Kulturforskjeller

FrkVerpesyk

Gift med forumet
Marsboerne2017
Februarbarna 2020
Gjort meg noen tanker om kulturforskjeller nå mens jeg er på ferie i Hellas.

Det er utrolig mange røykere her nede sammenliknet med hjemme, ikke minst reagerer jeg på høygravide greske damer som røyker og på greske foreldre med baby på maks 2-3 måneder som fyrer opp sigarettene rett ved siden av babyen :(

Derimot har jeg litt sansen for at både store og små tar seg en siesta midt på dagen og at ungene i større grad enn hjemme får være oppe til de selv er trøtte og vil legge seg, jeg har nemlig lest at søvnvansker er mer utbredt blant barn i Nord-Europa der «alle» legger seg kl sju enn her i Sør-Europa der kulturen nok er mer liberal på det området, så det tror jeg kan ha noe for seg.

Ja alle kultur har sine ulemper og fordeler❤️. Det beste er vel at vi kan velge litt hva vi vil ha og ikke. Liker at i noen afrikanske land bærer de ungen til de er fem år og de for ingen tilknytnings forstyrrelser, blir heller tryggere og mer selvstendig. Men ja liker kulturforskjeller, vi lærer så mye om oss selv og andre❤️ I Hellas og i Spania er det ingen skam å røyke gravid(og de har heller ikke flere dødfødsler pga røyking) sier ikke at det er greit fordet, men vi fra Norge er vel litt kjappe på å dømme på sånt når foreldrene våres og eldre generasjoner gjorde det samme.
Kanskje fordi vi trur vi vet bedre, vet ikke jeg. Men jeg syntes det er godt vi bor i et land der man kan ha valg, og å slippe å sitte i røyklukt om vi vil;) og få lov å finne ut hvordan vi vil ha vår familie med legge tid og alt, men skulle gjerne hatt siesta på dagen selv altså ;) og syntes samholdet er bedre i familier i andre land, med hele familien sent opp og spiser of koser seg ❤️

Last edited:
Ja alle kultur har sine ulemper og fordeler❤️. Det beste er vel at vi kan velge litt hva vi vil ha og ikke. Liker at i noen afrikanske land bærer de ungen til de er fem år og de for ingen tilknytnings forstyrrelser, blir heller tryggere og mer selvstendig. Men ja liker kulturforskjeller, vi lærer så mye om oss selv og andre❤️ I Hellas og i Spania er det ingen skam å røyke gravid(og de har heller ikke flere dødfødsler pga røyking) sier ikke at det er greit fordet, men vi fra Norge er vel litt kjappe på å dømme på sånt når foreldrene våres og eldre generasjoner gjorde det samme.
Kanskje fordi vi trur vi vet bedre, vet ikke jeg. Men jeg syntes det er godt vi bor i et land der man kan ha valg, og å slippe å sitte i røyklukt om vi vil;) og få lov å finne ut hvordan vi vil ha vår familie med legge tid og alt, men skulle gjerne hatt siesta på dagen selv altså ;) og syntes samholdet er bedre i familier i andre land, med hele familien sent opp og spiser of koser seg ❤️
Jeg fordømmer dem ikke, men akkurat det der med å røyke mens man er gravid, den skjønner jeg bare ikke, rett og slett fordi det er så utrolig godt dokumentert gjennom utallige studier hvor skadelig det er for fosteret å eksponeres for nikotin gjennom svangerskapet.

Jeg er fullstendig klar over at mange av mødrene på 70- og 80-tallet røykte gjennom svangerskapet, men det betyr ikke at det er greit å gjøre det i dag når man vet bedre. Dette er et område der verden har gått fremover på lik linje som at man i dag er mye flinkere til å sikre barn godt i bil enn før, noe som da også viser seg i antall drepte i trafikken, og at man vet mye mer om viktigheten av å legge spedbarn til å sove på ryggen, noe som viser seg i krybbedødstatistikken.

Jeg fordømmer dem ikke, men akkurat det der med å røyke mens man er gravid, den skjønner jeg bare ikke, rett og slett fordi det er så utrolig godt dokumentert gjennom utallige studier hvor skadelig det er for fosteret å eksponeres for nikotin gjennom svangerskapet.

Jeg er fullstendig klar over at mange av mødrene på 70- og 80-tallet røykte gjennom svangerskapet, men det betyr ikke at det er greit å gjøre det i dag når man vet bedre. Dette er et område der verden har gått fremover på lik linje som at man i dag er mye flinkere til å sikre barn godt i bil enn før, noe som da også viser seg i antall drepte i trafikken, og at man vet mye mer om viktigheten av å legge spedbarn til å sove på ryggen, noe som viser seg i krybbedødstatistikken.

Enig med deg der. Dette med røyking for meg er nesten det samme som å skulle tvinge ungen sin til å sitte inne på et rom uten vinduer mens man selv sitter å røyker. Barnet har ikke noe valg. Det blir tvunget til å ta imot røyken i mors mage og det syns jeg er egoistisk. Selv om man røyket før og man fikk barna ut til verden i levende live er det ikke dermed sagt at alle ble født friske. Vi vet bedre nå.

Jeg fremstår kanskje veldig fordømmende og spydig med dette, men jeg syns bare det er en uting, spesielt når man skal unnskylde det med dårlige argumenter. Og ja, jeg har selv røyket OG snust før, men slutta da jeg fant ut at jeg var gravid med første.

Enig med deg der. Dette med røyking for meg er nesten det samme som å skulle tvinge ungen sin til å sitte inne på et rom uten vinduer mens man selv sitter å røyker. Barnet har ikke noe valg. Det blir tvunget til å ta imot røyken i mors mage og det syns jeg er egoistisk. Selv om man røyket før og man fikk barna ut til verden i levende live er det ikke dermed sagt at alle ble født friske. Vi vet bedre nå.

Jeg fremstår kanskje veldig fordømmende og spydig med dette, men jeg syns bare det er en uting, spesielt når man skal unnskylde det med dårlige argumenter. Og ja, jeg har selv røyket OG snust før, men slutta da jeg fant ut at jeg var gravid med første.

Enig med dere begge, og røyket tidligere selv, og røyker ikke nå, men fortsatt så ønsker ikke jeg å dømme før jeg faktisk kjenner menneske og situasjonen. Og ja i andre land er de ikke så opplyste som her. Men ja pekefingeren fungerer ikke på noen. Jeg følger selv alt som er anbefalt for gravide, og legger meg selv ikke oppi hva andre gjør. Om noen velger å spise hauger med lakris når de er gravide eller gjøre noe annet så dømmer jeg ikke(sånn er bare jeg). Men jeg ville ikke valgt det selv. Så ja er enig med dere, bare ikke den biten i å fordømme noe andre velger å gjøre uten å vite hva som ligger bak. Virker sikkert som jeg er fred, kjærlighet og bla bla bla men nei, jeg tenker mitt om de som spiser spekemat gravide eller ikke følger råd, men det betyr ikke at jeg sier noe til de eller at jeg har noe med det. Føler det er nok mammapoliti der uten til at mødre føler seg dårlig nok fra før av så hvis noen tar det jeg mener er dårlige valg så betyr ikke det at jeg har noe med det å gjøre. Vi trenger alle støtte uansett hvordan valg man tar, ja jeg er enig at røyking, alkohol eller andre rusmiddler er ræva gjort som en mor å bruke mot barnet og for meg som har mistet mitt uten noen grunn så kjenner jeg sinnet koker, men ønsker alikevell ikke å komme med pekepinnen til de. Sorry ble mye, jeg mener vel det samme som dere, bare masse hormoner ute her nå:banghead::bag::arghh:

Det er også andre anbefalinger om hva som er bra og ikke for gravide utifra hvilket land man bor i. Og selv om Norge er langt fremme på ting, behøver det ikke bety at man alltid har mere rett enn andre. :happy: I Italia, så er det vanlig å drikke vin selv om man er gravid feks. Ikke mye, men litt til maten liksom. Det syntes jeg er er veldig uvant. Mens her i Tyskland hvor jeg bor, sier man at gravide ikke skal jogge, fordi det er ikke bra for leddene. Det har jeg aldri hørt i Norge og jeg jogger fortsatt. Da fikk jeg høre fra ganske mange at jeg ikke burde jogge mer:wideyed: Og min tyske venninne visste ikke at man ikke bør røyke når man ammet.

Så det er forskjellig. Det fine med å bli kjent med andre kulturer er at man ser seg selv litt utenfra, også kan man ta til seg ting som man syntes er bra. Og heller droppe å ta til seg det man tenker er dårlig. Jeg har feks blitt mere liberal når det gjelder leggetid og spisetid, det har jeg lært av mine andre innvandrervenner her. De sover når de er trøtte og spiser når de er sultne:cool:

Jeg er fascinert over hvor liberale enkelte er med "forbudt" mat. Spesielt amerikanere jeg kjenner mener vist at mat anbefalingene bare er skremselspropaganda.

Og lista deres over forbudt mat for gravide er litt annerledes enn vår, men ikke helt ulik.
Det sagt, så har de listepris utbrudd forbundet med diverse frukt og grønt ofte der borte, så kanskje man bare gir opp og tenker at alt er farlig, og mat må man ha?...?

Back
Topp