Kumelk allergi(?) og blod i avføring

Bkno5791430

Første møte med forumet
Hei,

Er det flere her som har erfaring med at baby har blod i avføring? Her har vi en blid og fornøyd gutt, men har tidvis veeeeldig mye blod i bleia. Vi følges opp av helsestasjon og sykehus, men selv om jeg er på melkefri diett så endrer symptomene seg lite.

Jeg har vært på melkefritt i en måned nå og baby har ingen tegn til smerte eller vokseproblemer, kun synlig blod i avføring.
 
  • Omsorg
Reactions: HCS
Hei,

Er det flere her som har erfaring med at baby har blod i avføring? Her har vi en blid og fornøyd gutt, men har tidvis veeeeldig mye blod i bleia. Vi følges opp av helsestasjon og sykehus, men selv om jeg er på melkefri diett så endrer symptomene seg lite.

Jeg har vært på melkefritt i en måned nå og baby har ingen tegn til smerte eller vokseproblemer, kun synlig blod i avføring.
Huff, det er ikke noe særlig! Her var det melkeallergi, men da hadde hun syvtimers skrikeøkter pga magesmerter, masse masse luft i magen, ekstremt hyppig avføring osv. ikke noe blod. Ble raskt bedre da jeg kuttet ut melkeprodukter. Men symptomene kommer kanskje an på hvor allergiske de er. Håper de finner ut av det! :Heartred
 
Nr 1 hadde melkeprotein allergi Og aldri hatt blod i avføring. hadde ekstreme magesmerter og forstoppelse.
 
Hei,

Er det flere her som har erfaring med at baby har blod i avføring? Her har vi en blid og fornøyd gutt, men har tidvis veeeeldig mye blod i bleia. Vi følges opp av helsestasjon og sykehus, men selv om jeg er på melkefri diett så endrer symptomene seg lite.

Jeg har vært på melkefritt i en måned nå og baby har ingen tegn til smerte eller vokseproblemer, kun synlig blod i avføring.
Mange som er allergisk mot melk reagerer også på soya, for proteinene ligner en del. Har du erstattet mye melk med soyaprodukter? Er også vanlig å være allergisk mot egg. Har dere tatt noen tester for å se om det er andre allergier i tillegg til melk?
 
Hei,

Er det flere her som har erfaring med at baby har blod i avføring? Her har vi en blid og fornøyd gutt, men har tidvis veeeeldig mye blod i bleia. Vi følges opp av helsestasjon og sykehus, men selv om jeg er på melkefri diett så endrer symptomene seg lite.

Jeg har vært på melkefritt i en måned nå og baby har ingen tegn til smerte eller vokseproblemer, kun synlig blod i avføring.
Hei! Vet ikke om du har funnet en løsning, men hvis ikke: Jeg prøvde melkefritt i to mnd etter anbefaling fra barnelege. Har du sjekket ut gruppa amming med allergier på facebook? Mange med erfaringer der:) flere der som har nevnt at de måtte stå på melkefri kost enda lengre enn oss før de ble kvitt blodspor. Her var symptomene hyppig, skummende, grønn bæsj, litt gulping, smertefull luft og bæsj på natt, pluss små blodspor innimellom. Smertene gikk over, men resten av symptomene vedvarte. Er i ferd med å reintrodusere melkeprodukter nå og det ser ut til å gå bra. Det er ikke så hyppig avføring nå og ikke lengre grønn, men det endret seg etter noen uker med reintroduksjon.
 
Hei,

Er det flere her som har erfaring med at baby har blod i avføring? Her har vi en blid og fornøyd gutt, men har tidvis veeeeldig mye blod i bleia. Vi følges opp av helsestasjon og sykehus, men selv om jeg er på melkefri diett så endrer symptomene seg lite.

Jeg har vært på melkefritt i en måned nå og baby har ingen tegn til smerte eller vokseproblemer, kun synlig blod i avføring.

Vi er under utredning for kumelkallergi. Har gått på diett i 1,5 uke og der har ikke vært blod i bleiene på 0,5 uke.
 
Hei,

Er det flere her som har erfaring med at baby har blod i avføring? Her har vi en blid og fornøyd gutt, men har tidvis veeeeldig mye blod i bleia. Vi følges opp av helsestasjon og sykehus, men selv om jeg er på melkefri diett så endrer symptomene seg lite.

Jeg har vært på melkefritt i en måned nå og baby har ingen tegn til smerte eller vokseproblemer, kun synlig blod i avføring.

Begge mine har hatt blod i avføringen da de var babyer uten at det skyldtes melkeproteinallergi.
Her har jeg nemlig melkeproteinallergi selv og har vært på 100% melkefri diett siden lenge før de i det hele tatt ble unnfanget, så da dette oppstod mens jeg fortsatt fullammet kunne vi vite ganske sikkert at kumelk ikke var årsaken.

Førstemann var tydelig syk med mange andre symptomer og fikk først diagnosen FPIES som enkelt forklart er at proteiner fra mange forskjellige matvarer gjør tarmen unormalt betent. I ettertid har det vist seg at barnet faktisk har en inflammatorisk tarmsykdom, men det er veldig uvanlig at den typen sykdom viser seg så tidlig.

Da det dukket opp blod i bleiene til barn nr. 2 også ble jeg selvsagt redd for at det skulle være det samme, men så langt har han ikke hatt noen andre symptomer på IBD. Blodet i avføringen forsvant gradvis i takt med innføring av fast føde og det er ingenting som tyder på at han er syk på noen måte. Vi har jo mye kontakt med spesialister på mage- og tarmsykdommer og de sier at litt blod i avføringen hos babyer er veldig vanlig fordi alle babyer sine tarmer blir noe irriterte i møte med alt dette nye, det er en viktig del av utviklingen av immunforsvaret. Noen blør også litt lettere enn andre.

Jeg ville skrive at det mest sannsynlig ikke er noe å bekymre seg for siden barnet vokser som det skal og ellers har det bra, men siden du skriver at det er snakk om mye blod så da ville jeg kanskje ikke slått meg helt til ro med at det bare er irriterte tarmslimhinner. Jeg tenker også på at det er veldig dumt hvis barnet får jernmangel av disse blødningene.

Noen som har babyer med kumelkallergi må utelukke melk i seks uker før de merker bedring og i noen tilfeller er babyen så sensitiv at det trengs at man er utrolig nøye med å holde melkefri diett og til og med unngår matvarer som er merket "kan inneholde spor av melk".

Selv tok jeg bilder av bleiene og viste de til legene fordi jeg syntes det kunne være vanskelig å svare på spørsmål om utseendet på dette blodet. Det føltes litt rart, men jeg husker i hvert fall at hver gang jeg syntes det var mye blod så syntes ikke legene det.

Jeg regner med det er tatt en avføringsprøve?
 
Back
Topp