Kuttemaskiner...

Nr. 2 snart...

Glad i forumet
Jeg skal kjøpe meg en kuttemaskin, har sett på QuickKutz Silhoutte og Epic Six...
Men greier ikke bestemme meg for hvilken... Noen som kan hjelpe meg med forskjellene på disse to og hva man kan kutte og ikke??

Jeg kan ingen av de. Men vet det spørs på hva du skal bruke til. Jeg har sizzix big shot som jeg er ganske godt fornøyd med[:)]

Jeg har Silhouette SD [:D] I love it! Vet ikke noe om Epic Six så vil ikke uttale meg noe om den [;)]

Silhouett er jo en elektronisk kuttemaskin mens Epic'en er manuell. Har selv silhouetten og er kanonfornøyd med den og har brukt den masse. Spørsmålet er hva skal du bruke den til? Scrapper du mest LO'er ville jeg valgt silhouette, mens hvis du for det meste lager kort så ville jeg gått for en manuell. Har aldri prøvd epic'en, men går selv å lurer på å kjøpe Big Shoten som er veldig grei

Jeg har både silhouetten (som står et sted og støver ned) og cuttlebug men her er det snakk om to veldig forskjellige maskiner.

Silhouetten må ha strøm og bruker ikke dies. Det vil si at alle former må lastes ned fra nettet. Har du den gamle typen må du koble til pc hver gang den skal brukes. Den nye trenger du kun et minnekort til.

epic six er jo en del billigere i tillegg, men her må alle dies kjøpes utenom. Men du kan til gjengjeld embosse med denne, noe silhouetten ikke kan.

ORIGINAL: Stinius

epic six er jo en del billigere i tillegg, men her må alle dies kjøpes utenom.
Ja, manuelle maskiner er mye billigere i innkjøp, men i lengden blir silhouetten billigere for der trenger en ikke kjøpe noe mer enn selve maskinen så har en det en trenger. Der fines tusenvis av fonter (alfabet) en kan laste ned gratis til maskinen, og mange figurer og former og. Samt at med silhouetten kan en tilpasse størrelsen akkurat slik en vil ha den.

Har både silhouette og epic six, bruker for øyeblikket bare epicen..
Kommer an på hva du lager mest av, kort eller LO?

Ei har både rev maskina (nå epic six) og spellbinders maskin (nå big shot) og kunne ikke klart meg for uten noen av dem!![:D]

Har hatt silhouette, men solgte den fort.[8D]
Med silhouetten kan man ikke bruke så tykke ark som bazzill (kunne ikke ei i min i alle fall) og den er mye mer tungvind å ta med seg på feks treff å slikt.[8D]

Ei ville gått for epic six eller big shot no hvis ei sku hatt no nytt! Kanskje begge til og med!![8D][:D]

Så vist jeg har forstått det rett, så kan du gjøre mere med epix six og Big Shoten. Å jeg vil jo kutte brazill med begge?? Men de to er det samme???

Å jeg vil jo egentlig ha en manuell, sitter jo nok foran pcen liksom eller......???
Men likte at man med silhouette kunne har samme motive og forstørre den slik man villle...

Hva er ulempene og fordelene med disse maskinene da???
Jeg slitter med å bestemme meg!!!

Men tusen takk for alle svar!!![:D]

ORIGINAL: Nr. 2 snart...

Så vist jeg har forstått det rett, så kan du gjøre mere med epix six og Big Shoten. Å jeg vil jo kutte brazill med begge?? Men de to er det samme???

Å jeg vil jo egentlig ha en manuell, sitter jo nok foran pcen liksom eller......???
Men likte at man med silhouette kunne har samme motive og forstørre den slik man villle...

Hva er ulempene og fordelene med disse maskinene da???
Jeg slitter med å bestemme meg!!!

Men tusen takk for alle svar!!![:D]

nei, du kan ikke gjøre mere, du kan gjøre ANDRE ting! Med Epic/Big shot/Cuttlebug/Wizard kan du bruke dies (kutteformer) til å lage figurer og alfabeter med, og du kan kutte i Bazzill og mosegummi og endel annet.
Men Silhouetten kan du KUN kutte i papir, og du må laste ned formene. Er masse fine former til denne, men den kan ikke kutte noe annet enn papir.

Jeg ville valgt en manuell maskin om du skal lage mye kort og Silhouetten om du skal lage mest album.

Jeg har og har kun hatt Silhouette (kjøpte den eldre modellen ny for 1400,- hos www.scraphaugen.no). Jeg er VELDIG fornøyd med min til mitt bruk. Man kan gjøre mye annet enn kun lage "silhouetter". Vet man bl.a. kan bruker penn/tusjer i stede for kniven og få "skrevet" tekster eller laget bakgrunner. Du kan kjøpe "print and cut" motiver og skrive ut på skriver først før maskinen skjærer ut rundt trykket. (De har bl.a. noen utrolig kuule retrougler"). Man kan skjære ut i vinyl som man kan bruke som veggdekor, dvs. at man kan lage sine egne veggord og pynt rundt. Vinylen kan også brukes til glassetsing. Man kan skjære ut motiv på spesielle ark som man kan stryke på klær. Jeg føler at det kun er fantasien som setter grenser med Silhouetten (og når jeg skriver dette skulle jeg ønske jeg hadde allverdens tid til å drive med hobby'n min). :-)

Hvis du er usikker vil jeg anbefale deg å gå inn på de forskjellige maskinene sin hjemmeside.
Silhouette sine sider: http://www.silhouettemachine.com/  Blogg: http://silhouettemachine.blogspot.com/ og http://www.flickr.com/groups/silhouettemachine/

Personlig så sitter jeg allikevel ved data'n når jeg lager kort eller scraper, fordi jeg skriver ut det meste av tekst ved hjelp av tekstbehandlingsprogram. Så da er det ikke noen ulempe for meg at det er en elektrisk maskin. Jeg er også tilhenger av å kunne endre størrelse, ofte kan jeg bruke samme motiv men i forskjellig størrelse på det jeg lager. Det er enkelt å lage egne tags ol i ønsket størrelse. Jeg er heller ikke så veldig fan av at denne hobbyen sluker tusenvis av kroner (har allerede brukt veldig mye syns jeg), så jeg liker at man kan lage eget tilbehør som bakgrunner, mønsterpapir, blomster, tekster, printa trykk osv. ved hjelp av printer, enkelt papir og silhouetten. Med silhouetten finnes det forresten maler til forskjellige kort, konvolutter, bokser og poser slik at maskina gjør kuttejobben for deg også på kortet.

Det eneste jeg syns er en ulempe med silhouetten er at det er vanskelig å få brukt små deler av restepapir. Det er vel kanskje enkelre med en manuell maskin? Og så har jeg problemer med å få kutta veldig tykt papir (akvarell 300g), men sjelden jeg har behov for det.

Mener jeg forresten leste en tråd her inne før jeg kjøpte min Silhouette om ei som hadde hatt manuell maskin med masse utstyr og solgt det for tilsammen over 10.000,-. Så da må da utstyret til de manuelle maskinene koste MYE?!?

Kanskje noen som er skikkelig drevne innen papirhobby og har testa litt forskjellige ting legge ut bilde av noe av det mest fine og kreative de har laget med sin kuttemaskin?!?  Ellers ser du under Flickr-guppen (som jeg linket til tidligere) noe av alt det fine man kan gjøre med silhouetten. :-)

Lykke til med valget, jeg føler i hvertfall jeg har valgt det rette for meg.

Må bare tilføye litt mer man kan bruke silhouetten til bare for å gjøre dere som ikke har den litt misunnelig:

Det finnes design:
* store runde som man kan skjære ut, legge oppå en rund kake og drysse f.eks. melis over for å få "mønster" på kaka
* til muffins, man kan skjære ut "muffins-bånd" som man kan ha rundt muffins som pynt
* til bordkort som ser litt andeledes ut enn helt enkle firkanta
* 3D former for å lage egne papirblomster
* til gavebokser i veldig mange varianter
* det finnes border, pop-up kort, rammer osv. osv.

* Vinyldekor kan brukes til mer enn bare glassetsing og veggpynt, den har klebelig side sånn at man kan pynte opp nær sagt alt av interiør som man ønsker, f.eks. oppbevaringsbokser, lampeskjermer, speil, telysestaker osv.
* Heat-transfer som kan strykes på klær kan sikkert også strykes på det meste av tekstiler som tåler å bli strøket som gardiner, puter, duker, handlenett/vesker osv.

Så silhouetten er kanskje til en mer all-rounder inne hobby, man kan i hvertfall bruke den til utrolig mange prosjekter. Og hvis man ikke er så kreativ selv, så kan man finne mange eksempler på nettet på hvordan andre har brukt maskina!

Oi oi, ble to lange innlegg her, men ja
I <3 my silhouette :-)

Kom på en ting jeg lurte på når det gjaldt manuelle kuttemaskiner - har de norske bokstaver (æ, ø, å)?

Eg er super fornøyd med silhouetten[:D] Er så utrulig mange muligheter! Men det er jo litt og sette seg inn i då, men er verdt det. Har aldri prøvd manuell maskin då. Berre syns det virker litt begrensa i forhold til str på design og variasjon. Må jo og handle inn og oppbevare alle diesene. Men dei er jo kanskje enklare og bruke i farten då siden du ikkje treng å bruka pc.

Ser fleire seier den ikkje kan kutte bazzil?? Det stemmer ikkje. Bruker du rett kniv og kutter dobbelt går det heilt fint. Eg bruker omtrent kun bazzil.

Det kommer og stadig nye materialer og funksjoner ved maskinen. Har ikkje fått prøvd dei enda men det ser veldig bra ut. Vinyl til dekor på vegg o.l. , frosting av glass, heat transfer til klær, rhinestones (bling), print & cut, sketch pens osv. Gleder meg til å prøva ein del av dette[:)]

ORIGINAL: ThisIsAnfield

Ei har både rev maskina (nå epic six) og spellbinders maskin (nå big shot) og kunne ikke klart meg for uten noen av dem!![:D]

Har hatt silhouette, men solgte den fort.[8D]
Med silhouetten kan man ikke bruke så tykke ark som bazzill (kunne ikke ei i min i alle fall) og den er mye mer tungvind å ta med seg på feks treff å slikt.[8D]

Ei ville gått for epic six eller big shot no hvis ei sku hatt no nytt! Kanskje begge til og med!![8D][:D]

Det er ikke noe problem med min. Men viktig å stille den inn riktig i programmet da...

ORIGINAL: mammamia2009

Kom på en ting jeg lurte på når det gjaldt manuelle kuttemaskiner - har de norske bokstaver (æ, ø, å)?

Noen alfabeter får man kjøpt med æ og ø men ikke mange. Men så er jo å en a med prikk over, ø er o med en l gjennom og æ er en a og en e inntil hverandre...[:D]

Back
Topp