Kunstig søtning

Altså. Jeg modererer litt men holder meg ikke totalt borte ifra kunstig søtning.. Er Stevia "kunstig" søtning? Eller er det kun aspartam osv? Vet så lite om det derre! :00

Kutta ut aspartam for en stund siden, men det var fordi jeg følte meg slapp. Har merket forskjell:)

Ellers er det vel ikke noe annet jeg får i meg som jeg vet om.

Last edited:
Drikker litt cola zero Men prøver å begrense inntaket.

holder dere dere unna kunstig søtning i svangerskapet? Det er jo litt omdiskutert...

Hæ? Jeg er helt på bærtur! Jeg har hvertfall to suketter i cappuccino'en, og jeg tar meg hvertfall et glass Pepsi Max for dagen.. Hvorfor skal man ikke det?
Herrefred, sluttet å røyke (selvfølgelig), sluttet med svart kaffe, det er tortur å ikke få spise spekemat og røkelaks nå i påsken, og nå må jeg droppe suketter og?
Her gjelder det å henge med i svingene altså :P

Hæ? Jeg er helt på bærtur! Jeg har hvertfall to suketter i cappuccino'en, og jeg tar meg hvertfall et glass Pepsi Max for dagen.. Hvorfor skal man ikke det?
Herrefred, sluttet å røyke (selvfølgelig), sluttet med svart kaffe, det er tortur å ikke få spise spekemat og røkelaks nå i påsken, og nå må jeg droppe suketter og?
Her gjelder det å henge med i svingene altså :P

Går nok helt fint med et par suketter altså;)

En person på 60kg kan drikke 4 liter lettbrus før det skal være helseskadelig (kun med tanke på søtningsstoff da). Dette er for en ikke gravid, men finner ikke på matportalen ang graviditet

Edit: står kun at man bør begrense inntaket av kunstig søtning.

Last edited:
Har ikke overdrevet inntak, men jeg kutter det ikke helt ut nei, gjorde det forrige svangerskap, gikk da over på sukke som søtning. Har nok en medvirkende årsak til at jeg fikk sv.skapsdiabetes.
Så denne gangen, null sukker, og begrenset inntak av kunstig søtning.

Har litt dårlig samvittighet for at jeg har røket på en smell med sprite zero. Tror det er eneste med aspartam jeg har spist. Kuttet så og si alt av søtsaker og drikke.

Jeg gjør som ellers, dvs bruker sukker om jeg skal kose meg, men prøver å begrense det utenom helg. Mht kunstig søtning, har jeg tygget tyggis og spist et par halspastiller, men holder meg nesten helt unna.

Jeg greier ikke lenger å drikke cola og pepsi max så jeg holder meg til solo og saft :-) Spiser chips og snop som vanlig men selvfølgelig mindre blir det jo.
Jeg vet at det er en viss sjanse for at baby kan bli stor med for mye sukker inntak

Styrer i grunn unna kunstig søtning om jeg er gravid eller ikke. Syns heldigvis ikke det er noe godt heller :) Men jeg hadde ikke vært fanatisk OM jeg hadde spist litt heller, men ville nok moderert meg.

Drikker både lettbrus og lettsaft og bruker noe sukrin i matlaging. Heller det enn sukker. Ingenting bra med å få i seg sulker heller.

Som å velge mellom pest eller kolera.

Jeg føler at hvis man skal følge alt av råd om saker og ting så kan man bli lettere hysterisk av mindre.

Drikker både lettbrus og lettsaft og bruker noe sukrin i matlaging. Heller det enn sukker. Ingenting bra med å få i seg sulker heller.

Som å velge mellom pest eller kolera.

Jeg føler at hvis man skal følge alt av råd om saker og ting så kan man bli lettere hysterisk av mindre.

Man vet jo mer om hvordan sukker virker på kroppen enn hvilken virkning kunstig søtning har. Innenfor begrensede mengder, er det da sånn sett mye tryggere å spise sukker?! Sukker er et stoff som naturlig finnes i kroppen, aspartam ikke... Jeg har levd helt vanlig mht sukkerinntak i svangerskapet, spist samme mengder som ellers. Har gått opp 12kg begge svangerskap og ikke hatt noe sukker i urin.

Jeg spiser ikke sukker i utgangspunktet, så for meg vil det være rart å begynne nå. Eller, jeg får sikkert i meg noe gjennom noen ferdigprodukter, men jeg lager ikke mat med sukker og tilsetter ikke sukker i maten selv.

Og sukkerets virkning i kroppen er jo. Ja. Mildt sagt ikke bra for noe?

Det finnes også flere former for kunstig søtning enn aspartam, f.eks sucralose etc.

Det er veldig mange ting som potensielt kan være skadelig, akkurat kunstig søtning tror ikke jeg er farlig om du ikke har noen spesiell overfølsomhet for det.

Jeg har ei venninne som sier hun får migrene og vondt i kroppen av aspartam (uten at dette er påvist av noen lege etc). For henne er det naturlig å holde seg unna. Hun tåler sukker godt, og bruker heller det.

Jeg blir mer uvel av sukker og sukkerholdige ting, blodsukker opp og ned, stadig sulten, hodepine når sukker går ut av kroppen.

Forrige svangerskap fikk jeg svangerskapsdiabetes, tilfeldig at det ble oppdaget egentlig. Har flere i familien som har diabetes og noen kg for mye så ble testet for det. Hadde ikke utslag i urinen gjennom hele svangerskapet, så det er ikke alltid noen trygghet. Var da veldig forsiktig med kosthold og la kun på meg 9 kg i løpet av svangerskapet. Skal sies at hadde kun 5kg for mye før svangerskapet, så var egentlig i grenseland på om de skulle sjekke for svangerskapsdiabetes, men siden vi hadde det i familien var det greitt å ta en sjekk. Gruer meg til neste glukosebelastning, håper egentlig at jeg slipper. Kan godt leve som diabetiker og få ekstra oppfølging uten den testen for den er fæl...

Jeg spiser ikke sukker i utgangspunktet, så for meg vil det være rart å begynne nå. Eller, jeg får sikkert i meg noe gjennom noen ferdigprodukter, men jeg lager ikke mat med sukker og tilsetter ikke sukker i maten selv.

Og sukkerets virkning i kroppen er jo. Ja. Mildt sagt ikke bra for noe?

Det finnes også flere former for kunstig søtning enn aspartam, f.eks sucralose etc.

Det er veldig mange ting som potensielt kan være skadelig, akkurat kunstig søtning tror ikke jeg er farlig om du ikke har noen spesiell overfølsomhet for det.

Jeg har ei venninne som sier hun får migrene og vondt i kroppen av aspartam (uten at dette er påvist av noen lege etc). For henne er det naturlig å holde seg unna. Hun tåler sukker godt, og bruker heller det.

Jeg blir mer uvel av sukker og sukkerholdige ting, blodsukker opp og ned, stadig sulten, hodepine når sukker går ut av kroppen.

Jeg synes det er flott unngå sukker så mye som mulig. Men sukker er også et næringsstoff kroppen lager naturlig selv, iom at den spalter fett til sukker. Kroppen trenger sukker, får den ikke det gjennom kosten, lager den det selv. Tenker vel sånn sett at det er tryggere med sukker i begrensede mengder enn de kunstig fremstilte søtstoffene, som man vet lite om virkningen av på lang sikt. Eller om man ikke ønsker tilsatt sukker, at man bør holde seg unna begge deler. Men det er selvsagt opp til hver enkelt hva man vil :-)

Back
Topp