Kutte ut familie

Jeg mener faktisk det jeg skriver, blir helt satt ut av alle reglene til nybakte mødre i dag og får vondt av besteforeldre som overhode ikke får bli involvert i den nye babyen sitt liv.
Men barnevakt skal man sikkert ha da når mor er klar for det, da passer det jo mor
Trenger ikke å diskutere dette, men jeg måtte si min mening om emne når man lager så mye regler og stenger ute familien på den måten.
Skjønner det blir mye konflikter...
Tenker at man kommer langt med å være litt ydmyk for at det kan være en dypere grunn til at man ønsker å «stenge ute» familien. Det er ikke alle besteforeldre som bør involveres i babyens liv. Det kan være snakk om rus, aggresjons problematikk, overgreps historikk, psykisk ustabilitet. Det er ingen menneskerett å få lov til å ta en aktiv del i babyens liv. Min erfaring er at mor og far vet hva som er best både for seg selv og babyen.

Tenker at man kommer langt med å være litt ydmyk for at det kan være en dypere grunn til at man ønsker å «stenge ute» familien. Det er ikke alle besteforeldre som bør involveres i babyens liv. Det kan være snakk om rus, aggresjons problematikk, overgreps historikk, psykisk ustabilitet. Det er ingen menneskerett å få lov til å ta en aktiv del i babyens liv. Min erfaring er at mor og far vet hva som er best både for seg selv og babyen.
Å selvfølgelig gjelder dette som har "normale" foreldre med en vanlig relasjon. Det er som oftest svigermor som blir den som blir stengt ute. Nå skriver jeg ut i fra hi og ikke om de som har blitt utsatt for voldtekt av sin egen far ol.
Handler hi om besteforeldre som har utsatt andre for mishandling, rus og voldtekt så klart er saken en annen, men det kom ikke frem i ts sitt innlegg ;)

Og da i kjent babyverdenstil må man dra opp de ekstreme tilfellene for å "vinne" argumentasjonen når HI blir diskutert.
Alle skjønner at man ikke ønsker rusa eller voldtektsmenn på besøk, men tipper de er ikke velkommene ved en annen anledning heller og det handlet ikke HI om heller:)

Last edited:
Å selvfølgelig gjelder dette som har "normale" foreldre med en vanlig relasjon. Det er som oftest svigermor som blir den som blir stengt ute. Nå skriver jeg ut i fra hi og ikke om de som har blitt utsatt for voldtekt av sin egen far ol.
Handler hi om besteforeldre som har utsatt andre for mishandling, rus og voldtekt så klart er saken en annen, men det kom ikke frem i ts sitt innlegg ;)

Og da i kjent babyverdenstil må man dra opp de ekstreme tilfellene for å "vinne" argumentasjonen når HI blir diskutert.
Alle skjønner at man ikke ønsker rusa eller voldtektsmenn på besøk, men tipper de er ikke velkommene ved en annen anledning heller og det handlet ikke HI om heller:)
Skal da sies at jeg er helt for like regler for begge sider altså! Vi har hatt mer kontakt med min familie fordi de er nærmere, men de fikk samme beskjed om når vi var klar :wideyed: :angelic:

Må kjenne på det der og formen selv. Den korte tiden en er på sykehuset (jeg var bare et døgn med de to siste) er det viktig å komme seg etter fødsel og få amming i gang. Syns det helt ok å sleppe besøk der.. Da er det jeg, baby og far i fokus.

At venninner og annen familie kommer på korte visitter i ukene etterpå syns jeg er helt greit da. De fleste jeg kjenner er høflige og spør om det passer. Men om mine foreldre eller svigerforeldre skal tvinge seg inn på overnatting rett etterpå og ikke respektere den første tiden, det syns jeg er ugreit.

Jeg har termin i januar, og foreldrene mine bor 2.5 time unna. Akkurat denne gangen må de komme inn og passe søsken når det blir fødsel, så da regner jeg med de blir en dag og to etter, men det får gå. Da er de sikkert så greie at de hjelper litt til med middag og kan kjøre de to eldste på skolen :-)

Når det kommer til besøk og ikke besøk og hvor involverte så tenker jeg at så lenge man ikke respekterer foreldrene så har man ikke så mye med barnet å gjøre i mine øyne.

Dette er min mening og vi opplevde at vi ikke ble respekter på våre avgjørelser både når det gjalt navn, etternavn, når vi fortalte om graviditeten, hvordan vi løste det med besøk. Jeg syntes det er kjempe trist å oppleve at familien vendte mot oss i øyeblikket de ikke fikk styre showet. Vi ønsker intet annet enn et godt forhold, men strever nå med å finne en voksen løsning ettersom våre respektive mødre kjører «silent treatment» på hver av oss.

Vi har to flotte familier vi har ukentlig kontakt med, men gav likevel beskjed om at vi ikke ønsket besøk på sykehuset og at vi sa i fra når vi var klare for besøk. Ble ikke møtt med noe annet enn forståelse fra familiene våre, og ingen følte seg utestengte. :)

Noen syns det er fint med besøk på sykehuset og andre trenger mer ro. Man er forskjellige og det må respekteres. For mye stress virker negativt inn på tilknytningen, så den første sårbare tiden er det faktisk helt greit å sette egne behov først.

Tenker foreldrene må kjenne på hvor mye og lenge de orker besøk selv. Noen har jo familie som aldri drar også. Da moren min fikk meg lå hun på rom med en som konstant hadde besøk av familie som aldri gikk. Tilslutt måtte sykepleierne inn og jage familien ut for at mor og baby skulle få litt ro da familien tydeligvis ikke klarte å ta beskjeden fra mor. Har også pratet med jordmødre når jeg fikk mine 4 som forteller om nybakte besteforeldre/tanter/onkler osv som er på besøk fra soloppgang til sene kvelden. Mange som ønsker mye besøk men handler også om å respektere at mor og far kan få de første timene/dagene med baby til å bli kjent med den lille og rollen som foreldre uten forventinger om at besteforeldre og familie ellers måååå få komme og hilse på så fort baby er ute. Handler vel ikke om kravstore foreldre som ikke vil vise frem baby men hvorfor mååå alt av besøk skje på sykehus eller så fort baby kommer hjem?

At man ikke vil ha besøk på sykehuset er nå en ting, der er man så kort at jeg tenker det er like greit å vente. Og er man ikke kort er det jo pga dårlig form/problemer, men det er vel heller en greie nå i dag å ikke skulle ha besøk av noen som helst, ikke engang i 20-30 min av besteforeldre i alt fra 3-6 uker etter fødsel. Det synes jeg kanskje er litt rart. For jeg synes at man som foreldre burde ta hensyn til at et nytt barn er en stor begivenhet for flere enn bare foreldrene, slik skal ikke bare gå én vei. Og er ikke det flott? <3 Det betyr ikke at man ikke skal kunne trekke seg tilbake eller sette litt begrensinger. Og det betyr ikke at tanta di som du ikke har sett på 5 år trenger å komme valsende dagen etter du kommer hjem fra sykehuset, liksom. Jeg mener altså de som er nærmest etter en selv, som i besteforeldre og egne søsken eller mennesker en har tilsvarende relasjoner til :)
Det burde være mulig å si at de kan komme på besøk i 30 minutter, men at det ikke nødvendigvis passer at alle holder den nyfødte, at alle som kommer må være friske og ta gjerne med en pakke kjeks til en liten kaffekopp.

Last edited:
Jeg hadde en kjip opplevelse første gangen. Mine svigerforeldre troppet opp på barsel kl 7 på morgenen etter en lang og tung fødsel kvelden før. De hadde også invitert forskjellige vennepar av seg selv til å besøke i løpet av dagen UTEN å spørre oss først. Veldig vanskelig å kaste folk ut når de kommer med gaver, selv om jeg hadde store smerter og fungerte på null søvn. Da vi ga beskjed om at vi ikke ville ha mer besøk ble det sure miner og null forståelse. Mannen var forøvrig helt på min side og dette ødela faktisk den første dagen vi hadde sammen med barnet vårt. Jeg blir på gråten av å tenke på hvor vondt jeg hadde det både psykisk og fysisk - i tillegg til at JEG ble beskyldt for å være vanskelig.

Så jeg er en av de kjipe mammaene som satte strenge krav før vi i det hele tatt begynte prøvingen på nr 2 ;) På papiret var fødselen med andremann mye mer komplisert, men min opplevelse i barseltiden var mye bedre. Pga korona fikk bare pappa'n besøke oss på sykehuset og de 5 dagene der var hellige for meg. Det er fantastisk fint å tenke tilbake på i etterkant :Heartpink Med unntak av min mor fikk vi ikke besøk før etter 4-5 uker. En stor kontrast sammenlignet med første gangen! Hadde nok vært klar for besøk tidligere om det ikke var midt i en pandemi, men sånn ble det :love2

At man ikke vil ha besøk på sykehuset er nå en ting, der er man så kort at jeg tenker det er like greit å vente. Og er man ikke kort er det jo pga dårlig form/problemer, men det er vel heller en greie nå i dag å ikke skulle ha besøk av noen som helst, ikke engang i 20-30 min av besteforeldre i alt fra 3-6 uker etter fødsel. Det synes jeg kanskje er litt rart. For jeg synes at man som foreldre burde ta hensyn til at et nytt barn er en stor begivenhet for flere enn bare foreldrene, slik skal ikke bare gå én vei. Og er ikke det flott? <3 Det betyr ikke at man ikke skal kunne trekke seg tilbake eller sette litt begrensinger. Og det betyr ikke at tanta di som du ikke har sett på 5 år trenger å komme valsende dagen etter du kommer hjem fra sykehuset, liksom. Jeg mener altså de som er nærmest etter en selv, som i besteforeldre og egne søsken eller mennesker en har tilsvarende relasjoner til :)
Det burde være mulig å si at de kan komme på besøk i 30 minutter, men at det ikke nødvendigvis passer at alle holder den nyfødte, at alle som kommer må være friske og ta gjerne med en pakke kjeks til en liten kaffekopp.
Forstår jeg deg riktig at når dine barn en gang får barn og de egentlig har behov for / ønsker ro og hvile, ikke ønsker kort besøk, så skal dine behov for å treffe babyen overstyre?

Forstår jeg deg riktig at når dine barn en gang får barn og de egentlig har behov for / ønsker ro og hvile, ikke ønsker kort besøk, så skal dine behov for å treffe babyen overstyre?

Nei :) jeg tror dog man iblant har blitt for opptatt av å skulle være alene og at det finnes en mellomting mellom invaderende besøk på 3-4 timer og en visitt i ordets rette forstand på 15 minutter :) svigermor var feks bare innom 20 minutter de første gangene etter fødsel og hun forventet ingen oppvartning. Og det var såklart etter vi var hjemme fra sykehuset, mens moren min fort kunne være der 3-4 timer uten å gjøre stort husarbeid heller.
Jeg tenker bare at man kan nyansere :) det trenger ikke være alt eller ingenting.

Nei :) jeg tror dog man iblant har blitt for opptatt av å skulle være alene og at det finnes en mellomting mellom invaderende besøk på 3-4 timer og en visitt i ordets rette forstand på 15 minutter :) svigermor var feks bare innom 20 minutter de første gangene etter fødsel og hun forventet ingen oppvartning. Og det var såklart etter vi var hjemme fra sykehuset, mens moren min fort kunne være der 3-4 timer uten å gjøre stort husarbeid heller.
Jeg tenker bare at man kan nyansere :) det trenger ikke være alt eller ingenting.
Ble bare litt i stuss når du skrev at nybakte foreldre må ta hensyn til besteforeldre sitt behov selv om foreldrene i utgangspunktet ikke ønsker besøk. Helt enig i at det er en mellomting mellom lange og korte besøk. Skjønner også godt at besteforeldre vil hilse på, det er som du skriver en stor begivenhet for de også. Samtidig tenker jeg at foreldrene og babyens behov går først og kanskje det tar litt tid før de ønsker besøk (og noen ønsker man ikke besøk av i det hele tatt). Min erfaring er at når man har en god relasjon til familie i utgangspunktet er ikke dette noe problem, besteforeldre skjønner godt foreldrene sine behov. Det er først i de tilfellene relasjonen ikke er fullt så bra at dette blir problematisk, men da handler det ikke om besøk/ikke besøk, det hansker om helt andre ting.

Ble bare litt i stuss når du skrev at nybakte foreldre må ta hensyn til besteforeldre sitt behov selv om foreldrene i utgangspunktet ikke ønsker besøk. Helt enig i at det er en mellomting mellom lange og korte besøk. Skjønner også godt at besteforeldre vil hilse på, det er som du skriver en stor begivenhet for de også. Samtidig tenker jeg at foreldrene og babyens behov går først og kanskje det tar litt tid før de ønsker besøk (og noen ønsker man ikke besøk av i det hele tatt). Min erfaring er at når man har en god relasjon til familie i utgangspunktet er ikke dette noe problem, besteforeldre skjønner godt foreldrene sine behov. Det er først i de tilfellene relasjonen ikke er fullt så bra at dette blir problematisk, men da handler det ikke om besøk/ikke besøk, det hansker om helt andre ting.

Jeg er enig i dette, men hva man legger i «litt tid» er det begrepet hvor jeg mener ting kanskje har gått litt ut av proporsjoner. At folk gjerne skal ha minimum 2 uker uten at en besteforelder skal så mye som se på babyen, men gjerne inntil 4 uker. Det er ganske lite forståelsesesfullt overfor at et nytt barn i familien ofte er like stort for besteforeldrene som foreldrene selv - og jeg mener det kanskje ikke bare gjelder de som har usunne relasjoner med generasjonen over da.
Men altså - å komme på sykehuset klokka 7 eller invitere sine egne VENINNER hjem til de nybakte foreldrene som jeg ser over her synes jeg også er galskap. Det er såklart ikke greit på noen som helst punkter.
Jeg tror bare mange familier i denne her livssituasjonen ville hatt det bedre om man hadde vist hverandre forståelse - begge veier - og avtalt noen kjøreregler for besøk.
Jeg synes liksom trenden i forum og andre steder er at det alltid er greit å låse døra og sette på sikkerhetslenke på ubestemt tid, og jeg ville være en motvekt til dette. Men jeg ser jo at å antyde at vår generasjon også skal anerkjenne og prøve å forstå besteforeldrenes side av saken, er mindre populært :p

Likevel - jeg står for at jeg virkelig tror mange familier hadde fått det bedre i disse overgangene ved å anerkjenne hvor stort det er for hele familien, og likevel begrense hvor mange og hvor lenge de får være. Men ikke nødvendigvis utestenge i ukevis. Det er en balanse mellom å låse døra helt (som sikkert er nødvendig om man har 0% forståelsesfull øvrig familie som ikke lytter til det du uttrykker) og å bli invadert av tanta di med hennes unger og venner som dere ikke har sett på årevis.
I flere kulturer er det vanlig skikk at mor og baby holder senga, familie og venner kommer innom med mat og kan hilse på mor og barn fra senga. Kanskje en slik idè heller ikke er så feil, og hvertfall tanken om at man kan velge å være i seng under hele besøket.

Jeg er enig i dette, men hva man legger i «litt tid» er det begrepet hvor jeg mener ting kanskje har gått litt ut av proporsjoner. At folk gjerne skal ha minimum 2 uker uten at en besteforelder skal så mye som se på babyen, men gjerne inntil 4 uker. Det er ganske lite forståelsesesfullt overfor at et nytt barn i familien ofte er like stort for besteforeldrene som foreldrene selv - og jeg mener det kanskje ikke bare gjelder de som har usunne relasjoner med generasjonen over da.
Men altså - å komme på sykehuset klokka 7 eller invitere sine egne VENINNER hjem til de nybakte foreldrene som jeg ser over her synes jeg også er galskap. Det er såklart ikke greit på noen som helst punkter.
Jeg tror bare mange familier i denne her livssituasjonen ville hatt det bedre om man hadde vist hverandre forståelse - begge veier - og avtalt noen kjøreregler for besøk.
Jeg synes liksom trenden i forum og andre steder er at det alltid er greit å låse døra og sette på sikkerhetslenke på ubestemt tid, og jeg ville være en motvekt til dette. Men jeg ser jo at å antyde at vår generasjon også skal anerkjenne og prøve å forstå besteforeldrenes side av saken, er mindre populært :p

Likevel - jeg står for at jeg virkelig tror mange familier hadde fått det bedre i disse overgangene ved å anerkjenne hvor stort det er for hele familien, og likevel begrense hvor mange og hvor lenge de får være. Men ikke nødvendigvis utestenge i ukevis. Det er en balanse mellom å låse døra helt (som sikkert er nødvendig om man har 0% forståelsesfull øvrig familie som ikke lytter til det du uttrykker) og å bli invadert av tanta di med hennes unger og venner som dere ikke har sett på årevis.
I flere kulturer er det vanlig skikk at mor og baby holder senga, familie og venner kommer innom med mat og kan hilse på mor og barn fra senga. Kanskje en slik idè heller ikke er så feil, og hvertfall tanken om at man kan velge å være i seng under hele besøket.
Jeg er ikke direkte uenig med deg. Det er nyanser til alt. Med første baby vet man ikke helt hvordan det vil bli, og selv om hver fødsel er ulik kan man kanskje forutse mer med neste baby.

Oppi dette handler det også om mor og hvordan mor er og føler seg, og selvsagt også far. For vår del strevde vi med amming på første, og var dermed på sykehuset i 5 dager før vi dro hjem. Sykehuset tillot ikke besøk, men hadde nok helst ikke ville ha besøk heller. Det var stress nok slik det var, og jeg og vi hadde ikke kapasitet til å ha besøk. Det høres liksom så enkelt ut at man bare slapper av og at man ikke ammer 24/7 og dermed kan ha besøk, men har man opplevd at barnet går ned i vekt mer enn de skal, og fortsetter med det neste veiing også, da tror jeg kanskje det er tydelig hvorfor besøk stresser mer enn det gleder akkurat da.

I tillegg er mødre ulike. Jeg er den private typen, og vil helst være alene hvis jeg er syk eller har vondt. Er fødselen hard, eller det følger med mange vondter, kan man ikke forvente at foreldrene vil ha besøk akkurat da. Svigermor antydet med første at hun tenkte å komme til oss rundt termin. Det fikk hun selvsagt ikke, det er vår tid som egen familie og ingen får egentlig se meg med fødselssmerter mm. Det er for meg privat, og kan tenke meg at det er mange som føler det slik etter feks keisersnitt el. Så å ligge i senga med gjester i hus er vel nær sagt mitt verste mareritt.

For min del kom vel besøk etter ca to uker med begge to, men husker ikke helt. Med første var det mine foreldre som var først med andre var det svigermor. Det er litt tilfeldigheter, for begge parter bor et stykke unna. Så besøk blir lengre enn 20 minutter, svigermor må også overnatte her. Da vil man kanskje ikke som nybakte foreldre forplikte seg til besøk for tidlig, fordi man ikke vet hvordan det blir . Ei venninne av meg kom og så yngste da hun var 2 dager gammel, men vi var begge friske og alt gikk som det skulle, og vi møttes i sykehusets kantine. :-)

Enig med deg at det ikke er noe poeng å "isolere" seg i ukevis, men tror det er få som gjør det, grunnen til at det blir slik er at andre bor et stykke unna og at besøk derfor blir lenge, og ikke bare et raskt besøk.

Det er komplisert, og synes det blir dumt å slenge ut at folk er utakknemlige og egoistiske for at de ønsker å komme seg litt etter fødsel. I tillegg kommer jo forhold til både egen og den andres familie. Henger det allerede i en tynn tråd, er det kanskje bedre med besøk når alle er mer i vater.

Ja, og for å nevne det: hvordan folk tenker på sykdom og fødsel og dette med å ha gjester eller ikke, er jo individuelt men også kulturelt. Husker jeg studerte med ei fra Cuba, som ble forkjølet. Som nordmenn tenkte vi hun dermed ville være alene og ønsket god bedring, som cubaner var hun vant med at når noen var syke skulle nær sagt venner og familie samle seg rundt senga og muntre opp. Så hun følte seg jo litt ensom da. Da vi innså det var vi mer med henne. For min del får ingen unntatt mannen og barna være med meg når jeg er syk. Vi er ulike og tror det må respekteres, uten å tillegge folk negative egenskaper av den grunn. Ved fødsel er det foreldrene som må legge føringen, og det må respekteres.

Godt innlegg

Jeg har ikke et godt forhold til egen mor, men ser verdien i at hun skal ha godt forhold til barnebarna så da kom hun to uker etter fødsel og ble en uke.synes det har blitt et merkelig samfunn, man il besteforeldre skal stille opp som barnevakter men Gud forby at de ønsker å komme å hilse på det mye barnebarnet for tidlig

Jeg er ikke direkte uenig med deg. Det er nyanser til alt. Med første baby vet man ikke helt hvordan det vil bli, og selv om hver fødsel er ulik kan man kanskje forutse mer med neste baby.

Oppi dette handler det også om mor og hvordan mor er og føler seg, og selvsagt også far. For vår del strevde vi med amming på første, og var dermed på sykehuset i 5 dager før vi dro hjem. Sykehuset tillot ikke besøk, men hadde nok helst ikke ville ha besøk heller. Det var stress nok slik det var, og jeg og vi hadde ikke kapasitet til å ha besøk. Det høres liksom så enkelt ut at man bare slapper av og at man ikke ammer 24/7 og dermed kan ha besøk, men har man opplevd at barnet går ned i vekt mer enn de skal, og fortsetter med det neste veiing også, da tror jeg kanskje det er tydelig hvorfor besøk stresser mer enn det gleder akkurat da.

I tillegg er mødre ulike. Jeg er den private typen, og vil helst være alene hvis jeg er syk eller har vondt. Er fødselen hard, eller det følger med mange vondter, kan man ikke forvente at foreldrene vil ha besøk akkurat da. Svigermor antydet med første at hun tenkte å komme til oss rundt termin. Det fikk hun selvsagt ikke, det er vår tid som egen familie og ingen får egentlig se meg med fødselssmerter mm. Det er for meg privat, og kan tenke meg at det er mange som føler det slik etter feks keisersnitt el. Så å ligge i senga med gjester i hus er vel nær sagt mitt verste mareritt.

For min del kom vel besøk etter ca to uker med begge to, men husker ikke helt. Med første var det mine foreldre som var først med andre var det svigermor. Det er litt tilfeldigheter, for begge parter bor et stykke unna. Så besøk blir lengre enn 20 minutter, svigermor må også overnatte her. Da vil man kanskje ikke som nybakte foreldre forplikte seg til besøk for tidlig, fordi man ikke vet hvordan det blir . Ei venninne av meg kom og så yngste da hun var 2 dager gammel, men vi var begge friske og alt gikk som det skulle, og vi møttes i sykehusets kantine. :)

Enig med deg at det ikke er noe poeng å "isolere" seg i ukevis, men tror det er få som gjør det, grunnen til at det blir slik er at andre bor et stykke unna og at besøk derfor blir lenge, og ikke bare et raskt besøk.

Det er komplisert, og synes det blir dumt å slenge ut at folk er utakknemlige og egoistiske for at de ønsker å komme seg litt etter fødsel. I tillegg kommer jo forhold til både egen og den andres familie. Henger det allerede i en tynn tråd, er det kanskje bedre med besøk når alle er mer i vater.

Hvis noen har nevnt ordet utakknemlighet, så er det ikke meg. Jeg har ikke sagt det og skal ikke ha det på meg :) og det synes jeg heller ikke det handler om. Jeg var på sykehuset frem og tilbake i 1 uke og dausliten etter en hard fødsel og ammeproblemer i tiden etterpå. Min foreldre bor 2 timer unna (og kommer i tillegg i to puljer siden de er skilt), faren min kom og var i halvannen time, mens moren min var i 4 timer. Det siste der var alt for mye. Og som mange andre har jeg litt vanskelig for å sette grenser når de først er i huset, derfor oppfordrer man til bare si nei og lukke døra helt for alle. Ikke bare de første ukene, men gjerne lenger også. Det er kanskje det jeg ønsker å tilføre debatten et aspekt på - selv om folk reiser 2 timer kan man fint si at en halvtime holder og man kan si at de må finne overnatting et annet sted enn i hjemmet om de kommer langveisfra.
Det finnes en balanse mellom å låse døra helt og å slippe folk inn i 5 timer som jeg vil få frem - og som vil vise forståelse for at et nytt barn er en stor begivenhet for flere enn foreldrene.

Hvis noen har nevnt ordet utakknemlighet, så er det ikke meg. Jeg har ikke sagt det og skal ikke ha det på meg :) og det synes jeg heller ikke det handler om. Jeg var på sykehuset frem og tilbake i 1 uke og dausliten etter en hard fødsel og ammeproblemer i tiden etterpå. Min foreldre bor 2 timer unna (og kommer i tillegg i to puljer siden de er skilt), faren min kom og var i halvannen time, mens moren min var i 4 timer. Det siste der var alt for mye. Og som mange andre har jeg litt vanskelig for å sette grenser når de først er i huset, derfor oppfordrer man til bare si nei og lukke døra helt for alle. Ikke bare de første ukene, men gjerne lenger også. Det er kanskje det jeg ønsker å tilføre debatten et aspekt på - selv om folk reiser 2 timer kan man fint si at en halvtime holder og man kan si at de må finne overnatting et annet sted enn i hjemmet om de kommer langveisfra.
Det finnes en balanse mellom å låse døra helt og å slippe folk inn i 5 timer som jeg vil få frem - og som vil vise forståelse for at et nytt barn er en stor begivenhet for flere enn foreldrene.
Neida, det var mer en generell kommentar til debatten. Tenker også at folk må finne løsninger. Her ville vi ikke ha bedr svigermor finne annen overnatting. Det ene gjelder kostnader for henne, det andre gjelder at vi da heller vil har besøk litt senere og heller at hun og andre kan være litt lengre. Vi synes jo besøk er hyggelig og både for oss ig ungene er det jo et ønske om at vi skal få litt tid sammen med besøket, og da er det ikke alltid det passer i alle situasjoner. :-)

Neida, det var mer en generell kommentar til debatten. Tenker også at folk må finne løsninger. Her ville vi ikke ha bedr svigermor finne annen overnatting. Det ene gjelder kostnader for henne, det andre gjelder at vi da heller vil har besøk litt senere og heller at hun og andre kan være litt lengre. Vi synes jo besøk er hyggelig og både for oss ig ungene er det jo et ønske om at vi skal få litt tid sammen med besøket, og da er det ikke alltid det passer i alle situasjoner. :)

Ja og å avtale et senere tidspunkt er fint :)
Jeg vil bare si at det finnes ulike løsninger, og at det er hyggelig å anerkjenne at babyen er like viktig for besteforeldre som for foreldre - samtidig som man setter noen grenser, kanskje uten å utestenge helt i en helt måned.

Med første presset svigermor seg til å se henne dagen etter fødsel på NFI. Født mange uker for tidlig og jeg hadde knapt sett henne. Det føltes absolutt ikke greit.

Ble en del besøk på sykehuset, men vi var der 50 dager. Utenom hendelsen med svigermor følte jeg heldigvis at de var flinke til å spørre om besøk på sykehuset og hjemme.

Med lillebror nå fikk ingen se han på sykehuset (var der 2 uker) og de ventet til de ble invitert hjem til oss etter hjemreise.

Og nei - har null dårlig samvittighet for at besteforeldre denne gangen måtte vente.

Back
Topp