Kutte nattamming

Lillepilletrilleapril

Forelsket i forumet
Noen som har gjort dette enda og vil dele erfaringer? Vurderer å gjøre det snart da jeg skal begynne å jobbe litt igjen i januar. Merker jeg gruer meg da hun blir illsint og nekter å sovne igjen de gangene jeg har prøvd å roe henne uten pupp..

Vi holder på med det nå :) Pappaen tar lille om natta nå :) Her har lille alltid sovnet til pupp så i første omgang så øvde vi på å kutte ut det når han sov dag lurene sine. Ble litt gråt men nå sovner han i løpet av 1 min til 5 min :)

Første natta så våkna han 3 ganger som vanlig som når han fikk pupp, pappaen lot han sutre/gråte litt for å være sikker på at han faktisk ikke sovna igjen (var ikke hylgråt men gråt). Gikk inn til han (sover på eget rom) tok han opp, trøstet han, ga han tilbud om vann og la han ned igjen. Ble jo hylgrin da han var vane med å få pupp da :/ lot han ligge litt for å se om han roet seg, det gjorde han ikke så han tok han opp igjen for trøst å kos.. sann fortsatte det til han sovna på pappaen eller i senga si. Pappaen gikk ikke ut av rommet. Mange velger også "skrikekur",(la barnet gråte uten å ta det opp til det sovner av seg selv) men vi visste at vi ikke kom til å klare å gjennomføre det så da valgte vi å prøve det sann som dette.

Andre nattaen sov han hele natta gjennom!! Eller han våkna 3 ganger, men sovna selv i løpet av max 5 min! Helt fantastisk! Det har aaaldri skjedd!

Tredje natta (natt til i dag) våkna han 2 ganger, men det tok kortere tid å roe han og få han til å sove enn første nattan. Håper at dette kommer til å fungere og at han sover natta gjennom etter noen dager! Her har lille hatt mye magevondt så vi ville kutte natt amming sann at magen hans får hvile om natten (tips fra HS) Han er 8 1/2 måned nå og spiser 3 gode måltider om dagen.

Jeg bestemte meg å kutte ut nattamming med førstemannen når han var 8 mnd (amming hver andre time pfff). Jeg tenkte å engasjere pappa, men prøvde først å snakke med den lille, forklare ham at han trenger ikke å spise hele natta - og det faktisk hjalp. Han våknet hver andre time som vanlig men noen ganger sovnet igjen uten at jeg løftet ham fra senga. Etter en uke ble det bare midnattamming og 5-tida amming, noe som gikk helt fint for oss en stund framover.

Vi holder på med det nå :) Pappaen tar lille om natta nå :) Her har lille alltid sovnet til pupp så i første omgang så øvde vi på å kutte ut det når han sov dag lurene sine. Ble litt gråt men nå sovner han i løpet av 1 min til 5 min :)

Første natta så våkna han 3 ganger som vanlig som når han fikk pupp, pappaen lot han sutre/gråte litt for å være sikker på at han faktisk ikke sovna igjen (var ikke hylgråt men gråt). Gikk inn til han (sover på eget rom) tok han opp, trøstet han, ga han tilbud om vann og la han ned igjen. Ble jo hylgrin da han var vane med å få pupp da :/ lot han ligge litt for å se om han roet seg, det gjorde han ikke så han tok han opp igjen for trøst å kos.. sann fortsatte det til han sovna på pappaen eller i senga si. Pappaen gikk ikke ut av rommet. Mange velger også "skrikekur",(la barnet gråte uten å ta det opp til det sovner av seg selv) men vi visste at vi ikke kom til å klare å gjennomføre det så da valgte vi å prøve det sann som dette.

Andre nattaen sov han hele natta gjennom!! Eller han våkna 3 ganger, men sovna selv i løpet av max 5 min! Helt fantastisk! Det har aaaldri skjedd!

Tredje natta (natt til i dag) våkna han 2 ganger, men det tok kortere tid å roe han og få han til å sove enn første nattan. Håper at dette kommer til å fungere og at han sover natta gjennom etter noen dager! Her har lille hatt mye magevondt så vi ville kutte natt amming sann at magen hans får hvile om natten (tips fra HS) Han er 8 1/2 måned nå og spiser 3 gode måltider om dagen.
Vi tenker også å gjøre det slik at pappaen går inn i stede. Har hørt mange har gode erfaringer med dette. Håper det funker for oss også!

Lillebror er selvregulert, så han sover natta gjennom uten pupp når han er klar for det. :)
Har dere prøvd det før? Vil jo i teorien si at jeg er mest for den løsningen! Men når lille nå våkner ca annenhver time og må ha pupp føler jeg at det ikke er stas for noen av oss.. Hun spiser rikelig på dagen og er egentlig veldig sulten på natta, tror hun bare bruker meg for å sovne fortere om igjen.

Har dere prøvd det før? Vil jo i teorien si at jeg er mest for den løsningen! Men når lille nå våkner ca annenhver time og må ha pupp føler jeg at det ikke er stas for noen av oss.. Hun spiser rikelig på dagen og er egentlig veldig sulten på natta, tror hun bare bruker meg for å sovne fortere om igjen.
Ja, vi gjorde det med eldste. Hun spiste hyppig fram mot 8-9 måneder, type annen hver time på natta. Etter det så spiste hun som regel 2 ganger per natt. Etter hun ble ett år hadde hun et nattmåltid og ved 18 måneder sov hun natten gjennom uten mat.

Lillebror spiser 2-3 ganger mellom 19-23, og så 1-2 ganger mellom 23-06. Noen ganger oftere men som regel max 3 ganger. Går helt fint føler jeg. :)

Ja, vi gjorde det med eldste. Hun spiste hyppig fram mot 8-9 måneder, type annen hver time på natta. Etter det så spiste hun som regel 2 ganger per natt. Etter hun ble ett år hadde hun et nattmåltid og ved 18 måneder sov hun natten gjennom uten mat.

Lillebror spiser 2-3 ganger mellom 19-23, og så 1-2 ganger mellom 23-06. Noen ganger oftere men som regel max 3 ganger. Går helt fint føler jeg. :)

Det høres veldig fornuftig ut. Når er det du skal tilbake i jobb?
Begynner å få litt dårlig tid jeg, da jeg skal begynne igjen 5.februar og håper at lille trapper gradvis ned på nattamminga før det...lov å håpe :D

Det høres veldig fornuftig ut. Når er det du skal tilbake i jobb?
Begynner å få litt dårlig tid jeg, da jeg skal begynne igjen 5.februar og håper at lille trapper gradvis ned på nattamminga før det...lov å håpe :D
Med eldste begynte jeg å jobbe da hun var 9 måneder. Var uaktuelt å kutte nattmaten så tidlig for min del, så det ble nattamming og jobb. Slitsomt ja, men alt går og syntes vi fikk mest søvn når hun bare fikk mat og sovna igjen.

Denne gangen skal jeg ikke tilbake i jobb før han er 16 måneder. Men er han som søstera så er han heller ikke ferdig med nattmat innen den tid. ;)

Med eldste begynte jeg å jobbe da hun var 9 måneder. Var uaktuelt å kutte nattmaten så tidlig for min del, så det ble nattamming og jobb. Slitsomt ja, men alt går og syntes vi fikk mest søvn når hun bare fikk mat og sovna igjen.

Denne gangen skal jeg ikke tilbake i jobb før han er 16 måneder. Men er han som søstera så er han heller ikke ferdig med nattmat innen den tid. ;)

Jeg vet at jeg kommer til å bli ødelagt om jeg skal holde på med nattammingen, så 1timeskjøring på morningen for å komme seg på jobb.
Synes det er tøft nå og, men har da mulighet å hvile på dagtid når lille sover.
Vi får se, som sagt håpet mitt er ikke ute ennå, og jeg setter ikke i gang noen tiltak ennå ;)

Jeg vet at jeg kommer til å bli ødelagt om jeg skal holde på med nattammingen, så 1timeskjøring på morningen for å komme seg på jobb.
Synes det er tøft nå og, men har da mulighet å hvile på dagtid når lille sover.
Vi får se, som sagt håpet mitt er ikke ute ennå, og jeg setter ikke i gang noen tiltak ennå ;)
Vi er forskjellige :) Jeg fungerer helt fint tross nattamming. Men vi samsover så jeg våkner egentlig ikke når jeg ammer, hjelper han bare med å finne puppen og så sovner jeg mens han spiser. ;)

Vi legger henne klokke 19, men hun pleier å våkne rundt klokke 23 når vi legger oss. Jeg har begynt å gi henne grøt da og amme. Da våkner hun som regel en gang om natta før hun våkner om morgenen. Idag våknet hun rundt 4 på natta og så videre til klokken halv 9. Jeg har prøvd å roe henne på natta, men får det ikke til uten å amme så tror hun er sulten faktisk. Hun spiser ikke fulle porsjoner ennå så håper det går seg til av seg selv egentlig.

Vi legger henne klokke 19, men hun pleier å våkne rundt klokke 23 når vi legger oss. Jeg har begynt å gi henne grøt da og amme. Da våkner hun som regel en gang om natta før hun våkner om morgenen. Idag våknet hun rundt 4 på natta og så videre til klokken halv 9. Jeg har prøvd å roe henne på natta, men får det ikke til uten å amme så tror hun er sulten faktisk. Hun spiser ikke fulle porsjoner ennå så håper det går seg til av seg selv egentlig.

Helt likt her. Vi gir ikke mer enn pupp kl 23, men er tydelig at han er sulten de gangene han våkner. Prøvde en natt å få han til å sove uten pupp når han våknet ca kl 23 (bare vann), men det endte med 2 timers sutring og pupp til slutt.. da spiste han helt febrilsk stakkar..! Så det gjør jeg IKKE igjen med det første. Min skal bare spise selv, så føler heller ikke han er oppe i fulle porsjoner med fast føde enda. Fortsatt mye pupp :)

Ammer ikke men pleide å ha 2 flaske i løpet av natta. Så gikk det automatisk ned til 1 og plutselig vil han ikke ha noen.:)

Vi testet å kutte ut nattamming etter råd fra legen på helsestasjonen den 4 natta sov hun fra 19.30 til 07.45 uten å våkne.

• Liker
Reactions: PSH
Her så er han vel det man kaller for selvstyrt, det er nesten slutt på amming selv om jeg tilbyr pupp så ofte jeg kan iløpet av dagen. Han spiser godt 3-4 måltid om dagen, får vann på flaske ved måltid å.

Ved leggetid, det er veldig varierende når han legger seg. Han har hatt noen dager nå hvor han legger seg i 19-20 tia for så å våkne opp i 22 tia å turne rundt lyst våken i et par timer uten tegn på å være trøtt. Da står vi avogtil opp å har en time på gulvet i stua for så å legge oss igjen etterpå. Noen ganger så lar jeg han turne og evt sutre ved siden av meg når jeg legger han ned å sier nå er det natta. Så legger han seg til på siden med ansiktet godt inn mot meg. Stryker han litt på ryggen så er han borte....

Om natta så får han oftest smokken, men hvis han ikke roer seg med den (noe han som oftest gjør) så får han pupp. Og da spiser han godt og lenge før han døser av igjen og sovner, da legger jeg han fra og så sover vi videre.

Nå skal det sies at vi ligger alle 3 i dobbelsenga, jeg i midten og det er ofte lillegutt titter over meg for å se hvem som snorker og fjerter høyt på andre siden, for så å legge seg ned å sove igjen :joyful:

Back
Topp