Kuttet dagsdubben 2,5 år gammel

Aaavinter

Forumet er livet
Oktoberfruene 2018
Junispirene24❤️
Synes vi er inne i en skikkelig vanskelig tid på dagshvilen,

jenta mi på 2,5 år trenger tydelig den hvilen på dagen, men det skjer bare ikke lenger, bhg legger hun i vogna og lar henne ligge å hvile en times tid, men hun sover ikke, mange dager går det delvis ok med bare endel ekstra går og sutring, men stort sett får hun en ekstrem trøtthet rundt 17 tiden, men da går det ikke å legge henne, sovner hun da blir det krise resten av natten og de påfølgende 3 dagene

Føler vi er inne i en unntakstilstand på søvn for tiden, dagen er bare helt kjørt, går ikke Ann å ha noen planer overhode, enkelte dager er det bare gråt og sutring fra 15 tiden og frem til hun legger seg i 19.30 tiden.

Vet ikke om jeg kan gjøre noe for å bedre dette eller om vi bare må stålsette oss til det her går over. Noen som har opplevd lignende? Var det noe som hjalp? Tok det lang tid før det bedret seg?
 
Hei. Det høyres hanske likt ut som då mi eldste slutta å sove på dag då ho var 2,5. Det var derimot vi som bestemte det fordi nattesøvnen var så dårlig. Ho var våken på dagen men satt eller låg i sofaen og kvilte seg.

Enkelte dagar sovna ho i bilen på veg heim frå bhg (tar 3 minutter...) eller i sofaen då vi kom heim og det var heilt umulig å vekke ho att. Måtte ofte berre la ho sove, ho hadde tatt kvelden. Elles var ho mykje sliten på ettermiddagene. Det er ein overgang for ungane og det er forskjellig kor lang tid dei bruker på å komme inn i ny rytme.

De kan kanskje prøve med leggetid ca 30 tidlegare enn før, meiner vi gjorde det. Ho sovna i alle fall mykje tidlegare (brukte lang tid på å sovne før vi kutta kvilen). Hadde også muligheit til å levere seinere i barnehagen eller ha ho heime om ho var ekstra sliten då eg var i permisjon med lillesøster. Det hjalp veldig på.

Det blir nok ein periode med unntakstilstand før det går seg til. Håper de finner løysinger som fungerer for dykk :Heartred
 
Synes vi er inne i en skikkelig vanskelig tid på dagshvilen,

jenta mi på 2,5 år trenger tydelig den hvilen på dagen, men det skjer bare ikke lenger, bhg legger hun i vogna og lar henne ligge å hvile en times tid, men hun sover ikke, mange dager går det delvis ok med bare endel ekstra går og sutring, men stort sett får hun en ekstrem trøtthet rundt 17 tiden, men da går det ikke å legge henne, sovner hun da blir det krise resten av natten og de påfølgende 3 dagene

Føler vi er inne i en unntakstilstand på søvn for tiden, dagen er bare helt kjørt, går ikke Ann å ha noen planer overhode, enkelte dager er det bare gråt og sutring fra 15 tiden og frem til hun legger seg i 19.30 tiden.

Vet ikke om jeg kan gjøre noe for å bedre dette eller om vi bare må stålsette oss til det her går over. Noen som har opplevd lignende? Var det noe som hjalp? Tok det lang tid før det bedret seg?
Jeg tenker at når man kutter daghvilen vil det ofte være behov for å legge barnet tidligere om kvelden. Her ble det slutt på daghvil da han var 2 år og 1-2 måneder. Det ble flere og flere ganger at vi ikke fikk til noen hvil, heller ikke i barnehagen. Og så sovnet han ganske sent på kvelden. Han fikk med andre ord mindre søvn totalt med hvil enn uten.

Jeg tror jeg vil si: kutt ut hvilen. Legg barnet tidligere om kvelden. Det vil komme i en rytme etter en stund, gjetter etter et par uker. Når barnet er trøtt kl 17, aktivisere henne forsiktig så hun holder seg våken, men ikke noe voldsom aktivitet siden hun er trøtt.

Jeg hadde også unnet barnet vårt en hvil på dagen, men han sluttet rett og slett selv. De dagene han ikke sov på dagtid sovnet han 1830-1845 og på få minutter. Klarte han å hvile på dagen ble klokka ofte rundt 21 før han sovnet. Så som sagt ble det mindre søvn totalt da han hadde daghvil den siste tida.
 
Jeg tenker at når man kutter daghvilen vil det ofte være behov for å legge barnet tidligere om kvelden. Her ble det slutt på daghvil da han var 2 år og 1-2 måneder. Det ble flere og flere ganger at vi ikke fikk til noen hvil, heller ikke i barnehagen. Og så sovnet han ganske sent på kvelden. Han fikk med andre ord mindre søvn totalt med hvil enn uten.

Jeg tror jeg vil si: kutt ut hvilen. Legg barnet tidligere om kvelden. Det vil komme i en rytme etter en stund, gjetter etter et par uker. Når barnet er trøtt kl 17, aktivisere henne forsiktig så hun holder seg våken, men ikke noe voldsom aktivitet siden hun er trøtt.

Jeg hadde også unnet barnet vårt en hvil på dagen, men han sluttet rett og slett selv. De dagene han ikke sov på dagtid sovnet han 1830-1845 og på få minutter. Klarte han å hvile på dagen ble klokka ofte rundt 21 før han sovnet. Så som sagt ble det mindre søvn totalt da han hadde daghvil den siste tida.

det er egentlig samme opplevelse vi har hatt.

vi legger henne i utgangspunktet tidligere når vi legger henne kl 19-19.30 tiden.

dette var den vanlige leggetiden hennes før, men på slutten av tiden hun hadde dubb på dagen så måtte vi etterhvert forskyve leggetiden på kvelden, mange dager var det ikke mulig å legge henne før i 22-23 tiden. Dette synes vi foreldre var travelt og alt for seint men vi har prøvd så godt vi har kunnet å tilpasse hennes behov. hun hadde på det tidapunktet tydelig behov for å sove på dagen og var rett og slett ikke trøtt før, når vi prøvde legge henne før lå hun i timesvis lys våken.

Nå som hun ikke lenger sover på dagen så har hun fått legge seg før om det har vært en dag det virkelig har vært behov, men de dagene hun har sovnet i 18-18-30 tiden så vokner hun ALLTID kl 3 tiden på natten og er våken leeeenge. Så vi har prøvd å holde henne oppe en time til for da er natta hennes så mye bedre.

men nei det er vanskelig. Spørs om det bare må gå over.
 
Hva med en halvtime til time med roligtid på ettermiddagen? Sitte stille sammen og lese en bok f.eks?
 
Begge mine har kutta soving på dag rett etter fylte 2år. Da ble det bare tull langt på natt, etter vi kutta har vi hatt 2 uker ca med litt trøtte tøtter,men så har det gått seg til å de legger seg fint på kvelden og står opp til normale tider :) sover 12-13 timer på natt.
 
Her var det ganske likt med eldste på samme alder. Vi måtte i en lang periode fremskynde leggetiden på kvelden med en time! La han kl 18. Han våknet de første dagene kl 5-5.30. Etter noen dager gikk dette seg til, ig han begynte å sove til kl 7.30 a gett! Så ved å kutte hvilen oppnådde vi en høyere total sum på søvtimer!
ha tålmodighet når deg er endringer i søvn og nytt søvnmønster! Ting tar tid for å stabilisere seg!
Vi valgte rolig lek fra vi kom hjem kl 16, middag kl 17 og startet med å gå på badet kl 17.30, så leste vi bok og slukket lyset kl 18. når det skjedde her i huset var det «heldigvis» når pandemien startet, så besøk på ettermiddager både borte og hjemme var uaktuelt, men det ville det vært uansett. Må vare ta hensyn til at de trenger skjerming i en periode før det går seg til! :)
 
Ja, litt kaos overgangsfase på noen måneder. Min stoppa å sove ved 2 år og 5 mnd. Nekta å sove. Det gikk seg til med tida. Kanskje bæresele kan være noe på ettermiddagen?
Vi gikk opp på soverommet rundt 18:20 i starten, så leste vi bok og han slukna på ett minutt rundt 18:30 den første tida uten dagsøvn.
 
Back
Topp