Jeg er ikke direkte uenig med deg. Det er nyanser til alt. Med første baby vet man ikke helt hvordan det vil bli, og selv om hver fødsel er ulik kan man kanskje forutse mer med neste baby.
Oppi dette handler det også om mor og hvordan mor er og føler seg, og selvsagt også far. For vår del strevde vi med amming på første, og var dermed på sykehuset i 5 dager før vi dro hjem. Sykehuset tillot ikke besøk, men hadde nok helst ikke ville ha besøk heller. Det var stress nok slik det var, og jeg og vi hadde ikke kapasitet til å ha besøk. Det høres liksom så enkelt ut at man bare slapper av og at man ikke ammer 24/7 og dermed kan ha besøk, men har man opplevd at barnet går ned i vekt mer enn de skal, og fortsetter med det neste veiing også, da tror jeg kanskje det er tydelig hvorfor besøk stresser mer enn det gleder akkurat da.
I tillegg er mødre ulike. Jeg er den private typen, og vil helst være alene hvis jeg er syk eller har vondt. Er fødselen hard, eller det følger med mange vondter, kan man ikke forvente at foreldrene vil ha besøk akkurat da. Svigermor antydet med første at hun tenkte å komme til oss rundt termin. Det fikk hun selvsagt ikke, det er vår tid som egen familie og ingen får egentlig se meg med fødselssmerter mm. Det er for meg privat, og kan tenke meg at det er mange som føler det slik etter feks keisersnitt el. Så å ligge i senga med gjester i hus er vel nær sagt mitt verste mareritt.
For min del kom vel besøk etter ca to uker med begge to, men husker ikke helt. Med første var det mine foreldre som var først med andre var det svigermor. Det er litt tilfeldigheter, for begge parter bor et stykke unna. Så besøk blir lengre enn 20 minutter, svigermor må også overnatte her. Da vil man kanskje ikke som nybakte foreldre forplikte seg til besøk for tidlig, fordi man ikke vet hvordan det blir . Ei venninne av meg kom og så yngste da hun var 2 dager gammel, men vi var begge friske og alt gikk som det skulle, og vi møttes i sykehusets kantine.
Enig med deg at det ikke er noe poeng å "isolere" seg i ukevis, men tror det er få som gjør det, grunnen til at det blir slik er at andre bor et stykke unna og at besøk derfor blir lenge, og ikke bare et raskt besøk.
Det er komplisert, og synes det blir dumt å slenge ut at folk er utakknemlige og egoistiske for at de ønsker å komme seg litt etter fødsel. I tillegg kommer jo forhold til både egen og den andres familie. Henger det allerede i en tynn tråd, er det kanskje bedre med besøk når alle er mer i vater.