Kunstig søtning, koffein og kullsyre

MaiMor19

Forelsket i forumet
Hva gjør dere med disse tre tingene?

Jeg drikker ikke kaffe, men velger koffeinfri te dersom jeg får valget ute, og alltid når jeg er hjemme.

Jeg drikker mest vann, men er glad i en halv liter brus innimellom på jobb eller til helgemiddagen. Da alltid sukkerfri brus med fruktsmak, og innimellom en Pepsi Max.

Lurer på om det kan gjøre noen skade, og om jeg burde velge brus med sukker, eller kun brus uten koffein? Og er kullsyre «farlig»?

Noen som har lest seg opp på temaene og vil komme med noen kloke ord? Link gjerne til artikler dersom du har det.

Jeg drikker en battery hver helg.
Cola til kveldsmat hver dag. 1-2 glass.
Ellers drikker jeg vann og melk.

Kroppen min gjør opprør om jeg drikker pepsi max. Da begynner det å rumle i magen med en gang. Tar det som ett tegn på at jeg ikke skal drikke det.

Spiser noe sjokolade, men aldri store mengder om gangen.

Tenker at både sukker og koffein (innenfor rimelighetens grenser) er helt ok, så lenge man har en grei husmannskost i bunn.

Og når det gjelder kullsyre-så er det nok mer med tanke på oppblåsthet og sure oppstøt at gravide burde drikke med moderasjon. Har aldri lest om at det skal være farlig.

De to koppene kaffe jeg kan drikke som gravid unner jeg meg nesten hver dag [emoji5] Det står en del bra om dette med koffeinmengde på matportalen.no sine nettsider om kosthold for gravide [emoji1360]
http://www.matportalen.no/rad_til_spesielle_grupper/tema/gravide/#tabs-1-2-anchor
Kunstig søtning kunne jeg dessverre ikke se noe om og vet ikke noe særlig heller, det lille det går av det for min del tenker jeg går greit nettopp fordi det er så lite.. [emoji14]

Hva gjør dere med disse tre tingene?

Jeg drikker ikke kaffe, men velger koffeinfri te dersom jeg får valget ute, og alltid når jeg er hjemme.

Jeg drikker mest vann, men er glad i en halv liter brus innimellom på jobb eller til helgemiddagen. Da alltid sukkerfri brus med fruktsmak, og innimellom en Pepsi Max.

Lurer på om det kan gjøre noen skade, og om jeg burde velge brus med sukker, eller kun brus uten koffein? Og er kullsyre «farlig»?

Noen som har lest seg opp på temaene og vil komme med noen kloke ord? Link gjerne til artikler dersom du har det.
Jeg drikker nesten ikke kaffe, så for min del var det ikke vrient å kutte ut det. Men det er verre med kunstig søtning... Jeg syns vann er kjiiipt, og lever mye på fun light. Mener å ha lest at man skal begrense mengden (men hva vil det faktisk si?!). De fraråder jo det til barn under en viss alder (3 år? 6 år?), så da tenker jeg at det umulig kan være bra når man gror et menneske. Men et bedre svar leter jeg også etter :pompus:

Drikker ikke kaffe, energidrikker, cola eller lignende, men er derimot veeldig glad i Pepsi Max... prøver å begrense det. Prøvde å Google det i går faktisk, men fant egentlig ikke noen gode svar..

Drikker en til to kopper kaffe om dagen, holder meg unna for mye kunstig søtning da dette gir meg knip og diaré grunnet IBS. Drikker Farris til den store gullmedaljen da vannet her hjemme smaker så tamt. Ellers drikker jeg laktosefri melk.

Det sies at hvis man først skal drikke brus, saft etc så bør man da drikke vanlig og ikke light produkter.. Og i det store og det hele så gjør jeg det med unntak av tab extra..klarer meg ikle uten den men klarer å begrense meg sånn at det ikke blir så mye av det hver dag.. men det er også eneste lasten jeg har..

Det sies at hvis man først skal drikke brus, saft etc så bør man da drikke vanlig og ikke light produkter.. Og i det store og det hele så gjør jeg det med unntak av tab extra..klarer meg ikle uten den men klarer å begrense meg sånn at det ikke blir så mye av det hver dag.. men det er også eneste lasten jeg har..
Har du kilder på dette? Jeg har hørt det motsatte nemlig. Man kan drikke inntil en liter Pepsi Max for dagen som gravid, og problemet er ikke kunstig søtning, men koffeininnholdet :)

Har du kilder på dette? Jeg har hørt det motsatte nemlig. Man kan drikke inntil en liter Pepsi Max for dagen som gravid, og problemet er ikke kunstig søtning, men koffeininnholdet :)
Jeg er ikke flink til å lagre kilder osv. Kan se om jeg finner noe:) Når jeg orker, ligger rett ut i senga med besøk av fru kvalme:/

Har nå funnet flere artikler hvor det står at man bør være forsiktig med lett brus og alle henviser til en studie som er gjort i Danmark. skal se om jeg klarer å få lagt de inn her med link.

Jeg drikker nesten ikke kaffe, så for min del var det ikke vrient å kutte ut det. Men det er verre med kunstig søtning... Jeg syns vann er kjiiipt, og lever mye på fun light. Mener å ha lest at man skal begrense mengden (men hva vil det faktisk si?!). De fraråder jo det til barn under en viss alder (3 år? 6 år?), så da tenker jeg at det umulig kan være bra når man gror et menneske. Men et bedre svar leter jeg også etter :pompus:

Du kan lese om det med saft og kunstig slutning (aspartam) på Mattilsynet sine sider, men det er godt oppsummert her også: https://www.tine.no/helse/sunt-kosthold/aspartam-er-nøye-vurdert

Det er en viss mengde per kg kroppsvekt [emoji4]

Matportalen gir ikke råd utover dette spesielt rettet mot gravide, men noe jeg lurer på og ikke finner noe om er hvordan dette blir når man er gravid og har en kropp på 1 kg inne i seg... [emoji848]

Back
Topp