Kutte kaffen helt?

Nattisa

Flørter med forumet
Jeg synes det er så godt å starte dagen med en kopp kaffe, men har ikke gjort det nå i det siste pga graviditeten. Men er det virkelig sånn at man BURDE kutte det helt ut om man klarer, eller er det helt ok med en kopp om dagen? Hvis det er best å la være, så fortsetter jeg med det:) Men om det er "lov" og ok å kose seg med en kopp, så sier jeg ikke neitakk ;)

Det er lov å kose seg. Men ikke mer enn to kopper... Jeg koser meg med to halve kopper når jeg har tidligvakt på jobben. JM sa det var innenfor:)

Jeg tar en kaffe på morran jeg også + et glass pepsi max til middag, tror det skal være innafor grensen :)

Jeg drikker heldigvis ikke kaffe eller te, og brus drikker jeg kun i helgene. Men så lenge man ikke får i seg for mange kopper om dagen ville jeg sagt kos deg!

Jeg tar innimellom en kopp, men ikke så mye. Har hørt at det ikke er så bra med mye kunstig søtning når man er gravid. Holder meg unna alt med kunstig søtning under graviditeten for sikkerhets skyld. Liker forøvrig ikke å bruke det så mye ellers heller. Pepsi max har ko også koffein, så angående det bør man iallfall ikke drikke mye.

Har gått over til cappuccino, med vanlig kaffe og ikke espresso. Da kan jeg ta meg litt flere kopper :P

Jumy; Pepsi max inneholder koffein, så det er derfor jeg anser ett glass pepsi på lik linje med en kopp kaffe. Går helt sikkert an å spørre noen som vet mer om det, men jeg gjør det slik for å være på den sikre siden :-)

Har ikke kutta ut (bare kutta ned på) kaffen de andre svangerskapene. Men tenkte prøve nå siden begge mine har hatt lav fødselsvekt (avtagende vektkurve på slutten), og se om det hjelper noe.

Klarte ikke kaffe hele andre trimester de andre to svangerskapene da, og holdt meg til en om dagen de periodene jeg hadde lyst på kaffe.

Er ikke Pepsi max ok?!?!

Så lenge du ikke overstiger koffein inntaket så kan du drikke det. Står mye info på matportalen:)

1-2 kopper kaffe er helt greit å drikke:)
Husker ikke mengden på pepsi/cola

Man kan fint drikke litt kaffe, men kun 1-2 kopper. Jeg for min del har fått helt avsmak fra kaffe de siste par ukene så det ble ikke en særlig hard avvenning :p

Jeg drikker mye te, og byttet likeså godt til koffeinfri te i svangerskapet og under ammingen, så jeg slapp å legge restriksjoner på meg selv ifht mengden. :)
Jeg sover mye bedre uten koffeinet, og får ikke lenger sure oppstøt. :)

Fra en artikkel på babyverden:

Kaffe, te og cola (ikke mer enn 300 mg)

Maks 1-2 kopper kaffe daglig
Maks 3-4 kopper te daglig
Maks 1 liter cola, energidrikk eller annen koffeinholdig drikk daglig

Koffein i store mengder kan være skadelig for barnet i magen – for eksempel kan det øke faren for spontanabort. Husk at denne oversikten viser maksimumsinntak totalt. Hver av disse mengdene tilsvarer mellom 100 og 200 mg koffein per dag. Det betyr at gravide som drikker kaffe bør redusere inntaket av te og brus med koffein – og motsatt.

Grønn te er uten koffein, så det kan du drikke så mye du vil av :)
Bare pass på mengden sukker/suketter du får i deg ;)

Grønn te er uten koffein, så det kan du drikke så mye du vil av :)
Bare pass på mengden sukker/suketter du får i deg ;)

Grønn te hindrer opptak av folat. Flere urteteer skal man og holde seg unna pga virkningen av urtene. Den beste teen som gravid, er rooibos te. Svart te i begrensede mengder går og fint.

Grønn te hindrer opptak av folat. Flere urteteer skal man og holde seg unna pga virkningen av urtene. Den beste teen som gravid, er rooibos te. Svart te i begrensede mengder går og fint.

Det visste jeg ikke, tenkte bare på koffeinmengden :)
Trenger vi folat etter uke 12?

Back
Topp