Kumelk

MyOwn

Elsker forumet
Har dere gått over til kumelk enda?
Jeg har fått helt aversjon mot alle babyproduktene etter at jeg har lært om palmeolje-svineriet, så hos oss har vi nettopp gått over til kumelk. MME er jo så dyrt også, og når det i tillegg er fullstappet med helse- og miljøskadelig olje så tenker jeg at det må være bedre å gi vanlig melk.

Hva er årsaken til at man skal vente til barnet er 1 år før man gir kumelk. Er det for å forebygge allergi? Da er det vel problemfritt så lenge barnet ikke har symptomer på melkeallergi? Eller?

(Jeg har jo ei jente på 2,5 år også, men husker ikke når vi begynte å gi bare kumelk. Man glemmer fort, gitt....)

Her nekter han mme så jeg har ammet bitte litt frem til ca 2 uker siden. Han er ikke så veldig interessert i vanlig melk ennå, men vi prøver litt hver dag. Her liker han best vann..

Jeg ammer litt ennå, men hun har fått smake litt kumelk også.

Jeg fant denne inne på siden min i dag.  Helsedirektoratet anbefaler at introduksjonen av kumelk som drikke og i grøt utsettes til barnet er i 12 måneders alderen. Grunnen til dette er at melk i store mengder kan fortrenge andre mer jernrike matvarer.

Fullt inn i vanlig melk nå etter en mnd med tilvenning :)
Litt hard i magen i starten men at er fint igjen nå :)

Helsesøster sa til meg at det er pga allergier. Viss man har allergier i familien (samme hvilken, ettersom jeg forstod) så burde man vente med å introdusere kumelk til 12 mnd. Viss det ikke var noen allergier i familien (altså om mor eller far er allergiske, ikke lenger ute i slekta) kunne man begynne ved 10 mnd.
Vi har ikke prøvd med kumelk enda, jeg ammer litt fremdeles, men hun elsker vann og uttynnet juice, så hun får for det meste vann og en kvart kopp med juice til formiddagsmat... Trener på å drikke fra ordentlig kopp også da... 

Prikketrusa skrev:
Helsesøster sa til meg at det er pga allergier. Viss man har allergier i familien (samme hvilken, ettersom jeg forstod) så burde man vente med å introdusere kumelk til 12 mnd. Viss det ikke var noen allergier i familien (altså om mor eller far er allergiske, ikke lenger ute i slekta) kunne man begynne ved 10 mnd.
Vi har ikke prøvd med kumelk enda, jeg ammer litt fremdeles, men hun elsker vann og uttynnet juice, så hun får for det meste vann og en kvart kopp med juice til formiddagsmat... Trener på å drikke fra ordentlig kopp også da... 

Jeg er laktoseintolerant og jeg fikk beskjed av HS at siden han ikke reagerte på mme så kom han mest sannsynligvis ikke til å reagere på melk heller :) Men det har seg jo sånn at laktoseintoleranse bare kommer da, er ikke arvelig på den måten :P

Ja hun får kumelk til brødskiva si
Gått veldig bra! 

Tarmsystemet er ikke klart til å bryte ned laktose før tidligst 1 år. Dessuten er det slimfremkallende, og inneholder noe transfett. Jeg ammer enda, men når vi slutter går vi nok over til vann og NAN/havremelk. Kumelk drøyer vi en stund til. Innholdet av palmeolje i NAN er ikke noe høyere enn i morsmelk, det er mye mer i en del voksenprodukter. Så det er ikke farlig av den grunn!

Back
Topp