Kun amming, lite mat.

meg&lille

Elsker forumet
Septembermødre <3
Er det bare vi som er dårlig igang med å spise fast føde? Noen dager til hun er 7 mnd og her fullammes det enda. Ikke bare det, vi fullammer liggende! Jada. Jeg har sikkert gravd min egen grav, men sånn er det nå blitt. Er jeg alene? Føler jeg blir litt stresset når jeg ser hvor mye deres babyer spiser. Hun legger godt på seg, så er vell forsovet ikke noe stress. Men vi må altså LIGGE for at hun ska amme, ellers reiser hun seg opp hele tiden og veldig opptatt av alt annet en å spise. Så dere kan jo tenke dere at av og til blir det litt alternativt og ganske komiske steder vi ligger å ammer!:D
Har prøvd med grøt, men hun har liksom aldri økt mengden. Blir med 1-2 skjeer. Tenker at hun bare ikke liker det godt nok?! Litt middagsglass og smoothier, har funnet en hun har spist litt mer av med yoghourt. Jeg har nok ikke hvert flink nok med rutiner, men nå bare ammes det. Ikke flaske, ikke tutt, ikke mat, ikke grøt, bare mamma og pupp. Er veldig fornøyd å amme, og har en solstråle av en jente:) MEN, nå må vi vell frigjøres en smule og mitt lille søte gull bør vell snart spise annet en morsmelk. Noen tips? Hun er veldig nysgjerrig på mat, men altså ikke i mengder, bare smake. Begynner jeg med middagsmåltid da, om jeg føler hun ikke er så glad i grøt?
 
Jeg skjønner godt at du liker å amme. Men slik jeg har forstått det er det større sjanse for allergier og intoleranser jo senere man begynner å introdusere ny føde.

Synes ikke hun her får så ekstremt mye da, hun får fullkornsgrøt og kveldsgrøt, middag nesten hver dag (enten hjemmelaga eller glass, spørs på hva vi har selv) og smoothier og fruktpure.
Har ikke begynt med brød enda. Selv om jeg ser at flere har det.
 
Har du prøvd forskjellige grøter, kanskje en annen faller mer i smak? Kanskje det kan være en ide å tilby litt, men ofte? Det sies at noen trenger lang tid til å like nye smaker. Ellers ville jeg forhørt meg med helsestasjonen om tips.
Hun lider nok ingen nød, men jeg Håper det går seg til for dere :)

Når det gjelder liggende amming så er vi nesten der vi og. Han blir så distrahert av alt annet dersom vi sitter. Han er lite interessert i pupp på dagtid, så løsningen (spesielt ettermiddag) er å ta han med i vår seng :)
 
Er egentlig nå først det holder på å er noe å snakke om for min gutt også... Han tar maks 1-2 skjeer av middag, fruktmos er uaktuelt, men frukt i sånn nett er ok å gnage på. Får litt grøt om kvelden, men ikke særlig glad i det og noen typer vil han ikke ha i det hele tatt. Men brødskive liker han, så spiser to brødmåltider nå! Her er det litt viktig at han får samtidig som resten av oss spiser, ellers er det ikke særlig interessant... Ellers mye pupping her enda også... ;-)
 
Har du prøvd forskjellige grøter, kanskje en annen faller mer i smak? Kanskje det kan være en ide å tilby litt, men ofte? Det sies at noen trenger lang tid til å like nye smaker. Ellers ville jeg forhørt meg med helsestasjonen om tips.
Hun lider nok ingen nød, men jeg Håper det går seg til for dere :)

Når det gjelder liggende amming så er vi nesten der vi og. Han blir så distrahert av alt annet dersom vi sitter. Han er lite interessert i pupp på dagtid, så løsningen (spesielt ettermiddag) er å ta han med i vår seng :)
Har kun prøvd Netsle naturell og med forskjellige smake, så kan prøve et annet merke. Ja, vi legger oss alltid i sengen å ammer. Går ofte greit å amme sittende hjemme, men på nye plasser er det helt umulig. Da kikker hun rundt seg og er opptatt av lys, farger og eventuelt mennesker rundt. Men skal vi ut å kjøre eller no, er hun nødt til å spise, så da blir det til at vi legger oss ned uansett hvor vi er:) Ikke med mennesker i rommet da:)
 
Er egentlig nå først det holder på å er noe å snakke om for min gutt også... Han tar maks 1-2 skjeer av middag, fruktmos er uaktuelt, men frukt i sånn nett er ok å gnage på. Får litt grøt om kvelden, men ikke særlig glad i det og noen typer vil han ikke ha i det hele tatt. Men brødskive liker han, så spiser to brødmåltider nå! Her er det litt viktig at han får samtidig som resten av oss spiser, ellers er det ikke særlig interessant... Ellers mye pupping her enda også... ;-)
Ok, det var jo greit å høre:) Var du ikke redd han skulle sette det i halsen eller no? Føler hu er så liten til å ha så tørr mat. Hun er forresten veldig glad i fruktnett. Da kan hun spise opp alt eller i alle fall mesteparten:)
 
Her er det helt motsatt for tiden.. bare mat ikke pupp. :p Har vært noen perioder innimellom med bare pupp også.. mens nå er det nesten helt håpløst å få amma. Vil bare ha mat.
Hun driver å får tenner så noen dager er helt håpløse å få i henne noe. Går da mest i frukt.
Men prøver å få i henne litt mm 2-3 ganger daglig.

Litt vanskelig når babyen bare vil ha pupp og ikke mat.. men kanskje du skulle forsøke å gi mat før du tilbyr pupp?
Begynn i det små med små posjoner med grøt og eller frukt. Grønnsaksmos med litt mormelk i er heller ikke dumt. Kanskje bedre det enn grøt? Noen barn er ikke så glad i grøt. Søtpotet smaker søtt og godt. Det er fint å begynne med. Gulrot er også godt. Begynn med en og en grønnsak. Etterhvert kan du blande flere i sammen.
Blander gjerne søtpotet, gulrot, brokkoli og blomkål. Det liker vesla mi godt.
La maten være litt tynn i starten så går det kanskje lettere. Prøv deg fram med små måltider.
Her ble det bare noen bittersmå måltid i starten og så øka vi på etterhvert.
Vesla er ingen storspiser. Hun spiser lite men ofte.
Jeg lager det meste selv av middagsmat. Veldig glad i grønnsaksmos med bittelitt kjøtt eller fisk. Prøv deg fram med hva hun liker.
Viktig at hun får smake på det meste nå mens dere fortsatt ammer! :)
 
Det viktigste er å passe på at det lille hun spiser inneholder mye jern. Svisker, aprikos, eggeplomme, osv har masse jern, og er ofte lett å få i babyen. Ellers er det bare å introdusere nye mat sakte men sikkert. Mange babyer vil ikke bli matet, men foretrekker å spise selv. Brød, frukt, middag i biter er bra. Det løser seg helt sikkert om du tar tida til hjelp:)

Og husk; Food before one is just for fun!
 
Det er jo greit at de får bli skikkelig sulten før de får mat :)
Det er viktig her, han er flaskebarn, men får ca 3 flasker, så flere måltider i tillegg, men må være skikkelig sulten før vi går mat, uansett hva det er =)

hva om du gir en brokkolitopp i hånden, eller en halv skive osv?
 
Vi har en liten "hang-up" på grøt i Norge, ingen fasit på at de absolutt må ha det :) Men å bli vant til nye smaker og konsistenser tar tid, så bare tilby et par skjeer stadig vekk. I starten blandet jeg mme inn i alt jeg ga henne, og sviskemos som hun er veldig glad i. Når hun har funnet noe hun liker har jeg blandet andre ting inn i det gradvis for å introdusere nye smaker hvis hun ikke vil ha det alene. Avocado er veldig vanlig å gi som barnemat i mange land fks :)
 
Ok, det var jo greit å høre:) Var du ikke redd han skulle sette det i halsen eller no? Føler hu er så liten til å ha så tørr mat. Hun er forresten veldig glad i fruktnett. Da kan hun spise opp alt eller i alle fall mesteparten:)
Nei, egentlig ikke.. Brødskiva er så myk, så han gnager den raskt i fillebiter. Men de bør sitte skikkelig oppreist under mating selvfølgelig og ikke i vippestolstilling. Skjærer tynne brødskiver av hjemmebakt brød, startet med leverpostei på og i otsetning tl grøt/frukt/middag, så vaar det populært fra første start her. De er jammen bra ulike disse små!!! Min eldste slukte grøt og alt som var av frukt, men nekta å spise brød før etter at han hadde startet i barnehagen..... :p Er bare å fortsette å prøve seg fram, så blir det nok etterhvert noe babyen din liker (selv om det er aldri sp frustrerende). Her hadde vi et lite gjennombrudd med hele 7 skjeer middagsmat i går... ;-)
 
Jeg ammer også fremdeles men hun får i tillegg 4 måltider med fast føde (frokost/lunsj/middag/kveldsmat). Ta det i eget tempo men sikkert ålreit å lage en rutine så hun etter hvert husker og vet at nå skal jeg spise. De elsker jo rutiner. Gikk tregt i starten her også, men tok seg plutselig opp og hun skjønte mer av hele greia. Elsker fast føde nå. Bytter på med grøt (alltid frukt i grøten, gjerne aprikos)/grøtlapper/bananlapper/brød/avokado med diverse (f.eks. mango, eple, banan)/smoothies/grønnsaksmoser (alt blandet med søtpotet er favoritt). Nå får hun også enkle middager, hjemmelaget pasta med tomat og kjøttsaus er innertier. Ellers er grønnsaker blandet i kokosmelk topp.
 
Back
Topp