Kurs før fødsel

CT-Bamsemor

Glad i forumet
Snøkrystallene2021❄️
Har dere/skal dere på det?

Min samboer, som normalt er som en svamp og suger til seg alt han kan av informasjon (relevant eller ikke) for å være best mulig forberedt i alskens situasjoner, overrasket meg stort da han ikke så behovet for et slikt kurs.

Begrunnelsen var rett og slett at hans jobb er å passe på meg, så får fagfolket ta seg av alt det andre. :couchpotato:

Det er hans første fødsel, mens jeg har vært med på dette før. Men husker ingenting av kurset og egentlig bare bruddstykker av selve fødselen. (Dessuten er det to tiår siden og på et annet sykehus.)

Nå funderer jeg på hvilken grad av galskap det er å ikke være med på noe. :shy:
 
Vi skal på fødselsforberedende kurs (hvis det ikke blir corona-avlyst). Mannen får pgr av jobb kun vært med på del 1 av 2, men men- skal nok gå greit. I tillegg skal vi se et par kurs som ligger ute på nett (fra Bærum og fra Ringerike sykehus).

Tror ikke det er "galskap" å ikke gå kurs. Kommer jo an på hvordan en selv er i forhold til slike ting- jeg føler trygghet og kontroll ved å ha lest meg opp etc.

Går på gravidyoga, og synes det er nyttig for å "lære" å slappe av/lære neon teknikker for å ikke glemme pusten. Har en tendens til å knyte meg når jeg stresser, så jobber med å unngå dette. Blant annet visste jeg ikke at det er forbindelse mellom kjeve og bekken, og at å slappe av i kjeven gjør bekkenet "mykere".

Tenker at enhver bør gjøre det som føles riktig for seg.
 
Vi skal ikke på noen kurs. Jeg elsker å ha kontroll og føle meg forberedt, men av en eller annen merkelig grunn ønsker jeg å ta fødselen som den kommer:hilarious: Jeg er utrolig dårlig på å tilpasse meg hvis planer endres, så kanskje derfor jeg må ta det som det kommer nå! Tenker at jeg kommer til å ha flinke fagfolk rundt meg som vil støtte og gi råd, og så håper jeg at jeg klarer å lytte til kroppens signaler! Men jeg kommer til å lese meg opp på smertelindring, fødestillinger og pusteteknikker, så jeg er litt forberedt på å ta valg når jeg står i det:happy:
 
Har dere/skal dere på det?

Min samboer, som normalt er som en svamp og suger til seg alt han kan av informasjon (relevant eller ikke) for å være best mulig forberedt i alskens situasjoner, overrasket meg stort da han ikke så behovet for et slikt kurs.

Begrunnelsen var rett og slett at hans jobb er å passe på meg, så får fagfolket ta seg av alt det andre. :couchpotato:

Det er hans første fødsel, mens jeg har vært med på dette før. Men husker ingenting av kurset og egentlig bare bruddstykker av selve fødselen. (Dessuten er det to tiår siden og på et annet sykehus.)

Nå funderer jeg på hvilken grad av galskap det er å ikke være med på noe. :shy:

Vi har ikke vært på noe med de to første og skal heller ikke nå:happy: meldte meg på med første for 10 år siden, men meldte meg av igjen.. ikke helt min greie.. tenker og litt som mannen at de på sykehuset kan det de skal kunne, mens det viktigste for mannen er å kjenne damen sin og tilpasse seg etter henne.. Syns det jeg har lest i forhold til fødsel har vært nok, feks informasjon som kommer i apper osv.. :happy:
 
Jeg syns ikke det er galskap å ikke gå på kurs. Syns han har rett i at det er jo fagfolk tilstede som har kontroll :) Har selv aldri vært på kurs, så vet jo ikke hva jeg evt har gått glipp av, men fødselene har gått helt fint likevel :)
 
Takk for fine svar! Nå føler jeg ikke at vi er utskudd lenger. Følte det en stund som at dette er noe «alle» passer på å få med seg.

I tillegg skal vi se et par kurs som ligger ute på nett (fra Bærum og fra Ringerike sykehus).
Takk for tips! Skal sjekke ut det fra Ringerike, siden det jo også er der jeg skal føde. :dummy:
 
Sniker. Vi var på kurs sist, men det var totalt bortkastet.

Absolutt alt de sa der sto på helsenorge, fhi, og sykehuset sine hjemmesider, så lærte ingenting nytt.

Og det er jo strengt tatt sant at man ikke trenger å kunne detaljene, det kan fagfolkene. Jeg likte å vite, og følte meg beroliget av det, men jeg har null problemer med å skjønne at andre føler de ikke trenger vite hvor mange cm som er full åpning, hva som er fordelen med fødekrakk vs ryggleie, osv, når man skal føde omgitt av folk som kan dette, og det eneste man skal gjøre er å sitte der.
 
Vi var ikke på kurs sist, alt ble annerledes enn jeg hadde forventet. Vil heller ikke ta kurs denne gangen, tar alt som det kommer og tar råd fra jordmødre og leger underveis. Jeg er ikke bekymret for noe som har med fødsel å gjøre. Godt mulig det er fint med fødselsforberedende for de som engster seg for fødsel.
 
Back
Topp