Kumelk

Luna30

Glad i forumet
FebbisBebbis2021 ❄️
Når de blir 1 år kan man gå over på kumelk med en gang? Jenta på 11mnd får 1 flaske med mme når hun står opp. Hun spiser bra med mat og legger på seg.
 
Mine har fått, og det var ingen problemer. Har da ikke bare byttet enda. Rett og slett fordi de ikke liker så godt kumelk enda. De er så vant med smaken av mme. :laughing002
 
Det er da ikke et svar på spm. Lenken du sendte handler om et barn på 8 mnd. Våre barn er 12 måneder, og da kan man godt gi kumelk isteden for mme, da resten av jern og kalsium tas opp med maten.

Takk for at du svarer så hyggelig og imøtekommende.
Jeg la ved en link med info fra 12 mnd også. Det aktuelle barnet er for øvrig ikke ett år enda da.
 
Takk for at du svarer så hyggelig og imøtekommende.
Jeg la ved en link med info fra 12 mnd også. Det aktuelle barnet er for øvrig ikke ett år enda da.
Sorry, men den lenken var for det første ikke der før nå, for det andre handler den ikke om kumelk, men om mme. Kan det være feil lenke?
 
Her er jenta våres 1 år, og vi fikk beskjed fra helsesøster at vi sakte men sikkert kunne introdusere litt kumelk f.eks. litt i havregrøt eller som drikke ved maten. Måtte se hvordan barnet reagerer på det ettersom hun har fått mme uten melkeprotein. Tror det var maks inntak på 5 dl pr dag, dette inkluderte bruk i mat og yoghurt også. (rett meg gjerne hvis jeg sier feil her).

Personlig hos oss har vi ikke kommet veldig godt i gang med å gi melk, men får ost, yoghurt og spiser samme mat som oss. Så noe melk er det i dette. Men å drikke ren melk ved siden av maten har vi ikke kommet så langt med enda, går mest i vann selv om frøkna nå et straks 13mnd.
 
Hvilken melk gir folk da? Rosa (1% fett) eller grønn (0,5% fett)? Las et sted at det gjerne skulle være 0,7% fett eller mindre… men det blir jo servert rosa melk i bhg.osv. Spiller det stor rolle?
Aner ikke om det er stor smaksforskjell heller jeg… (not a fan) -ble fôra opp på skummamelk på 80 tallet, så klarte aldri å drikke den rosa lettmelka på skolen osv. Det hadde jo vært praktisk om mini gjorde.
 
Hvilken melk gir folk da? Rosa (1% fett) eller grønn (0,5% fett)? Las et sted at det gjerne skulle være 0,7% fett eller mindre… men det blir jo servert rosa melk i bhg.osv. Spiller det stor rolle?
Aner ikke om det er stor smaksforskjell heller jeg… (not a fan) -ble fôra opp på skummamelk på 80 tallet, så klarte aldri å drikke den rosa lettmelka på skolen osv. Det hadde jo vært praktisk om mini gjorde.

Trodde helmelk var det beste til ungene jeg :p
Her har babyen fortsatt allergi på kumelkprotein så vi gir ikke melk å drikke. Vann til måltidene og evt Havremelk eller gryr i mat :)
 
Trodde helmelk var det beste til ungene jeg :p
Her har babyen fortsatt allergi på kumelkprotein så vi gir ikke melk å drikke. Vann til måltidene og evt Havremelk eller gryr i mat :)

ok, står faktisk at skummelt melk eller lettmelk anbefales (evt helmelk om barnet legger lite på seg) inne på melk.no, ser jeg nå, så da er vel det «valgfritt» :happy:
 
ok, står faktisk at skummelt melk eller lettmelk anbefales (evt helmelk om barnet legger lite på seg) inne på melk.no, ser jeg nå, så da er vel det «valgfritt» :happy:

Åja, blir sikkert bra uansett :p barn har vel bare godt av fete meieriprodukter har jeg tenkt. Men nå er hele familien melkefrie utenom bremykt på brødskiva til far og sønn. Sønnen min drikker vel melk i bhg, det er lettmelk
 
Åja, blir sikkert bra uansett :p barn har vel bare godt av fete meieriprodukter har jeg tenkt. Men nå er hele familien melkefrie utenom bremykt på brødskiva til far og sønn. Sønnen min drikker vel melk i bhg, det er lettmelk

ja, ikke sant! Oi såpass ja! Dreven dere da! *svett i panna emoji*;)
 
ja, ikke sant! Oi såpass ja! Dreven dere da! *svett i panna emoji*;)

Haha ja. Bare baby og jeg som må holde oss unna melk da, så alle middager er melkefrie. Kom på nå at far og sønn hiver i seg smøreost og melkesjokolade, haha, så de er ikke helt melkefrie. Men middager er uten melk og annen mat som alle skal ha av :hilarious:
 
Back
Topp