Kutte søvn på dagtid ?

lillemy-1989

Forelsket i forumet
Jeg har en på 2,5 år. Blir 3 i april.
Han er et A menneske og trenger ikke så mye søvn. Han har fortsatt hatt behov for en liten dupp i BHG på 30 minutter en god stund. Sover fra rundt 18.45 hver kveld. Og våkner ofte 05 og er klar for dagen. En periode i jula sov han lenger. Men med engang vi var igang med BHG etter ferien var vi tilbake med å våkne 05. Han sover ikke hjemme lenger. Og vi vurderer å slutte å sove i BHG da vi føler det ikke har noe å si likevel. Han holder ut til han skal legge seg, men er da veldig trøtt og vil selv legge seg. Vi skal også gå over til junior seng nå.
Så spørsmålet mitt er, skal vi bare prøve å slutte med dagsøvn i BHG også ?

Jeg ville snakket med barnehagen og kanskje prøvd det en stund. Hvis han blir veldig lei i barnehagen på ettermiddagene uten søvn kan dere jo gå tilbake til å ha en liten lur der. Mine våkner stort sett til samme tid uansett om de sover på dagtid eller ikke, men de er våkne mye lenger om kvelden hvis de sover på dagtid og blir dermed trøttere dagen etter. Vår barnehage har vært veldig fleksible på å prøve å droppe søvn der, og må bestemmer treåringen selv om han vil sove i barnehagen eller ikke.

Jeg pleier å si at man kan prøve i 14 dager, også evaluere hvordan det går, i sammarbeid med BHG :)

Da får ungen litt tid på å venne seg til det, og dere får nok tid til å komme frem til en god og gjennomtenkt løsning :)

Her bestemmer han det selv (3 år i mars), noen dager sover han i bhg, andre dager hviler han en liten halvtime. Som oftest mer inntrykk i bhg og derfor større behov for hvile der enn hjemme. Men når det er sagt så har han ikke tid til å sove dupp de helgene storesøsknene er her ( han har 5 storesøsken), da vil han være med på det de gjør:) som sagt, så styrer han dette selv og det fungere for han:)

Tenker dere bare må prøve dere fram og prat med de i bhg om hvordan de opplever ettermiddagene hans. Blir han ofte hentet sent feks, 16.30 ish, kan det hende han trenger en liten lur for at ettermiddagen ikke skal bli helt forferdelig.

Vi droppet dagsøvn på vår 2.5 åring .Han pleide sove 1.5 time i bhg. Vi måtte kutte brått, for vekkes han tidligere er han søvnig resten dagen og vil ikke sovne til kvelden.

Hos oss gikk det strålende å kutte dagsøvn. Bhg var veldig skeptisk når vi sa det, men de har sagt at de faktisk ikke merker forskjell på ungen. Endelig vil han legge seg til kvelden også:)

Har hørt andre som har gjort samme hvor under stod opp 05 og begynte sove til 7-8. Varierer om de tae det ut på kveld eller morgen når de sover for mye på dagen .

Mitt tips er å stole på deres dømmekraft! Vi måtte trodde bhgs råd, men både vi og dem ser at avgjørelsen var riktig etter første dag

Prat med barnehagen og kanskje prøv på en periode å se hvordan det går :)

Back
Topp