Kurio i barnehage

Drømmeren

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
VIP
Maiblomstene 2020
Har deres barnehager kurio nettbrett?
Her fikk jeg mail om at de skulle spare inn til ett kurio nettbrett til hver avd i barnehagen.. og satt pris på om vi foreldre ville hjelpe til litt med dette..
Er det bare jeg som reagerer på det?
Hva har ett nettbrett å gjøre i en barnehage hvor ungene skal sosialisere seg og få herja fra seg litt sammen med andre barn?
Jeg har da IKKE betalt noenting inn til den kontoen, for jeg selv er ikke for nettbrett i barnehagen...
Syns dere det er greit eller?
Ser også for meg at det vil bli mye krangling osv mellom ungene når de skal bytte på dette nettbrettet

Hm synes egt ikke den teknologien med nettbrett er nødvendig i bhg!
Hadde ikke likt det, hadde heller ikke ville betalt for det!

Nettbrett er genialt i barnehagen, forutsatt at det brukes på en god måte.
Og i henhold til rammeplaner og retningslinjer for bhg skal de presenteres for IKT i barnehagen.
Flere forskere har også påpekt barnehagenes ansvar for å tilby it-aktiviteter, da de ser stor differanse på de barna som har slike muligheter hjemme, og de som ikke har det.
Verden utvikler seg, bhg prøver å holde følge ig tilby barna aktuelle verktøy for å henge med!

men det fordrer som alt annet kompetente voksne!

Jeg er forsåvidt for at de eldre barna skal introduserer for IKT. Liker dog ikke at det skal være innsamling blant foreldrene for å få til dette..

Enig med Ugla, nettbrett i barnehage er helt greit så lenge det brukes fornuftig.. :)
Vår barnehage har ikke det, men hadde ikke reagert om de hadde..

Tror de har ipad i barnehagen til jenta mi:D
Jeg har ikke reagert på det, tror det blir brukt fornuftig.

Nei. Men de har en pc som ungene får spille litt på, Josefine spill.

I den forrige barnehagen ungen gikk så hadde de et nettbrett. Ofte satt det flere barn sammen og spilte på den. De spilte lærerike spill, og spilte sammen 2-3-4 stykker. Helt greit for meg.Ble ikke noe krangling heller. Barn er flinke sånn i barnehagen tror jeg.

Men jeg hadde ikke orket å betale for at barnehagen skal kjøpe nettbrett, pc e.l. det burde de selv stå for.

Jeg synes det kan være positivt med nettbrett i barnehage, hvis det blir brukt riktig. At de skal ha kurio forstår jeg dog ikke, da det er ett veldig begrenset app marked til denne, særlig på norsk, som jeg mener er ett av kriteriene for fornuftig barnehagebruk!

Her i barnehagen har de ds dag på fredager (heldigvis omgjort til lekedag nå), der alle barna får lov til og ta med seg ds'en. Da synes jeg det går litt for langt, både fordi det her ikke blir brukt som noe pedagogisk, men kun som en leke en dag i uken. Og ikke minst fordi dette er med på og skape ett kjøpepress på en dyr leke, mye tidligere enn det er "nødvendig".

Jentungen har ds, men er ikke interessert i den, og har aldri hatt den med. Det hadde hun ikke fått lov til heller, fordi jeg mener at hun for det første kan leke når hun er der, ikke spille tv spill, og for det andre vil jeg ikke sende med så dyre ting i barnehagen, da barnehagen ikke har noe ansvar for og passe på den.

Og i henhold til rammeplaner og retningslinjer for bhg skal de presenteres for IKT i barnehagen.
Flere forskere har også påpekt barnehagenes ansvar for å tilby it-aktiviteter, da de ser stor differanse på de barna som har slike muligheter hjemme, og de som ikke har det.
Verden utvikler seg, bhg prøver å holde følge ig tilby barna aktuelle verktøy for å henge med!

Jeg signerer hele denne, og legger til som de andre at det ikke bør legges på dere foreldre å betale for det, dette bør barnehagen stå for selv hvis de ønsker det. Og så er jeg enig med Tvertimot - Kurio var kanskje et dårlig valg når det skal brukes i barnehage, og det hadde jeg nok nevnt for bhg hvis jeg var TS.

ett av punktene i rammeplanen er vel faktisk ikt? i barnehagen til ungene så har de i år ikt som satsningsområde ! det betyr ikke at de sitter foran pcen å spiller hele dagen, men de lærer hvordan de kan bruke ulike ikt midler. Hvordan bruke Word, tegneprogram, søke på internett, scannere, kopimaskin, båndopptaker, nettbrett osv.. barnehagen er ikke lenger bare en arena for lek, men læring og ikt er en viktig del av barns læring.

Jeg signerer hele denne, og legger til som de andre at det ikke bør legges på dere foreldre å betale for det, dette bør barnehagen stå for selv hvis de ønsker det. Og så er jeg enig med Tvertimot - Kurio var kanskje et dårlig valg når det skal brukes i barnehage, og det hadde jeg nok nevnt for bhg hvis jeg var TS.

Sign.
Tenker at de kanskje syns kurio er enklest da det allerede kommer med masse forhåndsinnstillinger når det gjelder begrensning. Er ikke sikkert de i bhg er så bevandra i hvordan man tilpasser et nettbrett. De burde jo være det når de ønsker å kjøpe det,men kan jo være noe av grunnen,liten kunnskap rett og slett.

nei det syns jeg er unødvendig... ikke bare fordi de har nok annet og sysselsette de med, men alle skal jo da sitte på kurio i en viss tid om dagen da eller... vil jo bli en del krangling kan jeg tenke meg... her fikk guttungen det av faren sin til jul, noe som jeg ikke syns så mye om, men når han først har fått, så greit, men nå har han ikke sittet så mye med den...
her i barnehagen har de lekedag hver fredag, hvor alle barna kan ta med en leke hver... og da har min sønn hatt med seg kurio'n sin to ganger siden han fikk den, men andre barn har med seg sånne ds og sånn så da ser jeg ikke noe problem med at han har med seg sin :) men har bare lekedag fram til de går ut, så de sitter ikke hele dagen på det :)
jeg syns ikke om spillkonsoller i det hele tatt, for jeg vil heller at sønn min skal finne gleden i og gå ut og leke, og vi som bor på landet kan han finne på så mye, men han finner vel kanskje den gleden når han blir litt større :) husker jeg syns det var mer morro og klatre i trær og lage hytte i skogen... men da var jeg kanskje et par år eldre enn sønn min er nå :) krysser fingrene for at han ikke blir no "datanerd" i vartfall :)

VELDIG bra innlegg. skulle skrive noe lignende selv, men du skrev det jeg tenkte.

ikt er i rammeplanen og skal vare en del av innholdet i barehagen.

kjempebra at de bruker ikt i hverdagen!!

Signerer og sier meg enig med ugla:-)

Sent from my GT-P7310 using BV Forum

Barna skal lære digitale ferdigheter i barnehagen, så under den antagelse at de har en pedagogisk plan for bruken, er det jo helt fantastisk!

Vet barnehager som har en Ipad hver til alle førskolebarna - supert! Barnehagen er en læringsarena.

Back
Topp