Kumelkallergi

x1xLykkeMamma

Gift med forumet
Noen som har barn med det her?
Når ble det oppdaget? Og hvordan går det nå?

Lille jenta mi skal testes for det 2.Mars, fordi hun overhode ikke tåler MME basert på kumelk.

Oppdaget det allerede da han var 7 uker gammel. Han hadde utslett i ansiktet, og blodig diarè, tok blodprøver som viste kumelksallergi. Helt utrolig, for jeg fullammer, og han har aldri smakt mme. Nå holder jeg meg unna all mat med melk i, og han er helt frisk. Er veldig spent på hvordan det går når han blir 6 måneder og skal begynne med annen mat, er jo redd  for at han lett kan bli allergisk mot mye mer. Heldigvis vokser jo de fleste av seg kumelksallergien veldig tidlig.[:D]

Snuppa her viste tegn til kumelkallergi når hun var rundt 6 mnd. Hun fikk elveblest i ansiktet når jeg ga henne grøt laget av kumelk.

Jeg gikk over til å kjøpe grøt fra helsekosten. Helios/Holle er grøtmerker jeg anbefaler.

Så ammet henne til hun var litt over 2 år - men hun fikk smake litt melk når var rundt 14 mnd og det gikk faktisk fint.

Men blodprøvene (som vi tok når hun var 2,5 år) viste litt antydning til melkeallergi, kan muligens være at den ikke viser det nå lenger, at hun har vokst det bort.

ORIGINAL: Sukkertopp

Oppdaget det allerede da han var 7 uker gammel. Han hadde utslett i ansiktet, og blodig diarè, tok blodprøver som viste kumelksallergi. Helt utrolig, for jeg fullammer, og han har aldri smakt mme. Nå holder jeg meg unna all mat med melk i, og han er helt frisk. Er veldig spent på hvordan det går når han blir 6 måneder og skal begynne med annen mat, er jo redd  for at han lett kan bli allergisk mot mye mer. Heldigvis vokser jo de fleste av seg kumelksallergien veldig tidlig.[:D]

Utslett i ansiktet her også men ikke blodig bæsj, men merker sååå forskjell på mme med og uten kumelk, også skremt over hvordan dette skal gå når man må introdusere annen mat enn mme

ORIGINAL: LangeFlateBrøster

ORIGINAL: Sukkertopp

Utslett i ansiktet her også men ikke blodig bæsj, men merker sååå forskjell på mme med og uten kumelk, også skremt over hvordan dette skal gå når man må introdusere annen mat enn mme

Ja det blir litt skummelt med annen mat... Jeg har fått beskjed om å fullamme lengst mulig, helst lengre enn 6 måneder. Så skal han ikke få smake de matvarene det er vanligst å være allergisk for før han er over året. Skal holde ham unna fisk, erter, nøtter, sitrus, egg og selvfølgelig kumelk. De aller fleste tåler visst både ris og mais, så grøten skal sikkert gå fint.

ORIGINAL: even_sin_mamma

Even er allergisk mot kumelksprotein... Altså alt om inneholder melk... Så han bruker bare neocate, får det heldigvis på blå resept.

Hvordan skal dem teste henne??

vet ikke egentlig jeg, regner med det er noe blødprøve eller noe..
Hs som ba meg bestille time for test så da gjorde jeg det..
Så man kan på mat på blå resept? så fint, er dere fornøyd med den?

ORIGINAL: LangeFlateBrøster

Noen som har barn med det her?
Når ble det oppdaget? Og hvordan går det nå?

Lille jenta mi skal testes for det 2.Mars, fordi hun overhode ikke tåler MME basert på kumelk.

Min gutt fikk det da han var ca 6 uker. Han fikk da blod i avføringen og hadde mage smerter, men han hadde ikke utslett. Jeg fullammet han (holdt meg unna ALT som inneholdt melk etter han fikk diagnosen).
Da han var 8 mnd begynte han å få Nutramigen og mat som ikke inneholdt kumelk.
Da han var 14 mnd prøvde vi å gi han kumelk og da tålte han det igjen[:)]

ORIGINAL: even_sin_mamma

Ok. Vær ops på at hvis det er sånn rip test på huden å den slår ut negativ kan han forsatt reagere på melk. For tarmen kan reagere annerledes...

Ja man  kan få den blå resept, men det må søkes på av en barnelege som kan skrive under på at hun virkelig trenger det. Vi er veldig fornøyd med den maten:)

ja legen sa ifra at det ikke alltid slo ut på så små, men de skulle iallefall teste det også skulle vi ta en samtale om det etterpå...

Kan ikke en fastlege søke om det?

Back
Topp