Kuttemaskin

*ÅsLe*

Gift med forumet
Jeg har tenkt å kjøpe meg en kuttemaskin....[:D]

* hvilken skal jeg velge?
* hvorfor akkurat den?
* vet du pris?

* er det noen som har bestillt kuttemaskin fra usa?

Tusen takk for at du gidder å svare[;)]

elektronisk eller manuell?

Om elektronisk ville jeg gått for Silhuette-det er samme maskina som craft roboen, men til denne kan man få spesielle QK-shapes osv til.

Om manuell/sveiv, så er det en evig diskusjon på om revolution eller cuttlebug er best.
Personlig kan jeg ikke fordra CB. Den er stor og tung (og stygg *fnise*) og det er flere plater å styre med for å kutte. Den tar riktignok alt av dies, men hvor mye trenger man egentlig? Der må nesten hver enkelt finne ut av sine behov....
Jeg har hatt sizzix før, som star de stor kladdene av noen dies, men solgte den fort fordi de ikke ble brukt, så for min del er det unødvendig.

Jeg liker best QK og noe CB-dies. De går begge i revolution (for å bruke CB-dies trenger man en kuttematte til dette som Time Foto selger. Mulig man kan bruke plata for embossing også da den er tynnere, har ikke prøvd....
Revolution får man også 12" plattform og dies til- dvs masse nydelige 12" border, og man kan trykke maaaange dies i en sleng[:D]

Også har du tanga da...squeeze...jeg har den også (QK- fan jeg? har da bare tre varianter[:D]) Den tar jo bare de små QK-diesene, men er mye lettvintere i bruk om man ikke skal trykke opp mye om gangen.

Jeg klarer meg ikke uten noen av mine - tange blir brukt mest, silhuetten minst....

Jeg ville kjøpt i Norge. Det kan jo skje at noe går i stykker, og spesielt tanga og revolution (og sikker CB og??) vil trenge service etterhvert, og da er det veldig greit å ha kjøpt den i Norge, man får gratis service på de (hvertfall QK sine), og det er jo billigst å sende innad  i Norge ( er jo tunge saker når de skal sendes), og de som har lov til å utføre service, f.eks Bikuben, er store kjente butikker som man kan stole på![:)] (og de sponser retur porto og!![:D])

Ang pris så er det ikke så stor forskjell på CB og revolution, CB er vel bittelitt billigere kanksje....Ligger vel rundt 800,- eller noe begge-lenge siden jeg har sjekka....
Tanga varierer litt i pris, avhengig av hva slags kit man velger, men fra 500,- og opp (inkl alfabet)
Silhuette koster som standard ca 2400,-, men har vært en del tilbud rundt i det siste, så lønner seg å kikke litt rundt før man evt. bestiller!

jeg har tanga og revolution...og Lotten har en gooood forklaring på hvorfor man trenger begge [:D]

ønsker meg silhuetten...men men...det får bli en annen gang [;)]

Tuuusen takk for flotte svar[:D]
Men jeg har lurt på kansje å skaffe meg en elektronisk!?!
Med den kan man laste ned fonter å slikt på nettet, ikke sant?
Og med revolution så må man kjøpe forskjellige alfabeter ol???
Har jeg forstått det rett da??

har veldig mange spørsmål jeg[:-]

Er det en type knivblader som er i maskinen? blir de fort slitne? må de ofte skiftes?
Hvor ofte har dere service på maskinen?
Er det mange som har hatt mye problemer med sine maskiner?

ORIGINAL: mammaen til Tobias

Er det en type knivblader som er i maskinen? blir de fort slitne? må de ofte skiftes?

Jeg har silhouette.. bytta min kniv etter litt over et halvt år med "sånn passe bruk".. Knivene slites fortere på bazill tror jeg siden det er veldig tykk kartong..
Kjøpte samtidig nytt carriersheet.. Knivene kosta 189 kroner på gode minner, carriersheet husker jeg ikke, for jeg fikk bare kjøpt et løst et hun hadde liggende..
Har aldri hatt service på maskina, og nå har jeg hatt den i snart ett år..
Har ikke hatt noe problemer med min i det hele tatt.. Var lett å installere, og er lett å bruke.

ORIGINAL: Dollface™

Jeg har silhouette.. bytta min kniv etter litt over et halvt år med "sånn passe bruk".. Knivene slites fortere på bazill tror jeg siden det er veldig tykk kartong..
Kjøpte samtidig nytt carriersheet.. Knivene kosta 189 kroner på gode minner,  husker jeg ikke, for jeg fikk bare kjøpt et løst et hun hadde liggende..
Har ikke hatt noe problemer med min i det hele tatt.. Var lett å installere, og er lett å bruke.

Hva er carriersheet?
Trenger jeg å kjøpe noe i tillegg til maskinen??

Kjøpte samtidig nytt carriersheet.. Knivene kosta 189 kroner på gode minner,  husker jeg ikke, for jeg fikk bare kjøpt et løst et hun hadde liggende..

Hva er carriersheet?

carriersheet er en "kuttematte". Det er kniver i silhouetten ja, min var dritsløv da jeg kjøpte den, så jeg måtte bytte med en gang...

Tror ikke man trenger noe særlig service på denne, er mer på tanga hvor skruer løsner osv etterhvert som den brukes...du kan laste ned alt av true type-fonter og kutte med silhouetten. Det finnes egne forum og blogger som er laget6 for å dele shapes til kuttemaskinene!

Hva er carriersheet?

Carriersheet er en sånn matte med klissen overflate som man legger papiret man skal kutte i, oppå.. På den måten henger det fast når du kutter [:)]  Hvis du er flink til å legge det i en plastmappe når du ikke bruker det, så varer det lenger.. Jeg hadde ikke trengt å kjøpe ny, men vi (jeg og butikkdama) skjønte ikke helt hvorfor maskina ikke ville kutte ordenltig, så vi prøvde det først.. Men så bytta jeg kniver og da var den god som ny [:D]
Du trenger ikke kjøpe noe i tillegg til maskina nei, men du må etterhvert bytte kniver og disse carriersheetene..
Du finner ulike skrifttyper og figurer gratis på nettet, samt at du kan kjøpe et slags "kontantkort" og laste ned figurer og skrifttyper fra quickutz sine nettsider.. Men jeg har aldri gjort det - klarer meg utmerket med alle de gratisfontene jeg finner på nettet.. Ligger faktisk en nettside ute med fonter som er identiske med quickutzalfabetene... så da slipper man å kjøpe, og man får dem i den størrelsen man vil ha [:)]

Eg hadde gått for Slihouette, har nett kjøpt ein sjølv [;)] Hadde Revolution før, veldig grei den, men myyyykje meir muligheta med Silhouette! Og billigare i det lengre løp, alfabet og diesar til manulle maskinar kan blir meget dyrt etterkvart som du går lei og vil ha andre (for da skjer, belive me!) [&:] Silhouetten tar kanskje litt lenger tid å sette seg inn i, men da e verdt da! [;)] Fekk forretsen min for 1800 kr (+ 50 kr i frakt) på Bikuben. Men da va jubileumstilbud då, veit ikkje om dei har da endå..

Papirloftet selger for 1999,- nå!

tusen takk for alle svarene![:D]
da tror jeg kanskje  at det blir en slik! må bare vente på skattepengene nå[;)]

ååhh...silhuette ja...ønsker meg slik jeg også...hmmm...viss jeg selger tanga og revolutionen  min å alle diesa...hmmm... [:D]

men, med silhuette: da trenger jeg ikke diesa jeg har nå, alfabetene og maskinene?

Back
Topp