Kutte ut dagsoving, tips og råd?

abrakad

Forelsket i forumet
Hei!
Har besluttet å prøve å kutte dagsoving da legging på kvelden tar 2-3 timer.... Guttungen er 2.5 år
Jeg trenger deres beste råd! Underholdning, rolig? Ute i frisk luft hele dagen? Osv.
Han skal få sove i bhg, der trenger han det. Men vi må prøve å kutte hjemme. Sover uansett bare ca 40 min på dagtid.
Skal vi legge han typ 18 ikveld?
Han legges ca 19 hver kveld, men somsagt, sovner ikke før 20.30/21.30. Er 18 tidlig? Heeelt grønn hehe
Nå sitter han og har kosestund i sofaen med en bok
 
Jeg ville gjort alt som vanlig, til samme tidspunkter, men bare ikke lagt hen på dagen.
 
Gjør alt på dagen som vanlig og gå inn på soverommet 18:20, det fungerer hos oss. 18 er liksom hakket for tidlig. Inkludert å lese nattahistorie så sover barnet som regel da alltid innen 18:40.
 
Her kutta hun nesten ut dagsoving hjemme selv. Hun var umulig å få lagt, kunne bruke 1-3 timer før vi bare måtte gi opp. Nå kan hun få en dupp om hun er helt utkjørt bare. Hun legges 18, men det er fordi hun alltid har lagt seg klokka 18, fra hun var bitteliten baby. Nå har vi også kutta ut soving i bhg. Pga vanskelig å få lagt, og våkner på natta. Vi gjør egentlig bare det samme som alltid på dagen, og legger til vanlig tid på kvelden. Bare holder hun våken. Det kan være litt tøft de første ettermiddagene. Da barnet ofte blir trøtt. Finn en aktivitet, ikke tv osv. Men kanskje ut å leke rolig i hagen? Tenker om du setter barnet for å se tv, eller annen rolig sitte stille aktivitet. Så kan det sovne. Men samtidig er det nok ikke godt for barnet å ut å sykle. Men kanskje bygge duplo? Eller leke med aguaplay eller noe annet dere har i hagen? En rolig aktivitet som ikke er alt for stillesittende så det sovner i sofaen.
 
Back
Topp