Kutte nattamming

Bkno1175252

Andre møte med forumet
Er det noen som har gode tips til å kutte nattamming? Har ei jente på 10 mnd. Med tidlige morgener og trøtthet, har vi ikke hatt overskudd til å ta "kampen" ennå.. Veldig lettvint å amme litt på natta for å sove videre

Med storebroren sluttet han av seg selv, så har ingen erfaring her.

God tips tas gjerne imot!

Dytter også, her kuttet begge mine brått både dag og natt, så har dessverre ingen erfaringer å dele.

Storesøster sluttet av seg selv.
Lillebror skal ikke slutte riktig ennå da han bare er 6,5 månder, men vi har trappa ned på natta fra 4-6 måltid til 1-2, med mål om å kutte helt etterhvert, etter samtale med helsesøster.
Fikk beskjed om å tilby vann, sutta og ellers trøste, når han våkna og ikke skulle få mat. Så for nedtrappinga sin del har det fungert godt.

Men har hørt om de som måtte flytte på gjesterommet i 2-3 uker når de skulle slutte å amme på natta, mens mannen har måttet ta baby om natta for at den ikke skulle kjenne mamma/ puppelukt.

Er det flere enn 1-2 måltider så er det lurt å kutte gradvis, er det få så kan du kutte tvert. Enten la pappaen ta seg av det, eller gjør det selv :-)

Start avvenningen etter en god dag (for både deg og babyen) og "sov deg opp" på forhånd om du får til. Legg deg tidlig i alle fall :-)

Gi vann fra kopp eller flaske, og trøst på alle andre måter enn med pupp, og bare hold ut. Vi er i gang nå, første natt var hun våken i to timer og skrek en del, nå i natt våken i en time uten skriking og sovnet så å si av seg selv. Spent på neste natt - de fleste sier det bare tar 2-3 netter.

Har gitt vann, og latt pappaen som ikke lukter melk ta mye av våkingen.

Kuttet ikke helt ut før de sluttet av seg selv, men reduserte til 1 måltid på natta, og 1 tidlig på morgenen.
De sluttet av seg selv sånn mellom 8-9 mndrs alder.

Jeg la meg på et annet rom, så pappaen tok henne på natten. Da var hun ca 10 mnd. Tok ikke mange nettene før hun sov over :)

Jeg la meg på et annet rom, så pappaen tok henne på natten. Da var hun ca 10 mnd. Tok ikke mange nettene før hun sov over :)

Gjorde pappaen noe spesielt når ho våkna?? Kjenner det trengs å gjøres her i huset men samboer er nok litt utålmodig og spørs hvordan han takler di nettene....

Gjorde pappaen noe spesielt når ho våkna?? Kjenner det trengs å gjøres her i huset men samboer er nok litt utålmodig og spørs hvordan han takler di nettene....

Han ga henne tilbud om vann, og så fikk hun ligge sammen med han i senga vår. Jeg begynte å jobbe da hun var 9 mnd, så vi måtte gjøre det sånn. De første nettene våknet jeg midt på natta og måtte gå inn og sjekke at hun pustet. Haha, men gikk ganske kort tid før jeg stolte på at han greide å passe på henne like bra :p

Han ga henne tilbud om vann, og så fikk hun ligge sammen med han i senga vår. Jeg begynte å jobbe da hun var 9 mnd, så vi måtte gjøre det sånn. De første nettene våknet jeg midt på natta og måtte gå inn og sjekke at hun pustet. Haha, men gikk ganske kort tid før jeg stolte på at han greide å passe på henne like bra :p

Begynte å jobbe for tre uker siden. Ammet en gang på natta før det men blei plutselig 2-3 ganger.... Nå er det 2.... Men styrer litt med tenner også og midt i utviklingssprang så vet ikke om det er riktig tid å ta det....

Back
Topp