i barnehagen. Synes ikke det er ok og være høyrystet(skrike)til barna for det vil skremme de. Gjør barna noe gale fungerer det veldig fint og holde dem i skuldrene,så de ser deg i øynene og snakke til dem. Blir skikkelig provesert av disse nanny programmene. Foreldrene har jo ikke peiling i det hele tatt. Og da er det ikke rart barna oppfører seg som de gjør.

helt enig med den anni87 [;)] men åssen går det med deg og den lille gutten din da? er han snill om natten? jenta mi sover fra 10 til 8 og er veldig glad for det. [;)]

Det går fint med oss. Han er mye våken om dage. og våkner vær 3 time om natten. Du er heldig du da. Sku ønske adrian gjode det oxo..Det hadde vært deilig..Hvordan går det med dere da?

Back
Topp