Kunstig sukker under graviditet..?

Ivf90

Blir kjent med forumet
Hei :)

jeg hører så mye forskjellig når det gjelder inntak av kunstig sukker under graviditet.

Fastlegen min har frarådet meg dette, og jeg har selvsagt kuttet dette helt ut for å være på den sikre siden. (Før graviditet drakk jeg mye fun-light og Pepsi Max)

Lurer likevel på deres erfaringer med dette? Og evt diverste info rundt temaet :love7

Aldri hørt om og står ingenting på helsenorge sine sider.

Jeg prøver å holde meg unna sukker pga jeg ikke ønsker å gå opp i vekt. Da er sukrin genialt syns jeg:) skal jeg drikke brus, så går jeg for lettbrus.

Googler du nok så finner du alltid em anbefaling om å ikke spise ditt eller datt i graviditeten. Alt med måte tenker nå jeg, også følger jeg hovedlinjene til helsedirektoratet og lignende.

Jeg drikker sukkerfri brus, bruker enten sukrin eller suketter i teen og drikker en del fun light. Aldri hørt eller lest at det ikke er greit. Er vel bedre å bruke sukkererstatninger enn å bruke sukker uansett siden sukker påvirker blodsukkeret. :)

Jeg holder meg unna kunstig sukker, spiser heller litt sukker isåfall. Men dette gjorde jeg også før graviditeten :)

Takk for svar!

fastlegen min forklarte det med at vi klarer å skylle dette ut av kroppen, men det klarer ikke fosteret..? Og at vanlig sukker derfor er bedre..

Jeg er usikker, og merker at jeg sliter med å få i meg like mye væske når jeg for det meste drikker rent vann sammenlignet med når jeg drakk fun light.

Kunstig sukker er en ting, men Pepsi Max inneholder VELDIG mye koffein (mer enn de fleste tror). Aspartam hindrer vekst i hjernen før barnet er 3 år, derfor er anbefalt aldersgrense min. 3 år. Jeg holdt meg helt unna kunstig sukker og koffein under graviditetene og mens jeg ammet, og jeg er totalt avhengig av Pepsi Max. Det beste er å holde seg til naturlige ingredienser så lenge man må ta hensyn til en liten en. ❤️

Kunstig sukker er en ting, men Pepsi Max inneholder VELDIG mye koffein (mer enn de fleste tror). Aspartam hindrer vekst i hjernen før barnet er 3 år, derfor er anbefalt aldersgrense min. 3 år. Jeg holdt meg helt unna kunstig sukker og koffein under graviditetene og mens jeg ammet, og jeg er totalt avhengig av Pepsi Max. Det beste er å holde seg til naturlige ingredienser så lenge man må ta hensyn til en liten en. ❤️
Har du kilder på dette?

Har du kilder på dette?

På aspartam, eller koffein? Jeg brukte mange, mange timer til å lese meg opp da jeg gikk gravid, men skal se hva jeg finner igjen.

På aspartam, eller koffein? Jeg brukte mange, mange timer til å lese meg opp da jeg gikk gravid, men skal se hva jeg finner igjen.
Begge deler. Helsedirektoratet har en tabell med oversikt over koffein i ulike drikker, jeg opplever at du sier at den er feil. Frykten for aspartam var veldig stor for rundt 10 år siden, men senere års forskning har meg bekjent motbevist dette.

Jeg begrenser brus, saft osv så langt det lar seg gjøre, men får jeg først lyst på et glass er jeg helt overbevist om at vanlig brus,
/saft er mye bedre for kroppen enn light produkter. Mener å ha lest at aspartam er 20 ganger søtere enn vanlig sukker og dermed fører til en overstimulering av hjernecellene, slik at de kan dø. Dette settes i sammenheng med økende tendens av slag og demens hos dagens befolkning, kontra de som levde før disse produktene var vanlig på markedet. Jeg har ikke noen kilde på dette, men mener jeg leste det på et seriøst sted (men ta det med en liten klype salt).

Takk for svar!

fastlegen min forklarte det med at vi klarer å skylle dette ut av kroppen, men det klarer ikke fosteret..? Og at vanlig sukker derfor er bedre..

Jeg er usikker, og merker at jeg sliter med å få i meg like mye væske når jeg for det meste drikker rent vann sammenlignet med når jeg drakk fun light.
Men fosteret produserer ikke insulin. Så hvis du spiser mye vanlig sukker, så klarer du å få ned ditt eget blodsukker men fosteret klarer ikke det.
Eller noe i den duren. Det fortalte min jordmor meg iallefall. (Mulig jeg ikke husker 100% ordlyden men...)

Uansett så er alle forskjellige. Jeg hører på hva mine leger sier til meg.

Men fosteret produserer ikke insulin. Så hvis du spiser mye vanlig sukker, så klarer du å få ned ditt eget blodsukker men fosteret klarer ikke det.
Eller noe i den duren. Det fortalte min jordmor meg iallefall. (Mulig jeg ikke husker 100% ordlyden men...)

Uansett så er alle forskjellige. Jeg hører på hva mine leger sier til meg.
Jeg tror egentlig alt med måte er fornuftig. At det verken er bra å helle nedpå litervis med light brus eller sukkerholdig brus:)

Jeg tåler ikke aspertam så her har jeg aldri tenkt på det. Mine barn får det ikke selv før de er 3 år. Vi har en venn som har holdt på å dø av diabetes flere ganger. Svart brus er forferdelig uansett om det er med vanlig sukker eller aspertam sånn i forhold til fiabetes. Det jeg har hørt om adpartam er at den lurer kroppen og kroppen da produserer insulin på lik måte som sukker brus, dette er da farlig for små barn da de kan utvikle diabetes. Jeg blir skikkelig dårlig i magen av adpartam og unngår det uansett.

Jeg holder meg unna kunstig søtningsstoffer. Kroppen har ikke vondt av litt sukker, så lenge man ikke overdriver. Synes det er skumlere å ikke vite hvordan sukkerfritt påvirker babyen.

Back
Topp