Kutte ut en dupp?

Sjokolade

Gift med forumet
Julikulene 2020
Verdens råeste baby er 13 mnd og er høvelig akkurat startet å være alene i bhg. Sosialt går det supert, men så er det de duppene da.

Før bhg, så var han selv i en fase hvor han var på tur ned på 1 dupp om dagen. Barnehagen sliter med å få han til å sove mer enn 1 time, men tror selv dette vil gå seg til. Hjemme sover han minimum 2 timer på en dupp.

Men når vi får henta han hjem, så er han regelrett sliten. Mye viktig arbeid i bhg altså. Men det er så kort tid før han skal legge seg at man rekker jo ikke få han til å duppe.

Er det ufint å bare fase ut en dupp nå? Er dette noe som er vanlig å gjøre?

Hva mener du, at han skal ha èn dupp eller ikke sove i det hele tatt?

Hva mener du, at han skal ha èn dupp eller ikke sove i det hele tatt?
Ååh var kanskje litt utydelig. Tenker at han bare skal ha 1 dupp.
Ønsker absolutt ikke å tvinge igjennom noe som er unaturlig for han.
Han har hatt bare 1 dupp idag og igår, vi merker han er sliten når han kommer hjem, men han er så sulten da at han må få noe mat før en eventuell dupp. Vi kom oss til kl 19 igår før vi la han og det gikk nå bra.
Det beste hadde vært hvis han fikk sove rundt 14 i barnehagen, men de får han ikke til å sove da:bag:

Blir fryktelig usammenhengende dette altså. Bare spent på om noen har hatt suksess med å fase ned til 1 dupp:playful:

Ååh var kanskje litt utydelig. Tenker at han bare skal ha 1 dupp.
Ønsker absolutt ikke å tvinge igjennom noe som er unaturlig for han.
Han har hatt bare 1 dupp idag og igår, vi merker han er sliten når han kommer hjem, men han er så sulten da at han må få noe mat før en eventuell dupp. Vi kom oss til kl 19 igår før vi la han og det gikk nå bra.
Det beste hadde vært hvis han fikk sove rundt 14 i barnehagen, men de får han ikke til å sove da:bag:

Blir fryktelig usammenhengende dette altså. Bare spent på om noen har hatt suksess med å fase ned til 1 dupp:playful:

Åja sånn ja! Min erfaring er at overgangsperioden fra 2 til 1 dupp er litt kaotisk. Noen dager funker det og andre dager ikke - men det pleier å gå seg til :) To noen uker her før de virkelig fungerte sånn rundt 14 mnd.
Det jeg har best erfaring med er å legge inn en powernap etter barnehagen for å holde ut til legging, den bør ikke være lenger enn 10 min. Så det kan du jo prøve dersom det ikke funker for barnehagen å gi to dupper. 13 mnd er hvertfall en alder hvor mange er på vei mot èn dupp, så jeg synes ikke det virker hårreisende å prøve på det fremover :) :)

Overgangen fra to til en skjer ofte i den alderen. Og dels grunnet bhg, føler jeg. Den er litt kaotisk med unge som sovner i bilen på vei hjem fra bhg etc, men det går seg til.

(ta høyde for at min yngste går i 1. Klasse så der er noen år og en god del fortrengte minner siden sist, vil jeg tro)

Back
Topp